2020-12-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag håller med om ditt resonemang om R-värde och vikten att ha ett effektivt vaccin, men corona kommer inte att dö ut eftersom det kan mellanlagra sig hos djur.

Vi kan ju inte vaccinera alla djur vad jag förstår.
Vi kan gräva ned dom.
lex Danmark.
Citera
2020-12-28, 14:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Frågan är om vaccinen biter på de muterade varianterna. Pfizer och Moderna testar visst för fullt. Vet inte vad Astra gör. Såg på TV4 igår att det skulle vara möjligt för Pfizer och Moderna att snabbt skruva om sina vaccin vid behov. För Astravaccinet misstänker jag att det blir svårare om man redan låtit injicera sig, eftersom Vektorn då är förbrukad. Då måste man börja om, ev, finna någon ny Vektor. Det låter som en klart långsammare process, om den ens är genomförbar.

Astrazeneca använder sig av ett adenovirus från chimpanser, frågan är om man blir immun mot det?

Ryssarnas var lite listiga med sitt vektorvaccin då man använder två olika adenovirus ett i första dosen och ett annat i andra dosen. Detta ifall att man blir immun mot den första vektorn.
Citera
2020-12-28, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Du är helt otrolig. Din besatthet av att försvara FHM:s inkompetens är ofattbar.

Din besatthet är beyond vetenskap. Du är politiskt indoktrinerad.

Smittskyddsläkaren i Stockholm Maria Rotzén Östlund bekräftar att passagerarna fick resa vidare utan åtgärd. Hon betonar att svenska medborgare kan resa in i Sverige från Storbritannien på andra sätt. Det som Folkhälsomyndigheten bestämt för resenärer från Storbritannien gäller också för de som kom med British Airways plan under lördagen säger hon:
– Det är ju den handläggning som man har bestämt att man ska göra. Vi har inte bestämt att man ska sätta resenärer från Storbritannien i karantän - i så fall hade man ju gjort det med alla som reser in därifrån, säger hon.
Passagerarnas uppgifter togs inte av smittskyddet, och ingen specifik information om hur de ska agera gavs på plats.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/brittiskt-plan-landade-pa-arlanda-trots-flygforbud/

Som sagt FHM har inga lagliga befogenheter. Det är Socialstyrelsen. Folkhälsomyndigheten har uppmanat alla inresande från 12 december att stanna hemma och testa sig.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/december/inresande-fran-storbritannien-uppmanas-stanna-hemma-avhalla-sig-fran-sociala-kontakter-och-att-testa -sig/
Citera
2020-12-28, 14:13
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej priset för kortsiktig ekonomi är inte värt att betala om människor dör i förtid, som jag skrev så återhämtar sig ekonomin snabbt, inte värt att offra människor
Så är det absolut, och det räcker med att titta på datan för att se att det är så.

Kan någon av alarmisterna här i tråden peka på ETT land där inte BNP har återhämtat sig snabbt under andra halvåret?

Kanske någon liten turistö i tjotahejti, men för länder som Sverige med en stor exportindustri så har det varit totalt bortkastat att slösa människoliv på detta sättet
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag håller med om ditt resonemang om R-värde och vikten att ha ett effektivt vaccin, men corona kommer inte att dö ut eftersom det kan mellanlagra sig hos djur.

Vi kan ju inte vaccinera alla djur vad jag förstår.

Okej. Poängen är bara att vid 95% skydd spelar det ingen roll om sjuka djur kommer i kontakt med friska människor. Viruset kommer aldrig att kunna sprida sig. Förutsatt att inte viruset muterar och att vaccinen inte biter på dem. Då får vi problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Möjligen är det så.
Men man bör nog vara lite kritiskt till någon som bedömer sig själv och har ekonomiska incitament.

Ja men han säger ju att han har data för att backa upp det, skulle han inte ha det är det också väldigt korkat att komma med ett sånt uttalande ur ett ekonomisk perspektiv.

resultaten från fas 3 var 62% skyddande effekt vid 2 lika stora doser, och upp till 90% med låg första sen en standard dos och det gav ett genomsnitt på 70%.

så det är väl inte helt orimligt att det nu lyckats hitta en dosering som ger skydd till 95%
Citera
2020-12-28, 14:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Astrazeneca använder sig av ett adenovirus från chimpanser, frågan är om man blir immun mot det?

Ryssarnas var lite listiga med sitt vektorvaccin då man använder två olika adenovirus ett i första dosen och ett annat i andra dosen. Detta ifall att man blir immun mot den första vektorn.

Okej. Det låter klokt av dem i sådana fall. F_n, jag är rätt skeptisk till Astras vaccin faktiskt. Till och med Sputnik V låter ju faktiskt säkrare
Citera
2020-12-28, 14:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
En app vore väldigt bra men vi får inte glömma att många äldre som är ute och reser kanske inte är så vana att använda appar men så klart de kan få ett intyg från sin läkare
Citat:
Jättebra!

- Vänta lite, jag glömde telefonen på flyget.

- Nej låt bli, lås inte in mig. Jag lovar att jag är vaccinerad. Jag kan inte hjälpa att ni har hög brottslighet i ert land.

- Hmmm, den måste blivit våt. Kan ni inte göra ett undantag?

Är det ingen som upplevt att elektronik ibland inte gör som man hoppas och vill att den ska göra.
Såg just mitt inlägg och att det kan tolkas som lite spydigt mot dig, men det var inte meningen.
Mer skrivet för att visa att appar inte är allena saliggörande och att elektronik kan krångla.
Citera
2020-12-28, 14:17
Medlem
Blir det lockdown med pandemilagen?
Citera
2020-12-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Vargen har anlänt för länge sen?

Frågan är om resten av flocken anländer.

Fortsätt lev i teletubbieland kära du, där allt är frid och fröjd. Verkligheten skiter fullständigt i vad du tror utan går på fakta. Fakta är att det sprids en muterad variant av SARS-Cov2 i Sydafrika som enligt experter är mer smittsamt samt mer dödlig för unga människor.

Det där har du hittat på alldeles själv.

Ingenstans i media står det att den nya mutationen skulle vara mer dödlig. Utan bara mer smittsam - och särskilt bland de yngre.

MEN.

Man vet inte ens om själva viruset är mer smittsamt utan om smittsamheten beror på idioterna beteende. Eller en kombination av båda.

Idioterna i Sydafrika har ju jobbat intensivt för att få smittan sprida sig genom att ordna "gratulation parties" som har i värsta fallit hållit på en vecka i stöten. Tusentals ungdomar har festat och supit ihop en vecka i rad - det vore väl Guds under om smittan inte hade spridit sig?

Men du ska inte gå ut med skräckpropaganda om förhöjda dödssiffror eftersom det inte är sant. Däremot önskar jag att man kunde skjuta i huvudet alla dessa festdeltagare - både i Sydafrika och i Södertälje..

Citat:
En andra coronavirusvariant, 501Y.V2, har fått fäste i*Sydafrika. Den andra varianten tros vara ännu mer smittsam än den brittiska varianten som spritt sig över Europa och världen.
Två fall av den sydafrikanska varianten har upptäckts i Storbritannien. Utöver att vara mer smittsam fruktas den slå hårdare mot unga personer.

Smittofall i landet har ökat från att vara färre än 3*000 per dag i början på december, till över 9*500 per dag, och den nya mutanten tros ligga bakom upp till 90 procent av de nya infektionerna.
Många nya smittofall är bland unga personer mellan 15 och 25 år, men det är oklart om det är en konsekvens av den nya varianten, eller beteende. En rad stora ungdomsfester har pekats ut för den ökade smittspridningen.
Citera
2020-12-28, 14:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej. Det låter klokt av dem i sådana fall. F_n, jag är rätt skeptisk till Astras vaccin faktiskt. Till och med Sputnik V låter ju faktiskt säkrare

Jag har inte läst slutrapporten från Astra, britterna ska väl godkänna det vilken dag som helst? De har ju fått till doseringen nu i alla fall. Det kvittar nog vilket vaccin man tar, bara vi blir av med det här helvetet så fort som möjligt, helst igår.
Citera
2020-12-28, 14:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte läst slutrapporten från Astra, britterna ska väl godkänna det vilken dag som helst? De har ju fått till doseringen nu i alla fall. Det kvittar nog vilket vaccin man tar, bara vi blir av med det här helvetet så fort som möjligt, helst igår.

Jo, man är trött på skiten. Ingen tvekan om det. Får väl hoppas att alla vaccin är så effektiva som de bara kan bli. Jag undrar om man kommer få välja vilket vaccin man tar? Man borde väl i alla fall få veta vad som erbjuds?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in