Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Noterade en liten notis som nämnde att George Blake avlidit 98 år gammal i Moskva. Efter The Cambridge Five var han KGBs största tillgång på 50-talet. Det nybildade CIA var frustrerade över svårigheterna att rekrytera agenter i Ryssland och Mi6 var njugga med att dela med sig. De kom på att sovjetiska teleledningar passerade strax utanför den amerikanska zonen utanför ett logistik center som de kontrollerade. Därmed påbörjades utgrävningen av Berlintunneln för att tappa ledningarna på alla information de bara kunde.
Vad de aldrig kunde drömma om var att de från första början blivit förråda inifrån. Av Mi6 operatören George Blake. Sannolikt hade han rekryterats när han satt i nordkoreansk fångenskap av någon sovjetisk rådgivare till Kim Il-sung. Anledningen till att George Blake befann sig i Nordkorea var att Kims anfall på regimen i Sydkorea, var att västerländska underrättelseorgan kapitalt tagits på sängen. Koreahalvön var en vit fläck i deras uppsamling och det möjliggjorde Kims överraskningsanfall och den långsamma reaktionen från de västliga demokratierna. George Blakes uppdrag var att försöka rekrytera och organisera ett agentnätverk, istället hamnade han i den andra sidans garn.
I västerländsk diskurs kring Koreakriget, dess utbrott, motiv etc är detta monumentala underrättelsefiasko något som aldrig ingår i diskursen, inte ens bland underrättelsehistoriker. Anledningen beror naturligtvis på att det inte finns mycket material, eftersom det inte heller fanns någon aktivitet. Ändå slutar det aldrig förvåna mig att de så gärna vilja verka sopa hela detta fiasko under mattan. CIA var nyetablerat och de följde sin brittiska idol Mi6 genom att främst rekrytera personal från Ivy League universitet, precis som Mi6 hämtade sina medarbetare från Oxbridge. Bildade, äventyrliga unga män, övertygade om sin egen förträfflighet, men med bristfällig erfarenhet av den sk verkligheten. Bland dem rådde det också en enorm brist på rysktalande personal och såvitt jag fått fram fanns det inte en enda som behärskade koreanska. Så trots en intensiv telegraftrafik mellan Moskva och Pyongyang snappades det inte upp särskilt mycket och ännu mindre översattes. Då förlitade sig Stalin ändå på låggraderad kryptering eftersom han inte litade på att Kim hade förmågan att skydda den. Även till ambassaden i Pyongyang skickades texten med enkelt krypto, avsikten var att Kim skulle kunna läsa den och lita på att Stalin stod vid sitt ord.
Ifall det funnits bättre underrättelser är det nog inte osannolikt att hela Koreakriget kunde undvikits. När Stalin skickade förstärkningar hade Truman, helst i en allians med andra västliga demokratier, haft skäl att backa upp militären i syd. Om något visar fiaskot att en underrättelseorganisations viktigaste funktion är att förhindra krig, att små gnistor inte leder till explosioner och eldhav.
Jag vill ta tillfället i akt att tillönska trådens läsare et gott slut på 2020!
Jag delar Din uppfattning om att underrättelseorganisationers viktigste uppgift är att genom korrekt och tillförlitlig information ge underlag till politiska beslutsfattare och militära befälhvavare så att dessa kan undvika krig eller så snabbt som möjligt få stopp på ett pågående.
Vi bör, när vi bedömmer USA:s underrättelseorganisation och dess mycket svaga insatser under Koreakriget och tiden innan, ta hänsyn till följande:
1. I internationell jämförelse var USA då en rookie i underrättelsevärlden. En oerfaren nykomling helt enkelt.
2. Det då nybildade CIA
OSS eftr.hade som mest 5 st officerare stationerade i Sydkorea.
3. Med tanke på att dom faktiskt, vilket senare års släppta dokument visar, i motsatts till de kritikerna, fick iväg ORE rapporter med varningar om sannolikheten för en invasion av syd och rapporter hur styrkorna i bla Manchuriet såg ut och vad Mao och Stalin utväxlade för information och planer, och det faktum att Mao och Zhou en-lai inte vågade göra någonting på egen hand utan ett godkännande från Stalin. Förvisso var informationen mycket bristfällig om vad som skedde på lokal nivå i Korea och huvudsakligen bestod informationen av det som var huvudfocus vid tidpunkten, kalla kriget och Sovjet.
Vi skall dessutom hålla i minnet att när det kommer till sk
varningar, från underrättelsetjänster är det i realiteten mycket komplexa problem och analyser som måste göras.
3. Jag delar inte den idag allmänna, kritiska uppfattningen att CIA:s insatser före kriget är att betrakta som ett megafiasko. Rapporterna lästes knappast alls av Truman eller återgavs summariskt till honom eftersom han sällan deltog i analytikernas möten. Så fiaskoskuggan skall nog falla mer på Truman. De så kallade hökarna i Washington vid den tidpunkten, vilka fick mycket kritik för att dom ansågs vara krigshetsare och TIDIGT varnade för det som dessvärre skedde den 25:e juni 1950.
Vad gäller historieskrivningen efter ett avslutat krig eller en specifik aktion/operation, brukar den oftast skrivas av segraren eller den som lyckades med en genomförd operation. Den diskurs som därefter brukar följa, har jag genom åren lärt mig att behandla med vidöppna men
mycket kritiska ögon och öron.
Detta till största del beroende på att de flesta som driver eller deltar i den efterföljande debatten eller producerar en diskursanlys, ofta är färgade av de maktstrukter som styrt historieskrivningen.
När det gäller underrättelsematerial från Koreakriget, är det mycket ringa tillgång på de mest känsliga och klargörande dokumenten, dessa är fortfarande inte tillgängliga utan är hemligstämplade och förvaras i det arkiv som har namnet APRF = Archive of the President Russian Federation. Det finns säkerligen mycket goda skäl till varför Boris Jeltsin inte överlämnade ALLT topphemligt material till Sydkoreas president Kim Young-nam i juni 1994.
————
George Blake blev 98 år, dessvärre.
Många anser Blake vara legend.
Att han är synnerligen mytomspunnen och av många
kommunister/Stalinister satt på hög pidestal som en mästerspion av rang är ett faktum.
I mina ögon är han trots sitt digra CV däremot något helt annat. Ett riktigt överskattat praktarsel, ett Praktarsel med stort P.
Han hette egentligen Georg Behar, son till en Nordafrikansk jude och en Holländsk kristen mor med en intrikat anknytning till Calvinismen. Han tog senare namnet Blake när ha började sin karriär i England. Hans namn som pensionär i Ryssland fram till dödsdagen var Giorgi Ivanovitch Bekther.
Hyllad av Putin och tom av honom själv förärad med Lenins vänskapsorden på sin 85-årsdag efter att han med KGB:s hjälp flytt från fängelset i England och ”kommit hem till sitt älskade kommunistparadis”.
Att ljuga och ljuga trovärdigt måste alla spioner kunna. Framförallt för att kunna penetrera långt in i organisationer man vill infiltrera under lång tid för att uppnå de långsiktiga målen. Att ljuga kan de flesta spioner, men de flesta ganska dåligt under längre tid, men det duger för kortare uppdrag eller mindre viktiga operationer där det räcker med ”snabbinhämtare” som inte har nödvändig stamina.
Blake ljög om allt även när han inte behövde. Jag tillhör dom som definitivt inte tror på de flesta av hans passande konstruktioner, både vid debriefingar elker vid förhör under rättegång mot honom.
Hans mycket diversifierade och ändrade uppgifter om viktiga livshändelser ligger honom därvid kraftigt i fatet.
Jag tillhör de som absolut inte tror på hans förklaring att han blev kommunist under sin tid i Sydkorea ich under Nordkoreansk fångenskap då han fick Das Kapital av Sovjetiska ambassaden. Han var enligt min bedömning redan kommunist i unga år efter att ha tagit starka intryck hos vänsterradikal släktingar i Cairo. Han var definitivt kommunistredan vid början av sin karriär som springpojke åt den Holländska motståndsrörelsen. Han planerade säkerligen tidigt att inleda den karriär han gjorde i England.
Jag vill inte på något sätt vara ”glädjedödare” eller förta spänningen för den som händelsevis är mitt uppe i läsningen av en spännande ”spionroman” man precis fått i julklapp, eller tittar på en ”James Bond klassiker” eller kanske någon av alla hundratals dokumentärer som avhandlar underrättelsevärldens historia genom tiderna.
Spioneri - underrättelsebranschen är ett mestadels oglamoröst och långtråkigt - smutsigt hantverk som är fullt av svek -lögner - paranoid misstänksamhet.
Den så ofta förespeglade romantiska bilden av ridderlighet styrd av högt patos, är långt från den krassa sanningen som är utpräglad iskall cynism och låg moral.
Underrättelseverksamhet i alla former, inklusive kontraspionage, samt det mest essentiella i sammanhanget, nämligen det som är nyckeln för att nå operationell framgång, oavsett verksamhetsområde, vare sig det rör sig om kortvariga eller långsiktiga operationer, är ett seriöst noga utarbetat säkerhetsprogram.
Alla underrättelsetjänster har genom åren haft sina fiaskon - megafiaskon och fullkomliga katastrofer. Mest på grund av dåligt förarbetade och svaga säkerhetsrutiner. I en bransch där ingen litar på någon och alla ljuger och intrigerar, vare sig deras bevekelsegrunder för att spionera eller dubbelspionera är rent IDEOLOGISKA eller FÅFÄNGA eller HÄMD eller MAKT är säkerheten det mest avgörande men samtidigt omöjligt att uppnå till 100% i alla typer av organisationer och miljöer.
MI6 är inte det föredömme och den organisation alla i branschen ser upp till och dom är inte fria från fiaskon.
Det är ingen av ”de stora”, men alka gör llt dom kan för att dölja eller förneka misslyckanden och fiaskon.
Apropå Blake och upphaussandet av hans bedrift med tunneln i Berlin. Jag ör av den uppfattningen att hela den historien är kolloslt överskattad. Förvisso fick MI6 och CIA länge fick stå med kalsongerna nere, men i själva verket var utkomsten för Sovjet totalt värdelös, kommunismen kollapsade såsom det ruttna system det var i alla fall till slut.