2020-12-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
med råge. Tror inte vi haft över 117

Herregud.
Ja om vi inte rapporterar på ett halvår och sedan efter ett halvår får siffran 206 antar jag du anser det vare fruktansvärt mycket mer än 117 på en dag med.
Var kommer alla idioter från?
Citera
2020-12-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag har sett siffrorna och återigen, du kan inte använda dem för att dra några slutsatser. Du behöver en prospektiv studie som visar utbrott. Har du 1 % prevalens i samhället kommer du hitta 10 på en skola med 1000. Ingår dessa i de 75 %? De behöver inte ha med varandra att göra.

Kan du vänligen förklara t.ex. för v50 varför t.ex. 46 utbrott inom hemtjänst eller 73 inom äldreboende bör leda till åtgärder medan 90 i grundskolan inte bör göra det? Eller är inte det din ståndpunkt? Jag har svårt att begripa hur du i grunden resonerar. Det är väl rätt uppenbart att smitta sprids även skolmiljön när man ser dessa siffror?
Citera
2020-12-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
En vecka blir det ändå inte. Några röda dagar.

Jag visste inte att folk inte dör i corona på röda dagar.
Tack för klarläggandet..
Citera
2020-12-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kan inte alla politiker skicka någon jävla springis o handla. Måste Löfven gå till urmakaren i egen hög person? Är det fel på mobilen eller klockan skickar man någon vikarie.

Han kunde väl skickat några skolbarn?
De smittar ju inte enligt myten.
Citera
2020-12-29, 14:17
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel
Är det första gången vi når över 200 döda?

Det är 200 på en vecka, men säkert fler eftersom det är eftersläpningar. Det är inte från måndag till tisdag
Citera
2020-12-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Enligt smittskydds-eliten här inne skulle vi ju nå 10000 dödsfall innan nyår?

Med mörkertal inräknat hamnar vi nog nästan där.
Citera
2020-12-29, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h

Ja har man fel kan man alltid nämna mörkertal utan minsta bevis.
Citera
2020-12-29, 14:18
Medlem
NirvanAs avatar
Vilka regioner har rapporterat döda då?
Citera
2020-12-29, 14:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Enligt smittskydds-eliten här inne skulle vi ju nå 10000 dödsfall innan nyår?

Kanske vi inte gör men den gissningen träffade troligtvis mer rätt än vad Tom Brittons senaste spådom gjorde.
Citera
2020-12-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h

Mörkertalet i Covid19 är nog snarare något färre döda, p.g.a. alternativa dödsorsaker. Men 10 000 eller 8500 innan nyår är en rätt ointressant skillnad i villket fall. Om någon tidigare i höstas predicerade 10 000 innan nyår i denna tråd så var det ganska nära det faktiska utfallet och skickligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag visste inte att folk inte dör i corona på röda dagar.
Tack för klarläggandet..

Fall rapporteras inte på röda dagar. det blir alltså eftersläpande, men inte en hel vecka
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja som när du gissade på 20-40 tusen döda i sommar.
Eller att inget land skulle släppa in svenskar någonsin.
Eller att sydkorea lyckats att i princip utrota smittan.
Eller att man inte får någon imunitet efter infektion.
Eller mellan 10-15% behöver sjukhusvård.
Eller att 5% dör.
Eller när du hyllade Trump och USA för deras handlingskraft att stoppa smittan.

Jag kunde inte hålla mig
Allt detta har du faktiskt skrivit i mars/april och jag skulle kunna leta på fler.

Att Sydkorea lyckats hålla smittan i schack stämde väl hyggligt väl. Jämför deras smitto och dödstal med de svenska i föhållande till capita. De var också tidiga med munskydd.
Att immuniteten inte tycks vara livslång stämde också. Vet flera som varit sjuka både i våras och nu under hösten. Siffrorna 10-15% vård och 5% dör var ju siffror som både Kina och WHO nämnde i början av pandemin. Det såg onekligen väldigt mörkt ut i mars/april innan smittan vände nedåt, men det var väl också här någonstans som ordet klustersmitta föddes. Här trodde många att det var över, men det gjorde aldrig jag utan varnade konsekvent för en andra våg under hösten.

Nog var man på många håll mer handlingskraftig i USA, speciellt där smittan härjat hårt. Man stängde exempelvis ned sina skolor. I senaste FHM-rapporten framgår ju också att skolan är den miljö där smittan spridits mest i hela Sverige under senaste veckorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in