2020-12-29, 18:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
De flesta döda som rapporteras som covid är gamla, multisjuka som redan ligger i dödens väntrum.
Att covid är droppen som gör att de dör tre månader tidigare än annars är för mig tvivelaktigt att beräkna som att covid skövlar liv.

Nu påstår du felaktiga saker igen.

Att du har fel ser man ur dessa siffror hos SCB:

Citat:
"Mellan den 1 januari och den 30 november i år dog 87 511 personer i Sverige, enligt den preliminära statistiken. Det är 4859 dödsfall fler än genomsnittet för motsvarande period under åren 2015–2019."

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/sverige-har-aterigen-overdodlighet--aldre-hardast-drabbade/

Skulle du ha rätt (med "de dör tre månader tidigare än annars") så borde dödstalen varit i balans vid slutet av november. Det borde inte finnas någon nämnvärd överdödlighet vid denna tidpunkt eftersom det gått mer än 3 månader sedan i våras.

Såvida inte de här 4859 extra dödsfallen inträffade i november?

Nej, tyvärr. Glöm det halmstrået:

Citat:
"SCB har fått information om 8 088 dödsfall under november 2020. Under åren 2015–2019 dog i genomsnitt 7 383 personer under motsvarande period, vilket ger november 2020 en överdödlighet på 10 procent."
Citera
2020-12-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Någon som vet hur många under 50 har dött med covid i sverige?

Ca. 100 st varav 6 under 20 år gamla:
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-total-deaths

Att ha varit allvarligt sjuk kan antagligen också få negativ betydelse för många och den gruppen är naturligtvis mycket större.

Vänder mig för övrigt mot beteckningen "dö med covid" eftersom den förefaller vilja spela ner sjukdomens dödlighet. Även om det säkert finns dödsfall där man i efterhand kan fastställa en annan dödsorsak och vice versa så får vi vänta med den analysen tills det är klart. Dessutom är att dö med covid ett extremt dåligt betyg för sjukvården om människor har ett dödligt virus i kroppen samtidigt som de vårdas för en annan dödlig sjukdom.
Citera
2020-12-29, 18:40
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell hävdade ju att detta inte skulle ske. Och ändå sker det. Någon som litar på idioten efter att ha haft fel i nästan rubbet hittills?

Och nu senaste nytt: Sveriges kapacitet att testa för mutationer nästan obefintlig.

Man kan ju undra vad FHM sysslat med i 9 månader, istället för att ta höjd för att just mutationer kommer att uppstå! FHM:s agerande är återigen reaktivt istället för proaktivt. Därför Sverige hela tiden ligger 6 månader efter.

"några hundratal i veckan"

Anders Tegnell blåljög för svenska folket igen.

Observera hur inkompetent journalisten är och inte ens lyssnar på svaret på sin fråga. Varför reagerar hon inte på den uppenbara lögnen?

Anders Tegnell blåljuger, 32 min in i sändningen svtplay
https://www.svtplay.se/video/29459600/nyheter-direkt/senaste-nytt-om-coronapandemin-3

Tegmark Wisell sa på pk att laboratorier uppmuntras skicka in ”10 prover per vecka”, i rapporten står dock att det handlar om 5-10 per månad, vilket landar mycket närmare de svenska siffrorna.
(5 per månad per region skulle ge ~630 under perioden, 10 i veckan ~4200)
320 utfördes.

Det verkar ju som en konstig strategi, men då skulle det handla om totalt 210 prover juni-okt.

https://twitter.com/CovidXIX/status/1343458811319877632
Citera
2020-12-29, 18:41
Medlem
LeeVans avatar
Inte uppdaterad i dag,, så möjligen sen på bollen.

Hur som ..
Både den engelskan och den sydafrikanska muterade versionerna av C-19 har nu anträffades i Finland.
Citera
2020-12-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Hur många välordnade människor med ett fast jobb tror du det rör sig om?

De två jag känner har varit sjukskrivna sedan i april/maj. Båda ambitiösa med högpresterande, högavlönade jobb och ingen av dem har eller har haft någon som helst önskan om att ligga på något sofflock och gå på sjukpenning. Nu har de dock inget val då de helt enkelt inte fungerar pga EXTREM trötthet och olika kognitiva svårigheter. Påminner om kroniskt trötthetssyndrom som man också tror kommer från infektioner. Finns ingen hjälp att få mer än att försöka lindra symptomen.

Mardröm rent ut sagt.
Citera
2020-12-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu påstår du felaktiga saker igen.

Att du har fel ser man ur dessa siffror hos SCB:

Skulle du ha rätt (med "de dör tre månader tidigare än annars") så borde dödstalen varit i balans vid slutet av november. Det borde inte finnas någon nämnvärd överdödlighet vid denna tidpunkt eftersom det gått mer än 3 månader sedan i våras.

Såvida inte de här 4859 extra dödsfallen inträffade i november?

Nej, tyvärr. Glöm det halmstrået:

Med tanke på att vi är mitt uppe i en global pandemi så är överdödligheten knappt "nämnvärd" som du uttrycker det. Och med tanke på underdödligheten 2019 så blir siffrorna än mer timida. Antalet döda är en kass parameter.
Senast redigerad av karlkula12 2020-12-29 kl. 18:45.
Citera
2020-12-29, 18:45
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det sprids inte i Finland och Norge där man kan använda munnskydd rätt. Inte sprids det heller på många ställen i asien där man kan använd munskydd rätt.

Jag pillar aldrig på mitt munskydd varför skulle jag göra det? Däremot lär såna som pillar på munskyddet sprida mindre smitta än såna som pillar i ansiktet utan munskydd. Det är inte färre som går runt och petar sig i ansiktet utan munskydd en med munskydd. Du lägger bara inte märke till hur ofta folk springer och petar annars.
Jo jag studerar omgivningen och är uppmärksam av mig. (Trot eller ej). Problemet är ju att folk pillar sig i ansiktet även när de har munskydd därför att det kliar, det är jobbigt att andas i, det dras upp och ned när det ska pratas/hostas/snoras/spottas/klias etc. Det är ju ett uppmärksammat problem. Jag ser det även på jobbet bland patienter och vårdpersonal. Varför skulle jag ljuga om det? Det är inte bara jag som uppmärksammat det.
Citera
2020-12-29, 18:47
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Du ser ingen fara med att låta ett virus cirkulera i befolkningen och därigenom få möjlighet att mutera till farligare varianter som nu verkar ha skett i Syd Afrika och England?

Jo. Jag är ju en av dom som har velat ha lockdowns, tvångskarantän, stängda gränser o.s.v. tills alla som vill är vaccinerade. Jag beskrev bara vad som kommer att hända med viruset i framtiden, vare sig vi vill eller inte. Det kan ju aldrig försvinna, nu mera.

Däremot tror jag att risken för skräckmutationer, om det bara går runt bland människor i små kluster, är liten. De andra coronavirusen har ju inte heller muterat så. OM det blir någon ny, jättekonstig och farlig variant, så tror jag att det måste ta vägen mellan djur-människa-djur ett par gånger. Eller mellan två olika djur och sedan till oss. Och det tror jag inte kommer att hända här - utan det sker nog, som vanligt, i Kina i så fall...
Citera
2020-12-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt. Ta fram siffror som visar på att det verkligen handlar om utbrott och inte bara kluster av fall. Sedan går att att analysera hur stor andel som skolorna står för smittspridning givet antalet skolor i Sverige. Och även att dela upp detta för smitta mellan lärare och barn-lärare för att dela upp faktisk arbetsplats vs. lärarnas utsatthet gentemot barn.

Vid utbrott brukar smittskydden göra åtgärder som att ex stänga skolor. Det görs för andra smittämnen som exempelvis vissa antibiotikaresistenta bakterier. Nu har skolor stängts tillfälligt men mest för att det saknats lärare som är hemma.

Man kan ju lika väl vända på det och säga åt dig att ta fram motsvarande siffror för äldreboenden.

Allt tyder på att du cherrypickar för att få fram din poäng precis som alla andra. Rapporten du tidigare länkade var inte särskilt övertygande som argument för låg smittorisk på skolor när man väl läste deras huvudsakliga slutsatser, rapporten med antal utbrott i olika verksamheter som en annan användare länkade visade också med all önskvärd tydlighet att smitta sprids även på skolor men ojoj, då blev det plötsligt viktigt att plocka fram andra sätt att bedöma datat innan det skulle vara giltigt. Tyckte du. Cherrypicking och undanmanöver.

Jag är inte epidemiolog och troligen inte du heller men att smitta kan spridas på skolor verkar rätt klart så om du inte vill övertyga mig om att denna slutsats är helt felaktig så kanske vi är klara nu?
Senast redigerad av Varglig 2020-12-29 kl. 19:03.
Citera
2020-12-29, 18:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, det är inte många länder som har resurser att sekvensera viruset i stor utsträckning.
Det är Australien och Nya Zeeland samt England som använder tekniken värt namnet.
Andra länder sekvenserar väldigt lite och har liten koll på det nya viruset.

Danmark sekvenserar också mer. De hittade ju 33 fall innan jul.
Citera
2020-12-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ofattbart och häpnadsväckande att statsministern shoppar så det står härliga till när nära 100 pers om dagen dör i corona nu och att han sagt åt befolkningen att stanna hemma.
HUR har han fortf nära 30% av väljarstödet?! Makabert.

Han var inte alls där för att shoppa utan bara för att hämta någonting, hälsade hans pressekreterare.
Citera
2020-12-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Gått 9 dygn! Ska man behöva vänta flera år

Nej, men kanske tills vännen är frisk, har testat och har antikroppar och det gått en vecka till minst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in