2020-12-30, 18:42
Medlem
Tjena!

Har precis skaffat en Passat Alltrack 2018 och spanar på helförsäkring till den.

Har använt Compricer och billigast blir Lin försäkring (https://linforsakring.se/) som ligger på 700 kr i månaden medan mer etablerade försäkrings bolag (typ Länsförsäkringar) ligger på 1.100 kr.

Hittar väldigt dåligt med omdömen om Lin. Någon här som har bra/dåliga erfarenheter? Tycker ni det kan vara värt 400 kr mindre i månaden eller ska man gå på mer etablerade bolag?

Stort tack!
Citera
2020-12-30, 18:54
Medlem
Henriksss avatar
Hur gammal är du och hur bor du?
Storstad, mindre stad, by eller på landet?
Låter som en dyr försäkring.
Citera
2020-12-30, 18:58
Medlem
30 år, bor i lägenhet i Sthlm.

Vad borde vara en rimlig kostnad?
Citera
2020-12-30, 20:44
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kizzemizz1
30 år, bor i lägenhet i Sthlm.

Vad borde vara en rimlig kostnad?

Aha ja det kostar nog en del då.
Motsvarande försäkring för mig,medelålder, lågutbildad i landsbygd låg på hälften.
Citera
2020-12-30, 20:47
Medlem
Henriksss avatar
Hittar du en massa dåliga omdömen så är det inte bra. Ingen läser det finstilta utan utgår från att allt ingår i en helförsäkring.
Var har du dina övriga försäkringar? Hem/bostadsrättförsäkring, sjuk eller olycksfallsförsäkring?
Ofta får man bra rabatt när man samlar sina försäkringar.
Citera
2020-12-30, 21:23
Medlem
TeEsErs avatar
Enda som är bra med Compricer är att man lär sig namn på försäkringsbolag man aldrig har hört talas om, det är ju aldrig några mer etablerade bolag med.
Citera
2020-12-30, 21:41
Medlem
ormbitens avatar
Aldrig ens hört talas om det försäkringsbolaget.

Min uppfattning är att små "okända" försäkringsbolag många gånger är billiga men också gärna gör allt dom kan för att slingra sig om det ska till att ersättas.
Men så behöver det ju förstås inte alltid vara...

Själv har jag haft Länsförsäkringar i många många år.
För mig har dom nästan alltid varit billigast.

Blev lite nyfiken på vad jag själv skulle få betala i premie för en sådan bil så jag knappade på skoj in ett reg.nr på en Alltrack 2018 på länsförsäkringars hemsida.. Knappade in 1500 mil per år.

Men jag bor ju å andra sidan i mörkaste Småland och har bara några år kvar till 50.

98 kr per månad för trafikförsäkring.
154 kr per månad för halvförsäkring.
347 kr per månad för helförsäkring.

Ja det kostar uppenbarligen att bo i storstad och vara ung.
Senast redigerad av ormbiten 2020-12-30 kl. 21:47.
Citera
2020-12-30, 22:07
Medlem
Det gäller att se vad som verkligen ingår och vad en skada kostar. Man måste jämföra villkoren.
Citera
2020-12-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Hittar du en massa dåliga omdömen så är det inte bra. Ingen läser det finstilta utan utgår från att allt ingår i en helförsäkring.
Var har du dina övriga försäkringar? Hem/bostadsrättförsäkring, sjuk eller olycksfallsförsäkring?
Ofta får man bra rabatt när man samlar sina försäkringar.

Hittar inga omdömen alls så är intresserad av om någon annan använder det...

Har all försäkringar med IF men deras bilförsäkring är helt sjukt dyr även med rabatt. Typ 1.300 i månaden..
Citera
2020-12-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Enda som är bra med Compricer är att man lär sig namn på försäkringsbolag man aldrig har hört talas om, det är ju aldrig några mer etablerade bolag med.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Aldrig ens hört talas om det försäkringsbolaget.

Min uppfattning är att små "okända" försäkringsbolag många gånger är billiga men också gärna gör allt dom kan för att slingra sig om det ska till att ersättas.
Men så behöver det ju förstås inte alltid vara...

Själv har jag haft Länsförsäkringar i många många år.
För mig har dom nästan alltid varit billigast.

Blev lite nyfiken på vad jag själv skulle få betala i premie för en sådan bil så jag knappade på skoj in ett reg.nr på en Alltrack 2018 på länsförsäkringars hemsida.. Knappade in 1500 mil per år.

Men jag bor ju å andra sidan i mörkaste Småland och har bara några år kvar till 50.

98 kr per månad för trafikförsäkring.
154 kr per månad för halvförsäkring.
347 kr per månad för helförsäkring.

Ja det kostar uppenbarligen att bo i storstad och vara ung.

Precis det jag är lite orolig för - men allt ser reko ut om man kollar moderbolag, VD, ledning osv.

Man kanske ska gå på LF då det är ett säkrare kort..

Haha, önskar jag bodde utanför Stockholm 😀
Citera
2020-12-30, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det gäller att se vad som verkligen ingår och vad en skada kostar. Man måste jämföra villkoren.

Verkligen håller med. Har du någon erfarenhet vad man bör kolla på i villkoren?
Citera
2020-12-31, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kizzemizz1
Verkligen håller med. Har du någon erfarenhet vad man bör kolla på i villkoren?
Självrisk. Vad som ingår och hur länge, år och mil. Stilleståndsersättning, hyrbil. Hotell och andra kostnader vid olycka/skada. Begränsningar i ersättning? Att reparation alltid sker med originaldelar. osv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in