2020-12-27, 22:42
Medlem
Kära Flashback!

Är en extrem nybörjare när det kommer till Bitcoin, men jag får ändå anse mig vara helt OK på att Googla. Efter att ha spenderat säkerligen en arbetsdag av att researcha detta har jag inte kunnat hitta en riktigt konkret guide kring hur man under 2020-2021 kan investera i riktiga Bitcoins (inte certifikat), med sitt aktiebolag, utan att få sin transaktion stoppad av banken.

Det handlar om ett köp om ca. 300 000 SEK. Jag har SEB som bank, vilket kanske inte är av stor betydelse i och med att de flesta svenska bankerna verkar hålla sig borta från allt som har med Bitcoin att göra.

De bästa sätten jag hittat än så länge är:
- Flytta pengar från ett bankkonto, vidare till Revolut och sen till en exchange (ex. Coinbase, Kraken eller CoinMetro)
- Köra direkt på en svensk exchange som ex. Trijo.se och hoppas att det går igenom eftersom att det är ett svenskt bolag
- Öppna konto på Fidor Bank (Revoluts bank) och föra över pengarna dit för att sedan föra över pengarna till en exchange
- Skicka över direkt till den Schweiziska exchangen Bity.com som tydligen skall accepteras av alla svenska banker

Problemet är att jag är osäker på om någon av dessa är en rimlig väg när det handlar om större summor och när pengarna dessutom går genom ett aktiebolag.

Är det någon som har erfarenhet med detta? Tar gladeligen emot alla sorters tips, e-vänner!
Citera
2020-12-27, 22:53
Medlem
JohannaIsiks avatar
Du får väl bara 2 bitcoins för dessa pengar. Knappt det.
Citera
2020-12-27, 23:01
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashion101
Kära Flashback!

Är en extrem nybörjare när det kommer till Bitcoin, men jag får ändå anse mig vara helt OK på att Googla. Efter att ha spenderat säkerligen en arbetsdag av att researcha detta har jag inte kunnat hitta en riktigt konkret guide kring hur man under 2020-2021 kan investera i riktiga Bitcoins (inte certifikat), med sitt aktiebolag, utan att få sin transaktion stoppad av banken.

Det handlar om ett köp om ca. 300 000 SEK. Jag har SEB som bank, vilket kanske inte är av stor betydelse i och med att de flesta svenska bankerna verkar hålla sig borta från allt som har med Bitcoin att göra.

De bästa sätten jag hittat än så länge är:
- Flytta pengar från ett bankkonto, vidare till Revolut och sen till en exchange (ex. Coinbase, Kraken eller CoinMetro)
- Köra direkt på en svensk exchange som ex. Trijo.se och hoppas att det går igenom eftersom att det är ett svenskt bolag
- Öppna konto på Fidor Bank (Revoluts bank) och föra över pengarna dit för att sedan föra över pengarna till en exchange
- Skicka över direkt till den Schweiziska exchangen Bity.com som tydligen skall accepteras av alla svenska banker

Problemet är att jag är osäker på om någon av dessa är en rimlig väg när det handlar om större summor och när pengarna dessutom går genom ett aktiebolag.

Är det någon som har erfarenhet med detta? Tar gladeligen emot alla sorters tips, e-vänner!

Skaffa ett konto på Kraken (kostar inget) och gör sedan en SEPA-betalning i Euro (kostar inget) till någon av de banker som Kraken supportar. Jag har också SEB och det var inga problem. Fort gick det också. Körde genom Fidor Bank. Jag har även köpt en hel del genom Safello och är premium-kund där men de tar ändå en hel del i avgift jämfört med Kraken. Dock var Safello oerhört enkelt och snabbt med Swish då jag spred ut mina inköp över någon månad eller tre.

Tänk på att du måste ha en plånbok för BitCoins så att det finns en adress att föra över till. Jag kör med Ledger Nano X hårdvaruplånbok men Ledger har hamnat i lite blåsväder då alla e-mail-adresser kommit ut. Jag köpte genom deras svenska återförsäljare vilket gjort att jag slapp alla phishing mail. Köper jag en hårdvaruplånbok till så blir det nog ett ColdCard.
Citera
2020-12-28, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Microserf
Skaffa ett konto på Kraken (kostar inget) och gör sedan en SEPA-betalning i Euro (kostar inget) till någon av de banker som Kraken supportar. Jag har också SEB och det var inga problem. Fort gick det också. Körde genom Fidor Bank. Jag har även köpt en hel del genom Safello och är premium-kund där men de tar ändå en hel del i avgift jämfört med Kraken. Dock var Safello oerhört enkelt och snabbt med Swish då jag spred ut mina inköp över någon månad eller tre.

Tänk på att du måste ha en plånbok för BitCoins så att det finns en adress att föra över till. Jag kör med Ledger Nano X hårdvaruplånbok men Ledger har hamnat i lite blåsväder då alla e-mail-adresser kommit ut. Jag köpte genom deras svenska återförsäljare vilket gjort att jag slapp alla phishing mail. Köper jag en hårdvaruplånbok till så blir det nog ett ColdCard.

Tack så mycket för svaret — uppskattas verkligen

Har du gjort större överföringar (>100 000 SEK) direkt från SEB till Fidor? Och skapade du då även ett separat bankkonto på Fidor online, eller var det bara en överföring till ditt Kraken-konto och just Fidor av deras olika banker som mottagare för din överföring?

Och tack för tipset med plånboken. Har faktiskt precis köpt Ledger Nano X och en Nano S som backup, men det var innan jag började läsa om att mejladresser hade läckt.. Antar att det är lugnt så länge man håller sig borta från eventuella scam-mejl?
Citera
2020-12-28, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannaIsik
Du får väl bara 2 bitcoins för dessa pengar. Knappt det.

Ja, det är sant... Kanske lite missvisande titel att det är "stora summor Bitcoin". Snarare en (relativt) stor summa SEK.
Citera
2020-12-28, 07:45
Medlem
SvenskHODLers avatar
Rekommenderar också Kraken. De stödjer Företagskonto och kan hantera stora volymer.

Din bank borde rimligtvis tillåta dig göra dessa helt vanliga SEPA-utlandsöverföringar. Många banker har spärrat privatkunder för att det sker så mycket bedrägerier men om man pratar med dem personligen så kan de låsa upp.
Citera
2020-12-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Rekommenderar också Kraken. De stödjer Företagskonto och kan hantera stora volymer.

Din bank borde rimligtvis tillåta dig göra dessa helt vanliga SEPA-utlandsöverföringar. Många banker har spärrat privatkunder för att det sker så mycket bedrägerier men om man pratar med dem personligen så kan de låsa upp.

Tack så mycket för svaret. Har sett att du är lite av en OG när det kommer till det här och att du har en historia av att droppa kunskap.
Citera
2020-12-28, 12:43
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Även jag har företag som jag fundera att handla BTC på.
Dock är ju frågan när man ska gå in.
Vad jag förstått så är detta en Bullrun år = här kan man tjäna pengar.
Men just nu står ju BTC tvärhögt , känns inte rätt att köpa nu, så hur ska man som glad amatör kunna enklast sätta sig in i detta ?
Citera
2020-12-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer

Här kommer lite av en fortsättning på min kortare tackkommentar ovan.

Har sett dig mycket under min research här på Flashback. Uppskattar verkligen att du tar dig tid till att lära små kryptoamatörer som mig själv hur saker och ting funkar. Så tack igen!

Baserat på den research jag har gjort verkar ju Kraken och Coinbase PRO mest förmånliga avgiftsmässigt, men tiden att sätta upp ett Business-konto där är minst en vecka och jag misstänker att det skulle kunna ta flera veckor i och med att företagsdokumenten är på svenska. Processen på Kraken påbörjades nu idag, så vi får väl se hur lång tid det tar. Det känns dock som att Bitcoin-priserna kommer hinna skjuta iväg ytterligare några $1000 om man behöver vänta några veckor.

Därmed grubblar jag över om det inte är mer värt att försöka köra på SEB > Revolut > Trijo.se (med Revolut i mixen pga. att de inte längre supportar transaktioner från SEB). Eller om det kanske finns ett annat sätt som är snabbare?

Vad skulle en kryptoveteran som du själv göra i ett sånt här läge?

PS. Grattis till dig som gått in i detta för flera år sedan. Hoppas kunna vara med på en relativt trevlig uppgång jag också!
Citera
2020-12-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Men just nu står ju BTC tvärhögt , känns inte rätt att köpa nu, så hur ska man som glad amatör kunna enklast sätta sig in i detta ?

Nu är jag ju själv en total amatör på det här, men så vitt jag har förstått det kommer Bitcoin fortsätta att klättra—så även om det känns dyrt nu kommer du troligtvis kunna få några x return på det innan den börjar dala igen. De som köpte för $1000 tyckte nog att den kändes dyr då också.

Alla som kan något kan gärna rätta mig och säga till ifall man bör tänka annorlunda
Citera
2020-12-28, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Det är million dollar question. Om priset om ett år står på 100k USD, så kvittar det väl ändå om man går in nu på 27k, även om de blir en correction till 22k innan blast off. Eller i "värsta" fall kanske det inte blir några större corrections förräns vi är högre i kurs. Ingen vet.
-------

Men av egen erfarenhet, där man enkelt och billigt, kan för över stora summer EUR och handla eur/btc är Kraken och Coinbase Pro. De är ganska lika, skiljer sig lite i smak och tycke. Bäst är väl att regga sig på båda, känna efter lite, och läsa på om deras fees och funktioner.
Är det så att du blir blockad att föra över till ena, kanske det funkar till andra?

https://pro.coinbase.com/trade/BTC-EUR
Fees: https://help.coinbase.com/en/pro/trading-and-funding/trading-rules-and-fees/fees
Citat:
$10k - $50k Taker 0.35% Maker 0.35%

https://www.kraken.com/prices/xbt-bitcoin-price-chart/eur-euro?interval=1m
Fees: https://www.kraken.com/en-us/features/fee-schedule
Citat:
$0 - $50k Taker 0.16% Maker 0.26%

Sen erbjuder båda appar om man vill göra saker på språng eller ha lite koll på sina grejer. Du kan även handla med bankkort på båda men betydligt mycket dyrare än att ladda kontot med SEPA transfer.
Citera
2020-12-28, 13:39
Medlem
Lägger till Binance också som alternativ. Aldrig testat att överföra EUR med SEPA dit, men de erbjuder också den tjänsten numera. Har själv bara använt dem för att växla mellan stablecoins/altcoins.

Såhär ser det ut:
https://www.binance.com/en/trade/BTC_EUR
https://www.binance.com/en/fiat-deposit-withdraw/deposit/EUR

Fees: https://www.binance.com/en/fee/trading
Citat:
Trade volume < 50 BTC: Taker 0.1000% Maker 0.1000%

Edit: Binance bör du enligt teorin få mest BTC för pengarna pga låga taker maker feen.
Senast redigerad av Richard-Heart 2020-12-28 kl. 13:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in