2020-12-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Huruvida det brukar vara fullt eller inte vet jag inte. Men antal patienter på IVA pga influensa brukar så här års vara högst 15-35 stycken:

https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

Nu har vi snart 350 personer på IVA pga coronaviruset.

Så visst är det skillnad när det gäller belastning. En skillnad på ca 10-20 ggr.

Du har ingen info om hur många som är inlagda på IVA sammanlagt? (Covid+övriga)
Citera
2020-12-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Vanliga år brukar det inte se ut såhär, risken finns att sjukvården kollapsar januari februari.
Sjulvården kommer inte att kollapsa... det har den aldrig gjort mig veterligen ... så det är lungt! Där emot så gör man hårdare prioriteringar
Citera
2020-12-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Sjulvården kommer inte att kollapsa... det har den aldrig gjort mig veterligen ... så det är lungt! Där emot så gör man hårdare prioriteringar

Allting är relativt, ifall folk som behöver vård prioriteras bort är det en form av sjukvårdskollaps.
Citera
2020-12-28, 20:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Intressant. Vilken är din källa? Min anger bara 329.

337 enligt SIR:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2020-12-28, 20:34
Medlem
Fontyls avatar
Det som är oroande är ju att man såg en massiv ökning av fall efter thanksgiving i USA. Den ökningen fick inte vi i Sverige eftersom att vi inte firar den högtiden. Det vi däremot firar är julafton och nyår. Så det är bara hålla hårt i hatten och hoppas på det bästa under nästkommande 1-2 månader.
Citera
2020-12-28, 20:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Du har ingen info om hur många som är inlagda på IVA sammanlagt? (Covid+övriga)

Expressen skrev detta 26 december:

Citat:
26 dec. 2020 14.11

COVID-PATIENTER PÅ 6 AV 10 IVA-PLATSER

"Nästan 60 procent av landets IVA-vårdade patienter har covid-19 just nu, rapporterar Socialstyrelsen."

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Via denna siffra kan man räkna ut hur många som ligger på IVA totalt just nu.
Citera
2020-12-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Expressen skrev detta 26 december:

Via denna siffra kan man räkna ut hur många som ligger på IVA totalt just nu.

Ok, får det till ca. 561 personer inlagda på IVA sammanlagt.
Citera
2020-12-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De testar 4 gånger fler per capita o trots det har Sverige något högre antal positiva.

De har dessutom hittat fler med brittiska mutant viruset.

Fast Norge o Finland börjar tycka Danmark är värdelösa...
Citera
2020-12-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej de öppnade upp. De flesta av Europas länder var på rätt våg i våras. De skulle bara fortsatt med lockdown och stängda gränser tills att viruset var utrotat. Sedan kunde de virusfria länderna ha öppnat gränserna mellan varandra. Tyvärr var det inget land som pallade att fullfölja den strategin.
Dessvärre var det nog en del länder som sneglade på Sverige. Vi fick ju inte så många dödsfall och ändå slapp vi stänga ner. Många tänker kortsiktig och väldigt optimistiskt.
Hade Sverige stängt ner i stället i våras kunde vi ha haft en mycket bättre situation i hela Europa.

Stängt bara gränsen eller slutat jobba o bara suttit hemma ?

Viruset fanns ju redan i landet..
Citera
2020-12-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är klart att man inte ska överdriva, men jag personligen tror att man just nu bagatelliserar ett problem.

Långvarig covid en stor ohälsobomb, skriver långtidssjuka läkare.
https://www.mynewsdesk.com/se/svenska-covidfoereningen/pressreleases/laangvarig-covid-en-stor-ohaelsobomb-skriver-laangtidssjuka-laekare-3054803

Jag säger inte att det inte kan finnas patienter som är extra drabbade och kan klassas som långtidssjuka. Men problemet som jag tog tidigare var att man blandar dessa ihop med sådana som har endast lindriga besvär. Som hosta eller försämrat luktsinne.

Man borde sätta olika etiketter på dessa patienter och inte föra dem under samma paraply för då framstås det inte seriöst.

Det är också konstigt när man drar upp en siffra ur mössan och påstår att det är så. Fast ingen vet. Typ. 100.000 - 200.000 långtidssjuka.. och i detta sammanhang räknar man ihop ALLA slags - även mindre - besvär.
Citera
2020-12-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Målet är att alla som vill ska ha vaccinerats senast under juni, men Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström har vid något tillfälle sagt något i stil med att alla som vill kan vara vaccinerade före sommaren eller om det var i maj, eller april. Minns inte riktig som du märker.

Det beror ju också på hur det går med tillstånd och leveranser för de kommande vaccinen.
Astra Zeneca: 8 miljoner doser
Janssen-Cilag: 4,5 miljoner doser
Curevac: 4,5 miljoner doser

Nu gissar jag bara, men jag tror inte det kommer att bli särskilt normalt de kommande månaderna. Många har struntat i att låta bli att träffas och gå ut på stan, så vi får väl se.

Efter april kanske vi kan återgå till det mindre onormala.

Att tolka av vad du säger så innebär jan,feb,mars och april 2021, att man sitter hemma och följer restriktioner och även arbetar hemifrån, distansstudier etc?

allt pga logistiska problem med vaccinerna
Citera
2020-12-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag säger inte att det inte kan finnas patienter som är extra drabbade och kan klassas som långtidssjuka. Men problemet som jag tog tidigare var att man blandar dessa ihop med sådana som har endast lindriga besvär. Som hosta eller försämrat luktsinne.

Man borde sätta olika etiketter på dessa patienter och inte föra dem under samma paraply för då framstås det inte seriöst.

Det är också konstigt när man drar upp en siffra ur mössan och påstår att det är så. Fast ingen vet. Typ. 100.000 - 200.000 långtidssjuka.. och i detta sammanhang räknar man ihop ALLA slags - även mindre - besvär.
Hypokondriernas paradis nu.
Inga karensdagar och fått smak på att vara hemma.
Finns nog nån svensk bland dem också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in