2020-12-31, 01:08
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför bör man testa de har personerna då?

De har knappast kontakt med invånarna i Sverige då de antingen kör på vägarna eller bor och lagar mat i lastbilarna och kastar sina sopor och skiter där de råkar stå parkerade.

Knappast att de här chaufförerna utgör något större hot för svensk del, finns andra kategorier som i första hand bör kollas upp, bland annat svenskar som återvänder till Sverige.

Den största gåtan som ännu inte besvarats...

Det finns sedan länge mätutrustning för luftföroreningar pm 1,0 etc, som just kan mäta partiklar ner till samma storlek som de aerosoler som viruset "rider" på, sen var det någon indisk forskare som tog fram en sensor som i kombination med storleken även mätte på den fetthinna som viruset har.

Alltså - en handhållen mätare för utandningsluft, på samma sätt som polisen kollar rattfulla.
Detta togs upp i April men sen dess har inget hänt.
Tänk själv skillnaden att direkt genom att blåsa i en tratt då kunna detektera detta virus, då kan man även direkt avslöja alla assymptomatiska som sprider smittan, som t.om pcr-testerna missar.
Istället slabbar man med tester som tar 1-2 dagar.
Tänk om man fixade fram dessa burkar till flygplatserna samt gränsövergångarna och sen kör stickprov på bussar/t-banor....
Citera
2020-12-31, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Min vän jobbar på en fritidsgård i Västerås och de brukar ha öppet både under sommarlov och jullov. De brukar ha stängt några enstaka dagar när personalen har utbildning.

Både fritidsklubben och fritidsgården har alltså öppet.

Tidigare hade de stängt under juli men eftersom de små grynen gör så mycket otyg utan att någon passar dem är det bättre att hålla öppet.
Fritidsgård? Definiera vad du menar nu. Det är inte fritidsgårdar IMBILDEN pratar om även om det är glädjande att fritidsgårdar i Västerås håller öppet ändå.
Citera
2020-12-31, 01:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför bör man testa de har personerna då?

De har knappast kontakt med invånarna i Sverige då de antingen kör på vägarna eller bor och lagar mat i lastbilarna och kastar sina sopor och skiter där de råkar stå parkerade.

Knappast att de här chaufförerna utgör något större hot för svensk del, finns andra kategorier som i första hand bör kollas upp, bland annat svenskar som återvänder till Sverige.
Kan bara hålla med.

Eventuellt träffar en lastbilschaufför en person eller två när lasten lossas och då kan de hålla lite avstånd.

Minns inte exakt, men har för mig att när man testat några tusen chaufförer i Dover så hade en handfull varit smittade.
Citera
2020-12-31, 01:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kan bara hålla med.

Eventuellt träffar en lastbilschaufför en person eller två när lasten lossas och då kan de hålla lite avstånd.

Minns inte exakt, men har för mig att när man testat några tusen chaufförer i Dover så hade en handfull varit smittade.
'

Förklaringen till det kan vara att de lever ensamma i sina lastbilar, minimalt med umgänge och i den mån det förekommer är det med andra chaufförer på en parkeringsplats, och då kan de hålla avstånd precis som alla andra.

När de handlar kan de hålla avstånd, och andra håller troligen avstånd till dem, ibland av naturliga skäl.

Jag kan inte se att den här kategorin skulle utgöra någon större risk för att vi får in muterade virus i någon högre grad, de har ju knappt kontakt med folk i det här landet.

Återvändande semesterfirare eller kringflackande ministrar utgör troligen en minst lika stor, snarare större, risk för att dra hit muterade cornavirus i nämnvärd omfattning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kanske skulle skrivit inom citationstecken när jag skrev om den "dåliga smaken". Det jag menade var att det finns en allmän förväntan om att föräldrarna ska hålla sina barn hemma under loven. Skulle till och med vilja säga att det är rätt uttalat.

Det kan stå ungefär så här. Under vecka XX till YY kommer fritidsverksamheten att hålla sommarstängt. Vänligen ange om ni har något omsorgsbehov under sommarlovet. Under sommarlovet kommer fritids Kompisklubben att hålla öppet för de barn som behöver barnomsorg under sommaren.

Skulle alla föräldrar kräva barnomsorg under sommaren skulle systemet krascha. Vare sig budget eller personal skulle fungera.
Snicksnack. Du hittar på eller tror som vanligt.

Seriöst, du är en sorglig lögnare IMBILDEN. Det funkar inte så. Sluta fantisera om hur saker är baserade på någon fantasibild du har. Du framstår mer och mer som en övergiven stackare faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Jag svälter inte ihjäl. Har fullt i frysen och har konserver så jag klarar mig i månader. Dessutom finns det mat i skogen man kan leva på. Folk är så förbannat bortskämda i dagens Sverige. Minsta lilla störning så ska det gråtas ut.

Du har ju en helt otroligt egocentrisk verklighetsbild. Herregud, ditt tidigare inlägg att "Kommunen kanske kan hjälpa till att passa barnen" är ju legendariskt - du menar FÖRSKOLA? Haha.

"Jag har konserver" "Jag kan äta bär i skogen". Du har isolerat dig under hela pandemin och inte bidragit med någonting.
Citera
2020-12-31, 02:57
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Typiskt tidsintervall när det gäller cheimtrails.

Nja 1920 är inte riktigt rätt, den började 1918 och var över 1920.
Citera
2020-12-31, 03:25
Bannlyst
FHM slår fast att folk med andningsproblem slipper bära munskydd i kollektivtrafiken 😷✌️🇸🇪😷🇸🇪
Citera
2020-12-31, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Vad tror ni. Kommer Kina att få nått märkbart straff för att ha startat allt? Hur isf skulle de se ut? Höjas rullar, utfrysning, fibbla mer med Hongkong?

Endast väst kan förlora på det så nej, detta stärker snarare Kinas roll
Citera
2020-12-31, 04:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Sidan 21.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/veckorapport-covid-19-v50-final.pdf
Så du anser att de utbrott med minst två personer som rapporteras in till FHM representerar smittspridningen i Sverige? Den där datan representerar knappast ens en bråkdel av smittspridningen om du inte tror att smittskyddet i landet har full kontroll på smittspridningen och över 20 000 skolbarn konstateras smittade varje vecka...
Citera
2020-12-31, 04:09
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Hur kommer det sig det va pandemi 1720, 1820,1920 och nu 2020
Nu var det ju inga pandemier 1720, 1820 eller 1920. Men du fick ju ett rätt!
Citera
2020-12-31, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Munskydd är varken bra eller dåligt, det viktiga är att folk håller avstånd. Problemet är att folk tror att man blir immun mot covid när man har på munskydd och skiter i avstånden. Folk i riskgrupper tror munskyddet hjälper mot smittan och utsätter sig för onödiga risker pga munskydd. Munskydden människor använder är piss, en liten pappersnäsduk eller tygstycke.

Kom gärna med källor på det bisarra påståendet att munskydd skulle göra att folk ej håller avståndet. Jag har aldrig observerat det i verkligheten hos mig själv eller andra nämligen , tvärtom. Folk med munskydd verkar generellt mer medvetna, försiktiga och omsorgsfulla, gällande avstånd. De vill nog gärna undvika att smitta andra.

Och nej, FHMs killgissningar är ingen bra källa. Däremot vetenskapliga studier i området kan vara intressanta. Tror dock inte det finns några, vilket FHM själva erkänt.

Så det är endast grundlösa killgissningar, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in