2020-12-24, 15:10
Medlem
Jag känner mig trygg nu när Anders Tegnell förutspår att Corona sitter i. Allt han förutspått har på ett vackert symmetriskt sätt blivit tvärtom, och jag har inget skäl att tro att detta blir annorlunda.

Detta inkluderar att spridningen är på väg ner (ser tecken på det). Detta sade fanskapet för två-tre veckor sedan. FKH sitter med önsketänkande, extrapolerande data.
Citera
2020-12-24, 15:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja o de höll på med sin T-cells immunitet som skulle förklara att väldigt många fler var immuna.

Grunden är väl att de snöat in sig på att Wuhan skulle uppnåt flockimmunitet o att de räknat baklänges efter det.

Ja T-cells immunitet blev kryckan som fick teorin om förvärvad flockimmunitet att leva vidare. När det gäller Wuhan så har jag inte hört om att det spekulerats om flockimmunitet. Däremot flitigt använd högteknologi, hårda restriktioner, i kombination med en mycket auktoritär regimen.

Men det är ändå svårt att förstå att dom lyckades med det till synes omöjliga.
Citera
2020-12-24, 15:30
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har inte tänkt ut något svar, jag ville veta varför det inte blev ett absolut krav på testning och karantän för alla som rest in från Storbritannien from. den 12 december utan endast en uppmaning.

Det finns väl flera tänkbara svar:
  • Det saknas laglig möjlighet att kräva karantän och testning.
  • Vi tror att tillräckligt många kommer att följa vår uppmaning för att en ev. ny coronastam inte ska spridas allt för mycket innan vaccinationerna börjar göra nytta.
  • Det behövs ett riksdagsbeslut och det kunde vi inte vänta på.
  • Vi är hindrade att använda flygbolagens passagerarlistor för att kontakta de som rest in.
  • En uppmaning från en statlig myndighet betyder att det är ett krav.
  • Mm, mm.
Om jag känt till svaret hade jag inte frågat!
Även om varken du eller jag vet det rätta svaret så är det ganska troligt att det kokar ned till politikernas passivitet. Regeringen har fram till nyss gömt sig och låtit Tegnell få leva ut sina mengelefantasier.

Min slutsats är att en sketen kontorist på FHM aldrig kommer att våga ge ett ärligt svar på din fråga.
Citera
2020-12-24, 15:48
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
När vet man om vaccinerna biter på dessa muterade jävlarna?

Vad jag läst från olika håll så verkar de flesta ense om att vaccinet funkar bra mot londonvarianten. Den nya sydafrikavarianten verkar det osäkert än. Den är väl så pass färsk men med tanke på att all interkontinental trafik är rätt så begränsad i dag så lär spridningen inte gå lika fort som i våras.
Citera
2020-12-24, 16:02
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vad jag läst från olika håll så verkar de flesta ense om att vaccinet funkar bra mot londonvarianten. Den nya sydafrikavarianten verkar det osäkert än. Den är väl så pass färsk men med tanke på att all interkontinental trafik är rätt så begränsad i dag så lär spridningen inte gå lika fort som i våras.

Ok. Så man kan få de andra 29 varianterna om man tar vaccin?

Citat:
Coronavirus has mutated into at least 30 variants
https://www.news-medical.net/news/20200422/Coronavirus-has-mutated-into-at-least-30-strains.aspx
Citera
2020-12-24, 16:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja T-cells immunitet blev kryckan som fick teorin om förvärvad flockimmunitet att leva vidare. När det gäller Wuhan så har jag inte hört om att det spekulerats om flockimmunitet. Däremot flitigt använd högteknologi, hårda restriktioner, i kombination med en mycket auktoritär regimen.

Men det är ändå svårt att förstå att dom lyckades med det till synes omöjliga.

Misstänker att avsaknaden av andra våg i Wuhan fick Tegnell att bli extra besatt av flockimmunitet.

"Vad som händer med smittspridningen i Wuhan när staden nu öppnas upp efter över två månaders karantän är av stort intresse för Sveriges virusstrategi. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell till SvD.

Den stora frågan är om befolkningen nu är så immun att smittan inte kan få fäste igen. Sverige har förgäves efterfrågat studier som visar hur stor immuniteten i området är, säger Tegnell."
Citera
2020-12-24, 16:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ok. Så man kan få de andra 29 varianterna om man tar vaccin?

https://www.news-medical.net/news/20200422/Coronavirus-has-mutated-into-at-least-30-strains.aspx

Vad jag vet så har man hitintills inte hittat någon strain som går ”förbi” vaccinet.
Möjligtvis lite mer motståndskraftiga.

Men ingen vet med säkerhet än
Citera
2020-12-24, 16:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad jag vet så har man hitintills inte hittat någon strain som går ”förbi” vaccinet.
Möjligtvis lite mer motståndskraftiga.

Men ingen vet med säkerhet än

Finns inget genetiskt tryck för covid19 att gå förbi vaccinerna ännu.

Vi får troligen vänta tills antalet vaccinerade blir signifikant andel innan dessa dyker upp.

Antagligen bra att man använder många vacciner o kanske tar första dosen av en sort o andra av en annan.
Citera
2020-12-24, 16:18
Medlem
Chevrons avatar
Nästa uppdatering från FoHM är alltså först på tisdag 29/12. Nästan en hel vecka med data som inte rapporterats. En vecka exakt sedan senaste presskonferens

~ 7*60 = 420 dödsfall?

Blir en intressant rubrik precis i mellandagsrean.
Citera
2020-12-24, 16:34
Bannlyst
Om vaccinet inte biter på det i Sydafrika , får forskare börja om från 0 då? Eller kommer det gå snabbare? Med tanke på att den borde ha någon liknelse med covid som det nu finns vaccin mot.

Bonusfråga: läste att vaccinet skulle ge skydd några månader! Eftersom hela världen inte kommer vaccineras samtidigt och många kommer skita i det, vad är då poängen? Kommer smittan Gå ner troligen , men sen går det ju upp igen?
Citera
2020-12-24, 16:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Nästa uppdatering från FoHM är alltså först på tisdag 29/12. Nästan en hel vecka med data som inte rapporterats. En vecka exakt sedan senaste presskonferens

~ 7*60 = 420 dödsfall?

Blir en intressant rubrik precis i mellandagsrean.

Säkert färre som jobbar med att rapportera in också så kan smetas ut över längre tid...
Citera
2020-12-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja Britton är förbryllande. Han gjorde avbön från stolliga prognoser avseende flockimmunitet. Men sedan gjorde han ändå en prognos om att ytterligare ca 1000 till kommer avlida innan nyår. Det gjorde han när drygt 6000 rapporterats avlidna. Redan nu har ytterligare 2000 avlidna rapporterats. Och fel blir det.

Men Media är konstiga här och ej trovärdiga. Trots att experter som Giesecke, Wold och Britton har tydligt fel upprepade gånger så fortsätter media be dem lägga ut texten. Media lär sig inte och har ingen process för att diskvalificera och stryka personer i sin lista på "experter". Det är faktiskt skrämmande.

Svenska journalister verkar totalt inkapabla med att ställa kritiska frågor så dessa ”experter” får babbla på hejvilt utan att bli ifrågasatta. Aktuellts reportrar bara lyssnar snällt nickar och ställer någon dum fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in