2020-11-19, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Korta svaret är ja, ur det här perspektivet fungerar den som Bitcoins. Vilket också gör att likt Bitcoin har du massvis med alternativ.

Hur du vill förvara pengarna är en annan fråga, då det berör helt på hur mycket det är, om du ska använda det eller bara lagra det säkert osv.

Om du bara börjar lite smått och testar dig fram är kanske detta en bra plats att starta på fortfarande (men notera att jag inte använt dem på något år): https://www.myetherwallet.com/

Om det bara handlar om att du vill spekulera i uppgång kan en annan ide vara ISK-cert via tex Avanza. Du bor ju nämligen i en starkt statligt dikterad del av världen, där stat och myndighet när som helst kan få för sig att göra ditt ekonomiska liv jobbigt om du försöker bekanta dig med digitala nymodigheter. Detta huvudbry slipper du via ISK.

Om jag skulle vilja spara mina på ett USB-minne exempelvis.

Är det säkert att ha det så, så länge man förvarar USB-minnet säkert?

Går det att föra över mer till en plånbok på ett USB-minne utan att behöva koppla in det i datorn igen?

Ska försöka plugga lite i detta. Känns som det är den enda vägen att möjligtvis ha lite pengar i framtiden. Haha. Är jag naiv nu?
Citera
2020-11-19, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Om jag skulle vilja spara mina på ett USB-minne exempelvis.

Är det säkert att ha det så, så länge man förvarar USB-minnet säkert?

Går det att föra över mer till en plånbok på ett USB-minne utan att behöva koppla in det i datorn igen?
Ja. Jag kör Ledger av gammal vana. Vet inte om det finns bättre/billigare saker idag.

Sen vill du ju gärna ha ett alternativt sätt att nå pengarna om din USB går sönder eller försvinner eller annat kul. Så det blir ändå alltid en kompromiss mellan säkerhet och tillgänglighet. Om det är väldigt lite pengar kan du ju sätta en postit på kylskåpet med seed, precis som du inte skulle ha några problem att ha en spargris i köket åt dina barn.

Är det en massa pengar kanske man inte vill ha det så längre, osv.
Citat:
Ska försöka plugga lite i detta. Känns som det är den enda vägen att möjligtvis ha lite pengar i framtiden. Haha. Är jag naiv nu?
En ny digital ekonomi växer upp organiskt, orelaterad till fiat-ekonomin. Denna utveckling drivs idag framförallt av Ethereum. Så njah, naiv känns som fel ord. Däremot ska man såklart inte tro att det på något vis är givet att ETH blir värt mer pengar (imorgon eller någonsin).
Citera
2020-11-20, 09:47
Medlem
Hur firar ni dagens fejk-ATH?

(riktiga ATH var en mycket kort period 2017/18 som red på att hela marknaden fått totalt spel och inga värden var förankrade i något alls, till och med idIOTA flög till månen)
Citera
2020-11-20, 20:41
Medlem
Citat:
Hur firar ni dagens fejk-ATH?

Med champagne!
Citera
2020-12-12, 12:42
Medlem
Dan88s avatar
Hur stor är sannolikheten att Etherum når 800-1000 inom ett par år?
Citera
2020-12-12, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

50%
Citera
2020-12-14, 03:35
Medlem
Citat:

När bitcoin går bra går eth också bra.
Citera
2020-12-28, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Vill passa på att visa ett konkret exempel på att dessa uppfattningar är farliga tankefel. Idag är ETH +13%, medan BTC är -4%. Där snackar vi motsatta riktningar. Senaste veckan var det tvärt om. 2017 var det Ethereum som drev igång med ett helt sinnesjukt rally. Sedan hakade Bitcoin på och drev marknaden vidare till månen. Mellan 2018-2020 var det för det oftast snarare så att Bitcoin drev priser. Den naiva uppfattningen om att "marknaden beter sig X" bara för att det var sant en historisk period är befängd. I det här fallet blev de flesta exponerade för den här marknaden en period då Bitcoin var mest sentiment-drivande för hela marknaden, därav det vanliga tankefelet att det gäller att en BTC upp -> marknaden upp-relation gäller.

Då kommer man närmare man klassiskt bondförnuft:
* Att saker, allt annat lika, plötsligt blir dyra (precis ökat rejält i pris) betyder självfallet att det är ett ovanligt dåligt tillfälle att köpa dem. Av någon anledning föds vi människor felprogrammerade och tror att det är tvärt om (kallas även "chasing the market").
* Även motsatt självklarhet gäller: att något precis blivit markant billigare betyder att det är ett ovanligt bra tillfälle att köpa det. Återigen föds vi med fel i huvudet och tror att det är tvärt om.

Dvs köp inte BTC igår, köp inte ETH idag, köp inte en begagnad båt 2020.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-12-28 kl. 10:25.
Citera
2020-12-28, 10:52
Medlem
Herr_Greens avatar
Citat:
Nej, Sverige är tyvärr inte så relevant alls i den digitala utvecklingen längre. Vilket är synd med tanke på att vi egentligen skulle ha en ganska lämpad befolkning vad gäller produktion.

Namnen är ganska blandade stationer; Singapore, Stockholm, London osv. Antagligen slump, någon med något i minnet säger ett namn och andra tycker att det låter bra.

Sverige har en kille inom organisationen som är högt uppsatt inom säkerhet. Kan bara spekulera, men känns som att det kan ha en bidragande faktor. Att Vitalik lagt in kollektivstopp från Kanada har ju på samma sätt troligen att göra med att han är kanadensisk.
Citera
2020-12-28, 11:49
Medlem
Citat:

100%

Jag siktar på nya ATH, sedan X10. Alla nya utvecklingar sker på ETH, och de institution investerare kommer att känna till det efter ett tag. Idag satsa de fortfarande på SEGWIT coin, betyder att de förstår inte så mycket än
Senast redigerad av vatten2013 2020-12-28 kl. 11:51.
Citera
2020-12-28, 11:52
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont

Problemet är att eth inte följer bitcoin. för några år sedan när Bitcoin var ath vid 20K så låg eth på 1400.

Nu så är Bitcoin ath vid 28K och eth ligger på 700 USD. Eth borde ligga på mer än dubbelt nu igentligen.
Citera
2020-12-28, 11:54
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
100%

Jag siktar på nya ATH, sedan X10. Alla nya utvecklingar sker på ETH, och de institution investerare kommer att känna till det efter ett tag. Idag satsa de fortfarande på SEGWIT coin, betyder att de förstår inte så mycket än

Vad är X10?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in