2020-12-27, 08:22
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo med flyg från Storbritannien.
Men inte via andra sätt att ta sig hit.

Tycker du det verkar smart sätt att hantera en pandemi?
Ja, jag tycker det är ett smart och bra sätt att hantera en pandemi på. Vi har inget inreseförbud för svenskar och det ska vi inte heller ha.

Vi har däremot ett flygstopp från Storbritannien och där brast det ju.
Citera
2020-12-27, 08:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det finns många mutationer som finns i ett antal länder. Niklas Arnberg är som sagt skeptisk till att den är så smittsam som det sägs. Uppenbarligen sprids den i Kanada. Deras kurva sticker inte ut alls (tänker inte på julspiken ner, utan på den stabila kurvan i december).

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/canada/

Jag tycker det är märkligt att det blev så mycket snack om den nya mutationen just före jul när den ändå varit känd sedan september? Nästan som att populationen skulle skrämmas till att inte fira jul... Ganska smart ändå.
Citera
2020-12-27, 08:47
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, jag tycker det är ett smart och bra sätt att hantera en pandemi på. Vi har inget inreseförbud för svenskar och det ska vi inte heller ha.

Självklart ska vi ta emot våra egna medborgare - och i detta fall forsla dem till Covid-isolering på sjukhus med en gång. Alternativt att de som så önskar kan återvända till England med vändande flyg.
Senast redigerad av berenpxx 2020-12-27 kl. 09:14.
Citera
2020-12-27, 08:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige borde ha som rutin att testa alla som kommer från Storbritannien.

Självklart. Man ska inte komma vidare från inlåsning innan negativa svaret har kommit. Gäller alla som bara dyker upp i Sverige.
Citera
2020-12-27, 08:54
Medlem
Samma virus?

https://m.timesofindia.com/life-style/health-fitness/health-news/coronavirus-the-new-covid-19-strain-is-56-per-cent-more-contagious-claims-a-new-study/amp_etphotostory/79958388.cms
Citera
2020-12-27, 09:05
Avslutad
Citat:

Det var en fientlig handling från Storbritanniens sida. Vissa här har skrivit att planet borde ha skjutits med. Jag tycker det skulle räcka med att man kallar upp ambassadören för en skarp tillrättavisning, och även att EU får tummen ur och framför ett gemensamt fördömande.

Resenärerna ska givetvis tvångsplaceras.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-12-27 kl. 09:12.
Citera
2020-12-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Samma virus?

https://m.timesofindia.com/life-style/health-fitness/health-news/coronavirus-the-new-covid-19-strain-is-56-per-cent-more-contagious-claims-a-new-study/amp_etphotostory/79958388.cms

Det hoppas jag verkligen, pallar inte fler muttor nu
Citera
2020-12-27, 09:07
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Inreseförbud för svenskar ska vi förstås inte ha, men vi skulle gott kunna sätta dem på en karantänanläggning i 10-14 dagar. Som andra länder gör. Alla VET att de inte bör resa nu - ingen kan ha missat det. Så ingen skulle ha rätt att säga något om det (om de blev bussade till en karantänanläggning).
Citera
2020-12-27, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Niklas Arnberg tvivlar på att mutationen är 70% mer smittsam. Tyvärr bakom betalvägg.

https://www.dn.se/sverige/professor-annu-oklart-om-mutationen-smittar-sa-mycket-som-det-sags/?
Citat:
Så det Boris Johnson och hans hälsominister gick ut med på presskonferensen kanske inte var så stabilt och säkert som det lät?

– Nej. Och se vilka konsekvenser det kan få. Vi var ju många som i början av pandemin tänkte att vi skulle tillämpa någon form av försiktighetsprincip och stoppa flygen från Kina och sedan flygen från Italien när viruset kom till Europa. Detta var också min spontana reaktion när jag nu hörde Boris Johnson uttala sig och hänvisa till sin hälsominister. För 70 procent är ganska mycket mera smittsamt. Men nu när jag har läst på och pratat med kollegor, så landar jag i att det bara är simuleringar som ligger till grund för att det är upp till 70 procent mer smittsamt. I min mening är det en otillräcklig grund för att framföra ett sådant påstående, som nu verkar ha blivit en sanning.

Enligt Niklas Arnberg har coronaviruset inte förutsättningar att mutera särskilt mycket. Detta på grund av hur det är uppbyggt:

– Viruset har en förhållandevis stor arvsmassa för att vara ett så kallat rna-virus. Om det skulle mutera lika mycket som influensaviruset då skulle det mutera ”ihjäl sig”. Om det blir för mycket mutationer då blir det också för mycket fel. Därför har coronaviruset en mekanism som bromsar det.
Citera
2020-12-27, 09:23
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Samma virus?

Ja, det står i texten att det är det som spritts i sydöstra England.

Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Det var en fientlig handling från Storbritanniens sida. Vissa här har skrivit att planet borde ha skjutits med. Jag tycker det skulle räcka med att man kallar upp ambassadören för en skarp tillrättavisning, och även att EU får tummen ur och framför ett gemensamt fördömande.

Resenärerna ska givetvis tvångsplaceras.

Det var OFÖRSKÄMT! Som om svenska regler inte behöver tas hänsyn till! Tycker att detta borde utlösa en diplomatisk kris... och det blir inte så kul för Johnson, precis vid Brexit också.
Citera
2020-12-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det står i texten att det är det som spritts i sydöstra England.

Det var OFÖRSKÄMT! Som om svenska regler inte behöver tas hänsyn till! Tycker att detta borde utlösa en diplomatisk kris... och det blir inte så kul för Johnson, precis vid Brexit också.

Oj missade de! Dags att kolla synen kanske.
Citera
2020-12-27, 09:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inreseförbud för svenskar ska vi förstås inte ha, men vi skulle gott kunna sätta dem på en karantänanläggning i 10-14 dagar. Som andra länder gör. Alla VET att de inte bör resa nu - ingen kan ha missat det. Så ingen skulle ha rätt att säga något om det (om de blev bussade till en karantänanläggning).

Jag håller med. Det är beklämmande att folk beger sig ut och reser nu, trots de rekommendationer som föreligger. Var det obligatorisk karantän tror jag dessutom reslusten skulle minska rätt påtagligt. En vecka på Gran Canaria känns nog inte fullt lika lockande om den innebär 14 dagars inlåsning på ett vandrarhem på Arlanda efter hemkomst. Tror det budskapet skulle spridas rätt snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in