2020-12-21, 17:47
Medlem
m11080s avatar
Något som jag tyckte var lite märkligt när det gällde Fransico & sonen,
att när sonen åkt ut så fick han ändå vara med Fransico. Vem vet vilken
stöd/assistans han kan ha fått från sonen?

När de andra paren, när den ena åkt ut så skiljdes dem åt.
Citera
2020-12-21, 20:25
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
"Poliserna" har ju inga riktiga polisbefogenheter, och tjuvarna är inga riktiga tjuvar. Så om fejkpolisen misstänker en helt oskyldig människa då kommer väl denna antagligen totalneka och vägra följa med på låtsasförhör med låtsaspoliser inför ett kamerateam?
I säsong ett så råkade den stora fd piketpolisen knacka på hemma hos en oskyldig och förklara henne gripen för stöld. Det blev lite pinsamt.
Citera
2020-12-22, 09:27
Medlem
ArneIIIs avatar
Så fort Francisco är på väg mot färjan fattar man att det ska avgöras i Fiskebäckskil. Några poliser följer efter Fransisco i bil och tar alltså samma färja.

Polisen har även tillgång till egen båt och då går det bra mycket snabbare att sätta över folk till Fiskebäckskil, så redan innan Fransisco anlänt är de flesta poliser redan i samhället, inget konstigt med det. Man har god uppsikt över alla båtar i sundet och ser såklart tydligt när Elin hoppar av, nästan i bara farten på en privat brygga. Sedan följer man Elin, som första tjuv på väg till finalplatsen och sedan är det bara att placera ut några poliser runt om kvarnen. Det tar inte många minuter att ta sig runt på olika ställen i Fiskebäckskil på fot. Dessutom var inte alla poliser runt kvarnen utan några var placerade runt omkring i samhället.

Det man verkligen kan undra är varför Elin valde att sättas av mitt i Fiskebäckskil och därmed riskera att leda poliserna till finalplatsen. Man kunde valt ett ställe som inte var så nära hamnen och gå till fots upp till kvarnen. Att det var kört för Fransisco är ju givet men Elin som var enda person att komma med båt hade ju ett riktigt bra läge som tyvärr sumpades borta.
Citera
2020-12-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Tycker inte heller det är märkligt att snuten står där. De såg ju Elin gå av båten i ett tidigt stadium och kvarnen är en bra plats att övervaka ifrån. Dessutom kan man ju anta att snuten utgår ifrån att överlämningen av pengar kommer ske i området.

Dock så är kvarnen så gott som omöjlig att inta om polisen är på plats, räcker att en snut är där uppe så är det kört.

Jag skulle gärna se en plats som man kan angripa på ett flertal olika sätt, kanske i ett slott eller nåt så deltagarna dels får inta objektet och sedan smyga runt i objektet till överlämningsplatsen.

Jag frågade SVT:

Våra "poliser" visste inte var finalen skulle avgöras men under jakten på Elin så hamnade två av dem där. De bedömde att det var en bra plats för att spana efter Elin, som var dold i gränderna. De hade dock ingen aning om att de råkat ställa sig mitt på finalplatsen, eller att Micke Leijnegard befann sig i kvarnen. De hade helt enkelt tur. Kanske hade en mer utvecklad plan av villospår från "tjuvarna"(som i säsong 1), gjort skillnad, kanske inte. Nu blev det såhär. Då vi från produktionen inte på något sätt påverkar händelseutvecklingen, varken där eller tidigare i serien, kunde vi bara se på när de greps, en efter en.Någon måste vinna detta spel. I år blev det poliserna.

Vänligen,

Eva
Kommunikatör SVT
Citera
2020-12-22, 09:44
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juanxxx
Jag frågade SVT:

Våra "poliser" visste inte var finalen skulle avgöras men under jakten på Elin så hamnade två av dem där. De bedömde att det var en bra plats för att spana efter Elin, som var dold i gränderna. De hade dock ingen aning om att de råkat ställa sig mitt på finalplatsen, eller att Micke Leijnegard befann sig i kvarnen. De hade helt enkelt tur. Kanske hade en mer utvecklad plan av villospår från "tjuvarna"(som i säsong 1), gjort skillnad, kanske inte. Nu blev det såhär. Då vi från produktionen inte på något sätt påverkar händelseutvecklingen, varken där eller tidigare i serien, kunde vi bara se på när de greps, en efter en.Någon måste vinna detta spel. I år blev det poliserna.

Vänligen,

Eva
Kommunikatör SVT
Precis.

Årets tjuvar var för dumma helt enkelt. I alla fall när det kom till finalen.

Varför åka ut med Black Raven, släppa en väska på en annan båt och blåsa iväg med den båten mot samma håll man kom ifrån?
Varför inte gå iland med en massa maskerade personer med väskor som kommer från Black Raven och sedan springa och sprida ut sig åt olika håll i samhället?

Låt Vargahed vara med som rådgivare eller liknande för tjuvarna nästa säsong.
Senast redigerad av ArneIII 2020-12-22 kl. 09:50.
Citera
2020-12-22, 12:24
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Precis.

Årets tjuvar var för dumma helt enkelt. I alla fall när det kom till finalen.

Varför åka ut med Black Raven, släppa en väska på en annan båt och blåsa iväg med den båten mot samma håll man kom ifrån?
Varför inte gå iland med en massa maskerade personer med väskor som kommer från Black Raven och sedan springa och sprida ut sig åt olika håll i samhället?

Låt Vargahed vara med som rådgivare eller liknande för tjuvarna nästa säsong.
Ja, besvikelsen var stor hur Black Raven Crewet agerade. Mest spänning var om den lilla båten skulle köra in i akterna på den stora..

De skulle, som du säger, släppt av maskerade folk i land med stora väskor å sprungit runt.
Nån skulle ju kunna ta båten å åka iväg osv. Detta var bara lamt och skitnödigt.. BLÄ.

En riktig skit-final där deltagarna helt får skylla sig själva.
Citera
2020-12-22, 12:27
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juanxxx
Jag frågade SVT:

Vänligen,

Eva
Kommunikatör SVT

Tackar för mejlet. Jag ser inget konstigt i polisens agerande.

Ända jag funderar på är personen som skvallrade om skottkärran med pengar i som Fransicos son gick runt med.
Bor någon av de andra/utslagna deltagarna i samma kvarter? Eller var detta iscensatt för att få fart på jagandet?
Citera
2020-12-22, 12:29
Medlem
Tittat lite på det och tycker det är en jäkla lekserie. Håller inte måttet alls.
Citera
2020-12-22, 13:29
Medlem
Blorkums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
* Får man inte köpa burner phones?
Med tanke på att alla har med sina privata telefoner under planering, under rånet och sedan efter rånet där polisen får fram information som de skickat och sparat.

Det nämndes i Vargaheds livesändning från igår att de inte får använda burners. De får heller inte lämna kommungränsen.

Polisen Peter deltog också och han uttalade sig om kvarnen. Han sa att produktionen förmodligen inte var speciellt glada över att han av en händelse ställde sig på den höjden.

Tydligen är DNA analyser etc. riktiga, det trodde jag aldrig.
Citera
2020-12-22, 16:46
Medlem
Årets säsong var totalt sett en riktigt seg historia, framför allt pga tråkiga och klantiga tjuvar. Men även produktionen verkar klippt ihop programmet sämre.

Många här i tråden verkar se programmet som en dokumentär och bedömer därefter...
Nu är det ett familjeprogram som sändes på söndagar kl.20.00.
Klart att det inte blir realistiskt. Även dom fd Poliserna tar det ibland med en klackspark och får lite för hård kritik här av klassiska FB inlägg som hatar Snuten.
Tror nog dom var lite mer seriösa när dom var snutar än I programmet. Och ibland verkar dom bara gå på tomgång.

Men tjuvarna i år?
Vilka sopor och tråkiga karaktärer.

Sen blir det tråkigt när man väljer att i varje avsnitt ha en huvudperson som följs. Bättre om man skulle hoppa mer mellan olika tjuvarna och jakten på dom.

Tycker programidén är kul men den skulle behöva fixas till lite. Man får ta det för vad det är, lite småttöntigt men ändå lite kul att följa.
Citera
2020-12-22, 18:39
Medlem
På torsdag ska två av poliserna prata om programmet i sin podd Över min döda kropp.
Citera
2020-12-28, 03:44
Avslutad
man valde ju från produktionens sida en usel plats för avslutningen. högsta punkten bäddar för enkel polisspaning från den höjden.

TRor de ändrat från säsong 1 med vad de får göra. Min morbror bor i Lysekil och känner ett par av de som var med. De fick inte göra något som kunde misstänkliggöra personer som inte var med i programmet. Inte heller fick de använda sig av medhjälpare sista dagen för att förvilla polisen. Ena dyknissen ville ha flera personer i svart som sprang runt fiskebäckskil men de fick inte göra så.

Deltagarna får inte heller täcka för eller förstöra kameror och måste använda sina egna mobiler hela tiden samt får inte ta bort samtal de gjort.

Det är ju ett underhållningsprogram och man hjälper polisen så mkt man kan för att de inte ska se helt handfallna ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in