Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Om vi istället blickar lite framåt. Hur bör man agera i Sverige utifrån det läge vi nu befinner oss i?
Jag tänker så här:
Vi har nu hög smittspridning i Sverige. Jag tror smittspridningen kommer att avta genom det faktum att vi nu har jullov i Sverige. Vi såg tydligt hur smittan föll kraftigt under sommarlovet. Skolan är utan tvekan en stor källa till smittspridning. De flesta fall jag personligen känner till har skett genom att barn kommit hem med smittan till sina föräldrar. När barnen har lov eller bedriver sin undervisning på distans försvinner merparten av de sociala kontaktytorna. Dessvärre är nog jullovet för kort för att vi ska se samma dramatiska minskning denna gång. Jag tror det blir mer ett hack i kurvan.
Hoppet står till vaccin, men öppnar man upp nu igen 11 januari kommer inte många ha hunnit bli vaccinerade. Man får dessutom räkna med minst 14 dagar, från första shoten till dessa antikropparna börjar visa sig. Nu handlar det om att vinna så mycket tid som möjligt.
Enligt den information som finns räknar man med att kunna vaccinera alla riskgrupper tom sista mars. Det är bra. Ännu bättre skydd nås förstås när alla har erbjudits vaccin.
Vill man rädda liv och hälsa anser jag att distansundervisning i samtliga stadier, inkl förskola borde bedrivas tom påsk. Därefter finns det troligen sådant upparbetat skydd bland befolkningen att man bör kunna lätta på restriktioner och råd.
Bra, då antar jag att du sköter de arbetsuppgifter som mina två kollegor som har förskolebarn har, samt att du betalar deras löner? Även jobb där man kan jobba hemma så fungerar det inte med förskolebarn, en av dem har försökt göra det en halv dag, det gick inte alls.
Håller dock man om att gymnasier ska fortsätta ha distansundervisning, förmodlingen till påsk, eller åtminstone till sportlovet, beroende på hur det ser ut.