2020-12-30, 08:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har funderat på en sak sedan igår när jag såg intervjun med Anders Tegnell.

Det är uppenbarligen så att smittspridningen i Sverige är mycket hög just nu. Det är uppenbarligen fullt på IVA, eller om det möjligen finns någon enstaka vårdplats kvar. Detsamma gäller de vanliga vårdplatserna där corona-patienter vårdas, men som inte är så sjuka att de behöver IVA-vård. I alla fall inte ännu.

Det har sedan före julhelgen kommit starka förmaningar om hur man ska bete sig. Att undvika folksamlingar. Rekommendation om sällskap m.m. har sänkts från 8 personer till 4. Från och med 4 januari finns väl också en allmän rekommendation att bära munskydd i kollektivtrafiken när det råder trängsel. Egentligen rätt små åtgärder som jag personligen undrar om det kommer ha särskilt stor betydelse på smittspridningen. Möjligen kommer munskyddskravet i kollektivtrafiken att hjälpa en del om det hörsammas av resenärerna, men det kanske det gör? Har fått för mig att det är fler personer nu än tidigare som bär munskydd när de besöker butiker etc, vilket ju är bra.

Men nu till min fråga. Vilka fler verktyg finns det egentligen att ta till ur ett medicinskt perspektiv? I Folkhälsomyndighetens senaste rapport framgår ju tydligt att det är i skolorna cirka hälften av de inrapporterade coronafallen kan hänföras till. En naturlig sak hade ju då varit att övergå till distansundervisning även i grundskolan och därigenom direkt, eller åtminstone indirekt "isolera" familjer ifrån varandra. Som läget är nu är det ju massor av människor som distansarbetar, men de blir smittade ändå - av sina barn. Vet massor av folk på mitt jobb som blivit smittade på det viset.
Samtidigt har jag uppfattat det som att både regeringen och FHM har kommit att sätta någon slags stolthet i att hålla skolorna öppna. Tror till och med det sagts öppet av Löfven. Han är stolt över att Sverige aldrig har behövt stänga skolorna. Mycket beror ju förstås på vad man lägger i orden lyckas och behöva. Jämför vi med våra grannländer, vilket inte brukar vara så poppis vare sig hos FHM eller hos regeringen kan vi ju konstatera att Sverige har över 20 gånger så många döda exempelvis. Är det att lyckas?

För att ytterligare hälla bensin på elden så har vi då dessa muterade virus, där vi har en stam från Storbritannien och en från Sydafrika. Här talas det ju om 70% större smittsamhet från Storbritannien och från Sydafrika rapporteras det om att den virusvarianten tycks drabba barn hårdare. Läget ser inte så ljust ut. Bara be till gudarna att de vaccin som nu finns framtagna hjälper även mot de muterade varianterna, för om de inte hjälper. Vad tusan gör vi då?

Jo förresten, kom på ytterligare en sak. Det påstods igår att R-talet i Sverige ligger strax över 1 nu i denna stund. Men eftersom vi har så omfattande samhällsspridning innebär det att väldigt många blir insjuknade samtidigt, så det är precis på gränsen för vad vården klarar. Ponera att vi får in varianten som är 70% mer smittsam i stor skala. Då ska R-talet multipliceras med 1,7 sedan har vi exponentiell tillväxt ovanpå det 1,7*1,7*1,7*1,7.....(upphöjt till något tal långt borta). Det kommer bli katastrof.

Vad säger ni? Vad bör man göra i Sverige? Är det läge att ge upp, eller är det läge att stänga ned? Vad bör Sverige göra just nu? Vi har jullov nu, men vad händer om vi öppnar upp och kör på 11 januari?
Vilka ytterligare åtgärder finns det att ta till som faktiskt kan ha betydelse på smittspridningen? Reell betydelse.

Jag tycker att vi borde köra en riktig lockdown. Bättre sent än aldrig, och SÄRSKILT viktig nu när vi med stor sannolikhet har mer smittsamma virusvarianter här. Folk lyder inte de frivilliga råden - och varför skulle de, när inte ens statsministern, justitieministern och socialministern bryr sig, i sitt privatliv?

Jag tycker att vi ska stänga ner allting (inklusive skolor och dagis, förutom en begränsad verksamhet för barn vars båda/enda vårdnadshavare har samhällsviktiga yrken, alternativt där socialen är inblandad och rekommenderar det) under fem veckor. Det enda man får göra INOMHUS är att vara på sitt NÖDVÄNDIGA arbete, handla på livsmedelsaffär eller apotek två gånger i veckan, eller söka vård. Samt tvingande ärenden hos myndighet, t.ex. socialtjänsten och polisen. UTOMHUS ska folk få vara - rasta hunden, promenera, jogga enkelriktat (så att man inte möts på ett trångt spår och flåsar på varandra). Men man måste vara ensam i så fall.

Under tiden hinner dessutom samtliga i grupp ett och många i grupp 2 vaccineras.
Citera
2020-12-30, 08:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du verkar egentligen alldeles för bränd i huvudet för att det ska vara värt att försöka föra en diskussion med dig.

Men, självklart finns Corona på grundskolan precis som på alla andra arbetsplatser. Nu när typ alla andra arbetsplatser (och även övriga forum för större ansamlingar) är stängda är det inte konstigt att större andel ”utbrott” sker på grundskolan. Egentligen konstigt att inte ännu större andel "utbrott" på grundskola med tanke på allt som är stängt. Om du tror att din spamming med länkar är ett "bevis" för att förskola/grundskola är den mest signifikanta drivande faktor får du nog gnugga dina hjärnceller en gång till. (Tips på andra faktorer är ex. shoppingcentrum, kollektivtrafiken, släkten Abdulla i Tensta som är samlade i en 1:a eller alla idioter som inte respekterar att undvika "fest" och middagar etc.)

Till sist, det är inte så smart att någon för "dödsängel" då du själv förespråkar stängning av grundskola/förskola (om jag uppfattat dig rätt). Detta åtgärd är fullständigt suboptimal och kostar väsentligt mer (folkhälsa och ekonomiskt) än eventuell nytta (kanske rädda Agda på ålderdomshemmet).

Ps. Jag är inte något jätte-fan av Tegnell, men avseende exempelvis att hålla förskola/grundskola har han varit ett föredöme för världen.

Ditt inlägg är mest fyllt av förutfattade meningar. Som du redan fått länkat till dig spelar grundskolan en betydande roll för smittspridningen. Det har konstaterats oräkneligt antal gånger. Nu senast faktiskt av FHM själva i deras senaste rapport över de miljöer där smittan sprids. Eftersom vi uppenbarligen inte får ned smittan på annat sätt återstår ju inte så mycket annat.
Ett annat talande bevis för hur smittan överförs i skolan är ju det faktum att coronan närmast var "utrotad" under sommarlovet i Sverige. Sedan började den gradvis att öka från oktober och framåt, då den så sakteliga började spridas, men i exponentiell tillväxt, dvs snabbast mot slutet av terminen.

Att hålla skolorna öppna är ju som att spruta bensin på elden med brandslangar, samtidigt som någon annan står och duttar med en blomspruta med vatten, genom att sänka rekommendationen för sällskap från 8 till 4 personer. Seriöst - vad sjutton hjälper det när något tusental elever samsas i samma skollokaler och smittar varandra och sedan går barnen hem och smittar sina föräldrar? Föräldrar som i sin tur kanske inte jobbar hemma, utan fortsätter sprida smittan i kollektivtrafik och på sina arbetsplatser. Det är ju jättedumt.
Citera
2020-12-30, 08:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Britterna säger ju att skolstängning är nästa logiska åtgärd för dem. Men stänger man skolor så behöver vi även stänga köpcentrum mm då vi inte vill att ungdomar hänger där istället.

Munskydd obligatoriskt när man träffar människor utanför egna hushållet som livsmedelsbutiker, jobb mm.

Den 10e kommer pandemilagen o då bör man stänga alla samlingslokaler för att förhindra privata fester.

Forcera ventilationen överallt där det är möjligt borde också göras. Får kosta mer med uppvärmning nu för att ventilera ut virus bättre.

Få alla att börja spela WoW?

Japp, och i Danmark stängs alla skolor nu igen, även för de yngsta barnen - tror det var idag. Det GÅR ju inte på något annat sätt. Och speciellt om vi nu har en virusvariant som särskilt går på barn i omlopp, så borde det vara en självklar åtgärd.
Citera
2020-12-30, 09:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Britterna säger ju att skolstängning är nästa logiska åtgärd för dem. Men stänger man skolor så behöver vi även stänga köpcentrum mm då vi inte vill att ungdomar hänger där istället.

Munskydd obligatoriskt när man träffar människor utanför egna hushållet som livsmedelsbutiker, jobb mm.

Den 10e kommer pandemilagen o då bör man stänga alla samlingslokaler för att förhindra privata fester.

Forcera ventilationen överallt där det är möjligt borde också göras. Får kosta mer med uppvärmning nu för att ventilera ut virus bättre.

Få alla att börja spela WoW?

Bra åtgärder, men kommer det att räcka? Sedan är det ju så förbannat trögt överallt. Det där med ventilation etc, kommer nog aldrig hända även om det vore bra. Tror de flesta drar sig redan idag från att vistas på lokal eller anordna privata hemmafester. Undantaget är väl möjligen barnkalas, eftersom de flesta föräldrar anser att det inte spelar så stor roll, då barnen ändå träffas i skolan. Det har jag också viss förståelse för, då ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Många upplever det som märkligt varför idrottshallar håller stängt, när samma barn som tränar där på sin fritid ändå går i skolan tillsammans, samt har idrott tillsammans. När det däremot blir kväll får de inte längre träna tillsammans utanför skoltid. Många ser inte logiken i sådana beslut.
Citera
2020-12-30, 09:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Bra nyhet! Hoppas det blir godkänt i EU snarast

Astra Zenecas och Oxforduniversitetets vaccin mot covid-19 har fått ett nödgodkännande i Storbritannien, rapporterar flera medier. Det är det första landet ut att godkänna vaccinet.

Vaccinet ska börja distribueras i landet nästa vecka och blir därmed det andra vaccinet som Storbritannien använder i kampen mot covid-19, skriver CNBC.

Astra Zeneca/Oxfords vaccin har tidigare beskrivits som en ”game changer” i vaccineringskampanjen, eftersom det inte behöver lagras i ultralåga temperaturer, som konkurrenten Pfizer/Biontechs vaccin.

Läkemedelsjätten uppger att man har studerat den nya mutationen av coronaviruset, och att man förväntar sig att vaccinet även är effektivt mot den stammen.

omni.se
Citera
2020-12-30, 09:09
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Har funderat på en sak sedan igår när jag såg intervjun med Anders Tegnell.

Det är uppenbarligen så att smittspridningen i Sverige är mycket hög just nu. Det är uppenbarligen fullt på IVA, eller om det möjligen finns någon enstaka vårdplats kvar. Detsamma gäller de vanliga vårdplatserna där corona-patienter vårdas, men som inte är så sjuka att de behöver IVA-vård. I alla fall inte ännu.

Det har sedan före julhelgen kommit starka förmaningar om hur man ska bete sig. Att undvika folksamlingar. Rekommendation om sällskap m.m. har sänkts från 8 personer till 4. Från och med 4 januari finns väl också en allmän rekommendation att bära munskydd i kollektivtrafiken när det råder trängsel. Egentligen rätt små åtgärder som jag personligen undrar om det kommer ha särskilt stor betydelse på smittspridningen. Möjligen kommer munskyddskravet i kollektivtrafiken att hjälpa en del om det hörsammas av resenärerna, men det kanske det gör? Har fått för mig att det är fler personer nu än tidigare som bär munskydd när de besöker butiker etc, vilket ju är bra.

Men nu till min fråga. Vilka fler verktyg finns det egentligen att ta till ur ett medicinskt perspektiv? I Folkhälsomyndighetens senaste rapport framgår ju tydligt att det är i skolorna cirka hälften av de inrapporterade coronafallen kan hänföras till. En naturlig sak hade ju då varit att övergå till distansundervisning även i grundskolan och därigenom direkt, eller åtminstone indirekt "isolera" familjer ifrån varandra. Som läget är nu är det ju massor av människor som distansarbetar, men de blir smittade ändå - av sina barn. Vet massor av folk på mitt jobb som blivit smittade på det viset.
Samtidigt har jag uppfattat det som att både regeringen och FHM har kommit att sätta någon slags stolthet i att hålla skolorna öppna. Tror till och med det sagts öppet av Löfven. Han är stolt över att Sverige aldrig har behövt stänga skolorna. Mycket beror ju förstås på vad man lägger i orden lyckas och behöva. Jämför vi med våra grannländer, vilket inte brukar vara så poppis vare sig hos FHM eller hos regeringen kan vi ju konstatera att Sverige har över 20 gånger så många döda exempelvis. Är det att lyckas?

För att ytterligare hälla bensin på elden så har vi då dessa muterade virus, där vi har en stam från Storbritannien och en från Sydafrika. Här talas det ju om 70% större smittsamhet från Storbritannien och från Sydafrika rapporteras det om att den virusvarianten tycks drabba barn hårdare. Läget ser inte så ljust ut. Bara be till gudarna att de vaccin som nu finns framtagna hjälper även mot de muterade varianterna, för om de inte hjälper. Vad tusan gör vi då?

Jo förresten, kom på ytterligare en sak. Det påstods igår att R-talet i Sverige ligger strax över 1 nu i denna stund. Men eftersom vi har så omfattande samhällsspridning innebär det att väldigt många blir insjuknade samtidigt, så det är precis på gränsen för vad vården klarar. Ponera att vi får in varianten som är 70% mer smittsam i stor skala. Då ska R-talet multipliceras med 1,7 sedan har vi exponentiell tillväxt ovanpå det 1,7*1,7*1,7*1,7.....(upphöjt till något tal långt borta). Det kommer bli katastrof.

Vad säger ni? Vad bör man göra i Sverige? Är det läge att ge upp, eller är det läge att stänga ned? Vad bör Sverige göra just nu? Vi har jullov nu, men vad händer om vi öppnar upp och kör på 11 januari?
Vilka ytterligare åtgärder finns det att ta till som faktiskt kan ha betydelse på smittspridningen? Reell betydelse.

Pga de nya mutationerna tror jag läget i jan/feb/mars kan bli svåra. Eftersom de också tycks drabba barn hårdare så skulle det vara effektivt att stänga skolorna/distansundervisning/utomhuslektioner.

Gör man inte det är det inte mkt att göra utöver det vi gör redan samt hoppas på att barnen inte får långtidsskador, att sjukvården mäktar med samt att vi vaccinerar effektivt och det blir bättre mot påsken?

Men skolstarten 2021 blir tyvärr inte så roligt och skulle tro att många blir oroliga när det börjar spridas i klassrummen.
Citera
2020-12-30, 09:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att vi borde köra en riktig lockdown. Bättre sent än aldrig, och SÄRSKILT viktig nu när vi med stor sannolikhet har mer smittsamma virusvarianter här. Folk lyder inte de frivilliga råden - och varför skulle de, när inte ens statsministern, justitieministern och socialministern bryr sig, i sitt privatliv?

Jag tycker att vi ska stänga ner allting (inklusive skolor och dagis, förutom en begränsad verksamhet för barn vars båda/enda vårdnadshavare har samhällsviktiga yrken, alternativt där socialen är inblandad och rekommenderar det) under fem veckor. Det enda man får göra INOMHUS är att vara på sitt NÖDVÄNDIGA arbete, handla på livsmedelsaffär eller apotek två gånger i veckan, eller söka vård. Samt tvingande ärenden hos myndighet, t.ex. socialtjänsten och polisen. UTOMHUS ska folk få vara - rasta hunden, promenera, jogga enkelriktat (så att man inte möts på ett trångt spår och flåsar på varandra). Men man måste vara ensam i så fall.

Under tiden hinner dessutom samtliga i grupp ett och många i grupp 2 vaccineras.

Klockrena råd! Det där skriver jag under på. Det är nog det enda som skulle ge effekt i det läge vi nu befinner oss i. Jag tror det hade varit helt rätt avvägning att göra just nu. Däremot tror jag inte det kommer ske. Regeringen har hela tiden agerat reaktivt, snarare än proaktivt genom denna pandemi. Grundskolorna kommer öppna upp som vanligt den 11 januari. Smittan kommer antagligen gå ned en bit i januari och trycket på vården kommer minska lite, då jullovet har skapat en viss naturlig karantän. Dessvärre tror jag inte effekten av denna kommer hålla i sig särskilt länge, så redan i feb kommer kurvorna att vänta uppåt igen. Det kan bli skitjobbigt i mars. I april kan det spårat ur fullständigt och då kanske det blir nedstängning. Ungefär så tror jag det kommer se ut. Bättre hade förstås varit att genomföra det du föreslår redan nu, men jag tror inte det kommer ske. Finns ett enormt motstånd mot detta och förklaringen stavas nog tyvärr till stor del prestige.
Citera
2020-12-30, 09:16
Medlem
Merwinnas avatar
...och Dan Eliasson befinner sig på Kanarieöarna. Han FLÖG dit, dessutom:

https://www.expressen.se/nyheter/dan-eliasson-flog-till-kanarieoarna-fore-jul/

Kan man inte karantänsätta honom för gott, när han landar på Arlanda? Tillsammans med Löfven, Hallengren och Morgan Johansson?
Citera
2020-12-30, 09:18
Medlem
Sverige har snart 500 fler inlagda på sjukhusen än när det var som värst i våras ändå känns det som att folk inte tar det på lika stort allvar nu som i våras. Media har också tacklat av och fokuserar på fel saker istället för helheten. Coronatrötta?
Citera
2020-12-30, 09:18
Medlem
JedanProblems avatar
Lite goda nyheter på vaccinfronten:

AstraZeneca (adeno): Blev nyss godkänt för användande i Storbritannien.
https://www.gov.uk/government/news/oxford-universityastrazeneca-vaccine-authorised-by-uk-medicines-regulator

Sinopharm (inaktiverat): Säger i en pressrelease att deras vaccin är 79% effektivt.
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3115801/chinas-sinopharm-says-its-covid-19-vaccine-nearly-80-cent
Citera
2020-12-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ditt inlägg är mest fyllt av förutfattade meningar. Som du redan fått länkat till dig spelar grundskolan en betydande roll för smittspridningen. Det har konstaterats oräkneligt antal gånger. Nu senast faktiskt av FHM själva i deras senaste rapport över de miljöer där smittan sprids. Eftersom vi uppenbarligen inte får ned smittan på annat sätt återstår ju inte så mycket annat.
Ett annat talande bevis för hur smittan överförs i skolan är ju det faktum att coronan närmast var "utrotad" under sommarlovet i Sverige. Sedan började den gradvis att öka från oktober och framåt, då den så sakteliga började spridas, men i exponentiell tillväxt, dvs snabbast mot slutet av terminen.

Att hålla skolorna öppna är ju som att spruta bensin på elden med brandslangar, samtidigt som någon annan står och duttar med en blomspruta med vatten, genom att sänka rekommendationen för sällskap från 8 till 4 personer. Seriöst - vad sjutton hjälper det när något tusental elever samsas i samma skollokaler och smittar varandra och sedan går barnen hem och smittar sina föräldrar? Föräldrar som i sin tur kanske inte jobbar hemma, utan fortsätter sprida smittan i kollektivtrafik och på sina arbetsplatser. Det är ju jättedumt.

Nja håller inte med om att det är "förutfattade meningar", mer sunt förnuft och tankebanor som sträcker sig längre än näsan räcker.

Nej finns inte någon koppling mellan skolavslutning och kraftig effekt på coronaspridning. Coronasmittan avtog kraftigt långt innan skolavslutningen i våras. Effekterna av skolstängningen borde återspeglas i form av kraftigt avtagande dödstal i mitten av Juli (ja, barnen ska ju hinna hem och sprida coronan vidare till gammelmorfar på ålderdomshemmet, fördröjning på minst 3-4veckor). Som du säkert vet hade då redan dödstalen planat ut på låga nivåer innan dess.
Men framförallt kostar en ev. stängning av förskola/grundskola mycket mer än eventuell nytta. Det insåg FHM och Tegnell tidigt, som sagt i just det fallet har de varit ett föredöme för resten av världen
Citera
2020-12-30, 09:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Pga de nya mutationerna tror jag läget i jan/feb/mars kan bli svåra. Eftersom de också tycks drabba barn hårdare så skulle det vara effektivt att stänga skolorna/distansundervisning/utomhuslektioner.

Gör man inte det är det inte mkt att göra utöver det vi gör redan samt hoppas på att barnen inte får långtidsskador, att sjukvården mäktar med samt att vi vaccinerar effektivt och det blir bättre mot påsken?

Men skolstarten 2021 blir tyvärr inte så roligt och skulle tro att många blir oroliga när det börjar spridas i klassrummen.

Jag håller med. Känns klart obehagligt. Tror dock att vi får en mindre nedgång i januari, då vi fått 3 veckors naturlig karantän i och med jullovet. Dessvärre riskerar väl den effekten att bli kortvarig och så har vi ju som sagt de här muterade varianterna som hänger som ett stort mörkt moln över oss. Är rädd att det kommer dröja länge innan vi ser effekterna av vaccineringarna i siffrorna. Man blir ju dessvärre inte immun i samma stund som sprutan stuckits i armen utan det dröjer 2-4 veckor till. Är rädd för att vi inte ser effekterna av vaccineringarna förrns tidigast i april, möjligen maj. Läste igår att Sverige avser att vaccinera lika många på en månad som Israel klarar av på två dagar. Då är ändå länderna lika stora. Det är onekligen en kamp mot klockan. En skolstängning nu fram till påsk tror jag hade gjort en enorm skillnad. Med de åtgärder Merwina föreslog hade det gått att hålla smittan under kontroll. Nu tror jag inte det kommer fungera alls. Kommande månader kommer inte bli roliga. De borde ha krismöte nu i denna stund i regeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in