Stor artikel om Anders Wallensten idag. Men pandemin har han ingen lust att prata om utan sin nya bok.
https://www.svd.se/wallensten-pandemin-kan-bli-nystart-for-halsan
Citat:
Anders Wallensten blev känd över en natt som biträdande statsepidemiolog. Han har provat allt från super*smoothies till lågkolhydrat*dieter för att lösa hälsogåtan. Nu släpper han en bok med samma namn.
Rätt fantastiskt. Vi är mitt uppe i en pandemi och en av de som sitter på den högsta positionen gällande folkhälsan tycker sig ha tid att färdigställa och göra PR för en fjantig bok om matvanor. Som om svenska folkets stora fråga just nu är hur man skall blanda smoothies.
Hur han kan ha tid med detta bortförklaras med följande troligen falska förklaring, att boken egentligen var klar innan pandemin och att han fått lite tid över nu i och med att han inte är med på presskonferenserna.
Citat:
De senaste månaderna har andra skött kontakten med medierna, och det har spekulerats i varför han inte längre syns i rutan. Blev uppmärksamheten för stor? Satt han och skrev en bok mitt i pandemin? Men Anders Wallensten svarar, som hela tiden, diplomatiskt.
− I våras behövdes det många som hjälpte till med media. Sedan minskade det behovet och då tog jag ett steg tillbaka och lät dem som är i högre positioner hålla i presskonferenserna, för de har bäst överblick. Boken var färdigskriven redan i våras.
Så bara för att man inte är med på presskonferenser så är det lugna gatan för en biträdande statsepidemiolog mitt under en pandemi? Han borde ju vara helt överhopad med arbete i vilket fall!
Med tanke på att så inte är fallet, undrar hur lugnt de har det på FHM då det inte är pandemi? Arbetar de överhuvudtaget då eller ägnar de sig alla åt egna projekt såsom i detta fallet, skriva hälsoböcker?
Jag blir extremt provocerad av att en biträdande statsepidemiolog anser sig ha tid att ägna sig åt detta under brinnande pandemi. Det förefaller ju till och med som han använder uppmärksamheten till att lansera sin dj*vla smoothiebok. FHM-pajascirkusen verkar kunna bjuda på komedi mest hela tiden.