2020-12-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hade det varit länder i Asien hade de alla sats i karantän eller avkrävt negativt test.
Men här litat vi på att de sköter sig.

Tänk om det vore en betydligt högre dödlighet. Så naiva vi är.

Efter 10 månader har vi fortfarande ingen tvingade karantän på Corona hotell. Måste ju vara någon form av korruption som gör att vi inte sätter åt affärsresenärerna. Dom handlar aldrig för en tia.
Citera
2020-12-26, 22:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Om vi istället blickar lite framåt. Hur bör man agera i Sverige utifrån det läge vi nu befinner oss i?
Jag tänker så här:

Vi har nu hög smittspridning i Sverige. Jag tror smittspridningen kommer att avta genom det faktum att vi nu har jullov i Sverige. Vi såg tydligt hur smittan föll kraftigt under sommarlovet. Skolan är utan tvekan en stor källa till smittspridning. De flesta fall jag personligen känner till har skett genom att barn kommit hem med smittan till sina föräldrar. När barnen har lov eller bedriver sin undervisning på distans försvinner merparten av de sociala kontaktytorna. Dessvärre är nog jullovet för kort för att vi ska se samma dramatiska minskning denna gång. Jag tror det blir mer ett hack i kurvan.

Hoppet står till vaccin, men öppnar man upp nu igen 11 januari kommer inte många ha hunnit bli vaccinerade. Man får dessutom räkna med minst 14 dagar, från första shoten till dessa antikropparna börjar visa sig. Nu handlar det om att vinna så mycket tid som möjligt.
Enligt den information som finns räknar man med att kunna vaccinera alla riskgrupper tom sista mars. Det är bra. Ännu bättre skydd nås förstås när alla har erbjudits vaccin.
Vill man rädda liv och hälsa anser jag att distansundervisning i samtliga stadier, inkl förskola borde bedrivas tom påsk. Därefter finns det troligen sådant upparbetat skydd bland befolkningen att man bör kunna lätta på restriktioner och råd.
Citera
2020-12-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om vi istället blickar lite framåt. Hur bör man agera i Sverige utifrån det läge vi nu befinner oss i?
Jag tänker så här:

Vi har nu hög smittspridning i Sverige. Jag tror smittspridningen kommer att avta genom det faktum att vi nu har jullov i Sverige. Vi såg tydligt hur smittan föll kraftigt under sommarlovet. Skolan är utan tvekan en stor källa till smittspridning. De flesta fall jag personligen känner till har skett genom att barn kommit hem med smittan till sina föräldrar. När barnen har lov eller bedriver sin undervisning på distans försvinner merparten av de sociala kontaktytorna. Dessvärre är nog jullovet för kort för att vi ska se samma dramatiska minskning denna gång. Jag tror det blir mer ett hack i kurvan.

Hoppet står till vaccin, men öppnar man upp nu igen 11 januari kommer inte många ha hunnit bli vaccinerade. Man får dessutom räkna med minst 14 dagar, från första shoten till dessa antikropparna börjar visa sig. Nu handlar det om att vinna så mycket tid som möjligt.
Enligt den information som finns räknar man med att kunna vaccinera alla riskgrupper tom sista mars. Det är bra. Ännu bättre skydd nås förstås när alla har erbjudits vaccin.
Vill man rädda liv och hälsa anser jag att distansundervisning i samtliga stadier, inkl förskola borde bedrivas tom påsk. Därefter finns det troligen sådant upparbetat skydd bland befolkningen att man bör kunna lätta på restriktioner och råd.
Vem har sagt att man ska "öppna upp" den 11e januari?
Citera
2020-12-26, 23:05
Bannlyst
29 personer landade med ett plan från Storbritannien till Arlanda.

Nu är det upp till personerna själva att se till att inte sprida smittan vidare.

– Personerna ska själva provta sig och isolera sig, säger Hanna Fellenius, pressekreterare vid Region Stockholm

hade nästan känts bättre om privatpersoner går runt med kärnvapenskoder ! Hade som gått med på Det? Eller ge folk automatvapen och gå runt med på Nordstan! Dom kanske gör en terrorist handling eller inte, det är upp till personerna!!! Det är lika jäkla idiotisk uttalat idiot!!!!!
Citera
2020-12-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tänker så här:

Bra, då antar jag att du sköter de arbetsuppgifter som mina två kollegor som har förskolebarn har, samt att du betalar deras löner? Även jobb där man kan jobba hemma så fungerar det inte med förskolebarn, en av dem har försökt göra det en halv dag, det gick inte alls.
Håller dock man om att gymnasier ska fortsätta ha distansundervisning, förmodlingen till påsk, eller åtminstone till sportlovet, beroende på hur det ser ut.
Citera
2020-12-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja det var så det kom hit, flera av dom vart sjuka när dom kom hem.
Inte bara alperna.
Citera
2020-12-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Att hemvändande alpresenärer tog med smitta till Sverige?
Även mycket smitta från Iran.
Citera
2020-12-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Inte bara alperna.

Även resenärer från Iran. Iran och Italien var ju länderna där Coviden först fick fäste utanför Kina.
Citera
2020-12-26, 23:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
29 personer landade med ett plan från Storbritannien till Arlanda.

Nu är det upp till personerna själva att se till att inte sprida smittan vidare.

– Personerna ska själva provta sig och isolera sig, säger Hanna Fellenius, pressekreterare vid Region Stockholm

hade nästan känts bättre om privatpersoner går runt med kärnvapenskoder ! Hade som gått med på Det? Eller ge folk automatvapen och gå runt med på Nordstan! Dom kanske gör en terrorist handling eller inte, det är upp till personerna!!! Det är lika jäkla idiotisk uttalat idiot!!!!!

Samma sak med mellandagsrean.
Citat:
”Blir så bekymrad”

Efter att Stockholms smittskyddsläkare Maria Rotzén Östlund sett bilden på allt folk på Mall of Scandinavia reagerar även hon:

– Jag blir så bekymrad och ledsen när det verkar som att man inte tar det här på allvar. Jag var inte där själv, men på bilden ser det ut som att det är trångt. Det ska det inte vara.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/smittskyddslakaren-jag-blir-sa-bekymrad/

Upp till personerna själva hela tiden. Att dels sätta sig i karantän, testa sig och också undvika att gå i affärer fastän dessa skriker ut rea. Vad är detta egentligen? Varför inte bara stänga ner allt?
Citera
2020-12-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Det första vi kan göra för att gå framåt är att göra oss av med problemet! Vad är problemet? Det är regeringen och fhm, dom är en fara för landet och alla vet om Det, dom ska alla få livstid fängelse för 7000 mord som kunnat undvikas

Hur gör vi med "morden" åren innan? Över 3000 döda i i sviter av influensa 2018-2019? Kanske det är Alliansen som ska få livstids fängelse? Eller regeringarna innan det?
Citera
2020-12-26, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Även mycket smitta från Iran.
Ja, hemvändande utlandsresenärer.
Citera
2020-12-26, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Samma sak med mellandagsrean.

Upp till personerna själva hela tiden. Att dels sätta sig i karantän, testa sig och också undvika att gå i affärer fastän dessa skriker ut rea. Vad är detta egentligen? Varför inte bara stänga ner allt?
är Egentligen ganska uppenbart ! Dom vill att det ska spridas ! Dom tar in folk från England, mellandagsrea, skidanläggningar på 20.000 är öppna trotts var är i det värsta stadiet vi haft i Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hur gör vi med "morden" åren innan? Över 3000 döda i i sviter av influensa 2018-2019? Kanske det är Alliansen som ska få livstids fängelse? Eller regeringarna innan det?

Gäsp haft den diskussionen 24 gånger nu ! Influensan har inte någonsin haft 3000 döda på ett år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in