2020-12-23, 16:07
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
2670 ytterligare döda på 28 dagar? Varför tror du antal döda ca fördubblas i snitt? Sker den ökning du tror på linjärt blir antal döda per dag 3 gånger större än nu i början på januari.

Rimligare är att smitto- och dödstal sjunker nu, sen Löfven hållit tal och skärpt regler. 36 döda per dag med covid är ytterligare ca 1000, 8300. Men märk väl att överdödlighet pga covid bara är halva det talet, ytterligare 500 alltså (90 % äldre av dessa).

Döda enligt löpande 7-dagars medelvärde 26/11 (start första mätperiod 20/11) tilll 9/12:

Datum Rapporterade 7-dagarsmedel
26 66 42,6
27 62 42,7
28 4 41,7
29 0 41,7
30 23 42,3
1 89 42,8
2 163 58,1
3 48 55,6
4 53 54,3
5 24 57,1
6 0 57,1
7 0 53,9
8 128 59,4
9 89 48,9

Sa ju att vi skulle ha 8300 döingar innan julafton.

Jag hade rätt. Du hade fel med över två veckor.

Så kan det gå.
Citera
2020-12-23, 16:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Hur lån tid in på 2021 kommer vi hamna när riskgrupper och folk över 70 är vaccinerade?
För det är väl när dom är vaccinerade som läget är lugnt?

Bra fråga. Tror dessvärre inte det finns någon definierad tidsplan mer än att de ska börja med folk på särskilda boenden och sjukvårdspersonal. De ska vara cirka 400-500 tusen. Med start från nyår ungefär räknar man väl med att kunna vaccinera 80 tusen personer per vecka. Skulle därför tro att vi kan räkna med att vaccinera övriga riskgrupper cirka någon gång i mars/april. Senast juni ska ju hela svenska folket vara vaccinerade enligt plan. Mer specifikt än så tror jag inte man gått ut med information.
Citera
2020-12-23, 16:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vem fan är det som är ute och flyger mitt under den värsta fasen av en pandemi?

Jag förstår mig inte på folk. Kanske möjligtvis om det är inrikes, men om du är Londonsvensk - så ledsen.

Det blir ingen jul/nyår i Sverige i år på grund av pandemi. Punkt slut - inga men.
Vi har ganska normala vänner som bara måste resa med familjen långt från sin hemstad till morfar 90 år och hälsa på i julhelgen. Så brukar de ju göra.

Vad jag förstår har de bokat testning utan att vara sjuk, men den gjorde de för några dagar sedan och man kan ju bli smittad efter testen.
Citera
2020-12-23, 16:11
Avslutad
Dödsfall per 1 miljon invånare - Globala snittet: 221

Totalt 26 länder ligger nu på över 800. 800 - cirka 1600. Sverige är nummer 25. Att vi ligger lägre än i sommras beror nog mycket på att 7-8 länder i Sydamerika har misslyckats och tagit sig in på "topplistan".

Alla andra länder i Norden ligger under globala snittet. Som mest i Danmark: 189. Finland: 95.

Norge: 74. Cirka 110 länder i världen har FLER dödsfall per invånare än Norge. 74 är även minst antal dödsfall per inv. i hela Europa.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-12-23, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du har ingen källa på det. Den person jag svarade hade en källa som skrev julVECKAN.
(Och nyårsVECKAN.) Jag tror nog mer på SVT som källa, än dina spekulationer, sorry. Men kom gärna med en annan pålitlig källa om du har, som säger att det är lika många tester under julVECKAN som under alla andra veckor....
Det står ju i källan att testandet "planeras" att minskas. Och det är väl inte så konstigt om man testar mindre imorgon på Julafton, än vad man t ex gjorde igår.

Så vänta du bara på siffrorna under kommande dagar! Då får du se på minskat testande. Inte i de siffror som jag angav.
Citera
2020-12-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ingen som känner till Sveriges coronastrategi?

Är det någon som inte känner till Sveriges strategi?(Förutom syrianer i Södertälje) den har väl upprepats ungefär 100 gånger/dag sen pandemin startade.

Sen finns det svagbegåvade som behöver detaljstyrning i sitt liv och genom en kris som denna, det är förvisso en annan sak.
Citera
2020-12-23, 16:18
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Vi har ganska normala vänner som bara måste resa med familjen långt från sin hemstad till morfar 90 år och hälsa på i julhelgen. Så brukar de ju göra.

Vad jag förstår har de bokat testning utan att vara sjuk, men den gjorde de för några dagar sedan och man kan ju bli smittad efter testen.
Ja då är det fan ffp2/3-andningsskydd på morfar SAMT vanliga munskydd på familjen som gäller. Och sen får ni äta utomhus och inte ta av er munskydden inomhus.
Citera
2020-12-23, 16:22
Medlem
Citat:
FoHM är ju otroliga!

För en tid sedan ställde jag frågan till dem varför man bara uppmanar resande från Storbritannien att att testa sig och sätta sig i karantän istället för att kräva detta.

Jag fick inget svar på frågan, men ett jättelångt mail helt utan svar.

Du tänker att FHM är otroliga. Och jag tänker att din attityd är helt otrolig..

Vi befinner oss mitt i en pandemi. FHM har jobbat häcken av sig sen i våras. Det vankas jul OCH du - Mr/Mrs Nobody - skickar en fråga till denna myndighet och FÅR INGET SVAR!!

Det är klart att FHM borde ha prioriterat att svara just till DIG varför de har valt den strategin de valde istället för den du föreslog. Vad är detta för fasoner från myndigheternas sida..?

Hur stora tankar om dig själv har du egentligen?
Citera
2020-12-23, 16:22
Medlem
Ni som är ute i julhandeln och kollektivtrafiken hur sköter folk det här med avstånd?
Citera
2020-12-23, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ni som är ute i julhandeln och kollektivtrafiken hur sköter folk det här med avstånd?

Vi är inte ute och julhandlar för det skulle man ju inte göra...
Citera
2020-12-23, 16:27
Medlem
Andelen PCR-positiva i Sverige sjunker med 1% mellan v50 och v51.

Dock fortsatt jobbigt läge för Skåne, Västra Götaland och Västmanland. De får nog vänta nån vecka till på en eventuell nedgång.

EDIT. Även i Värmland och Kronoberg ökar andelen positiva.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-23 kl. 16:32.
Citera
2020-12-23, 16:27
Medlem
sannes avatar
Nu vill FoHM fördröja en ny pandemilag också. Så trött på dem. Hemma och på arbetsplatsen sprids covid19 mest. Kommer ju inte kunna gå igenom riskdagen med deras veto?

Citat:

FHM: PANDEMILAGEN LÖSER INTE PROBLEMET

Den pandemilag som regeringen skickat ut på remiss får ett svalt betyg av folkhälsomyndigheten. Myndigheten skriver i sitt remissvar att lagen inte kommer att räcka för att bromsa smittan.

"Även efter pandemilagens införande kommer således det egna ansvaret och frivilligheten även fortsatt vara helt avgörande för att bromsa smittspridningen", skriver folkhälsomyndigheten enligt TT.

Myndigheten menar att smitta allt jämt är störst i hemmet och på arbetsplaser. Miljöer som inte berörs av den potentiella pandemilagen.

Folkhälsomyndigheten anser vidare att lagen bör användas med stor tillförsikt, som ett komplement till människors frivillighet.

Man efterfrågar också en säkerhetsventil. Där beslut som tas inom ramen för pandemilagen ska omprövas med jämna mellanrum.

"Eftersom motsvarande åtgärder saknar historiskt motstycke i svensk kontext och de kortsiktiga effekterna – och följdeffekterna – inte självklart går att förutse", skriver folkhälsomyndigheten i remissvaret.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in