2020-12-23, 14:02
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 112
Nya fall: 6627

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror nya avlidna: 138, 96, 174, 55, 96, 25.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 7561, 7067, 5412, 4961, 4117.
Citera
Medlem
SJUKHUS I SKRIANDE BEHOV AV PERSONAL

Trycket på vården är på många håll högre än någonsin.

För Södra Älvsborgs sjukhus innebär det ett akut behov av personal – även de utan utbildning
(Expressen idag).

Liknande nyhet från Skåne.

Rekord på inlagda i både Skåne och VGR.

Så det är detta vi har kommit till. Sjukhusen får nu gå ut och be allmänheten om hjälp, för att möjligen klara av covidvården.

En öronbedövande tystnad uppifrån, från ansvariga. Inte ett ord mer om att ta emot erbjuden hjälp från andra länder.... 🤦‍♀️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Om alla dessa lider så borde dom kräva att regeringen byter strategi?

Strategin lyder väl fortfarande att vi ej skall överbelasta sjukvården och än så länge verkar den stå pall.

Annat är det med trafikverket som kör nollvision.
Ja det är ju nästan löjligt. I Sverige har vi alltid varit så noga med att minimera risker. Trafik verkets nollvision är ett bra exempel. Men så kommer det en pandemi och då är det plötsligt individens eget ansvar att skydda sig.
Jag tycker efter detta att det finns anledning att ifrågasätta mycket i det svenska samhället.
Det måste vara mera konsekvent.
Om man väljer linjen att individen skall skydda sig själv. Så tycker jag man i princip kan avskaffa trafiksäkerheten. Låt folk köra utan körkort på fyllan. Dör de så är det deras eget fel.
Problemet är bara sjukvården. Vi kan inte ha en skattefinansierad vård när allt ansvar ligger på individen. Då är det bättre att betala vård med egna pengar eller att ta en sjukvårdsförsäkring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Det som står i bla. SCMP är att flera medelålders slås för livet och att man undersöker om den nuvarande coronavirusstammen är mera smittsamt än det tidigare.
https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3114207/hong-kong-fourth-wave-experts-worried-more-middle

Det är väl inte så fel att påstå att det rör sig om en annan mutation, viruset ändrar sig ju hela tiden. Någon virusforskare nämnde att det kan finnas 10 000 mutationer av viruset.
Jag tar absolut viruset på största allvar, som i princip >99% av alla andra här i Hong Kong. När den 42-åriga kvinnan dog tidigare i månaden var det en chock för hela staden, särskilt eftersom vi bara har haft 133 coviddödsfall totalt.

Vad jag förstår så har dom sekvenserat fall under fjärde vågen och funnit att den dominerande stammen verkar ha kommit från Nepal i oktober, men att den inte avviker från vad man ser i andra länder. Det vill säga, inget som tyder på att en mer dödlig variant skulle spridas i Hong Kong. Om så vore fallet skulle det vara spektakulärt - och säkerligen något som man hade hört talas om sedan den där artikeln du länkade till publiserades för en vecka sedan.

Det som är oroväckande är att alla anländande passagerare under en rätt lång tid har fått genomgå 2 veckors karrantän, och tagit PCR-test vid ankomst.

Trots det så slank den här Nepalvarianten då igenom tydligen. Det gör ju att man blir lite orolig för den nya varianten från Storbritannien, och om även den ska kunna ta sig in.
Citera
Bannlyst
112 nya döda sen igår.
Kanske ”tur” för vården att så många avlider, hur skulle dom annars hinna med att hjälpa alla?😷🎅🏻😷🎅🏻😷🎅🏻
Citera
2020-12-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

På väg åt rätt håll?
Citera
2020-12-23, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

6627 måste vara fel? Kan ju inte sjunka eller är rapporterade inte komplett pga att det är julafton imorgon?
Citera
2020-12-23, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om man går ut och säger att du bör ha mask på dig i det allmänna, t ex om du ska besöka en restaurang så kommer ju fler besöka restaurangerna, fast med mask.

Det blir motsatt effekt om fler är ute och rör sig och ursäktar detta med att ha mask.

Håller med till viss del. Men överlag hjälper nog mask mer än det skadar. Fler och fler studier pekar på det medans jag inte kan påminna mig om någon studie som pekar på motsatsen. (Den famösa danska studien observerade ju bara effekten på maskbärande - inte på maskbärarens kontakter t.ex).

Det finns mängder av lågintelligenta därute som inte håller avstånd osv. Det vore bra om de var tvungna att bära mask.
Citera
2020-12-23, 14:06
Medlem
Vi har just nu en platå. Vi får räkna med 3 veckors stabil platå och om att går väl går det nedåt i mitten av januari. Folk har blivit mer försiktiga, tror jag. Mellandagsrea? Fika och shopping? Det står och väger men borde gå nedåt enligt plan.

Dock kan vi förvänta oss 9000 avlidna med corona runt den 8 januari.
Citera
2020-12-23, 14:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kan bara hålla med.

Väljer man att inte vaccinera sig hoppas jag verkligen att dessa personers möjligheter att göra olika saker begränsas kraftigt så att de som av olika medicinska anledningar inte kan ta ett vaccin inte drabbas.
Jag antar att privata näringsidkare såsom restauranger, flyg, tåg, konsertarrangörer etc har all rätt att kräva vaccinationsintyg (alternativt ovanstående medicinskt intyg) för att man ska få köpa deras tjänster. Då kommer det att bli en konkurrensfördel att göra det och foliehattarna får göra annat eller hoppas på nischade företag som ordnar coronakonserter, coronaflyg etc. De ska nog inte hoppas för mycket.
Citera
2020-12-23, 14:07
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
På väg åt rätt håll?
Omöjligt att säga eftersom det bara är en datapunkt. Nu får vi vänta på nya siffror ända till nästa tisdag.
Citera
2020-12-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi har just nu en platå. Vi får räkna med 3 veckors stabil platå och om att går väl går det nedåt i mitten av januari. Folk har blivit mer försiktiga, tror jag. Mellandagsrea? Fika och shopping? Det står och väger men borde gå nedåt enligt plan.

Dock kan vi förvänta oss 9000 avlidna med corona runt den 8 januari.

Själv är jag så jävla trött på det här viruset. Men vad får dig och tro att vi nått toppen? Vad får dig och tro att det inte blir värre än vad det är när det gäller antalet smittade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in