2020-12-22, 16:12
Medlem
När de testar om man är sjuk eller inte, testar man då efter en specifik form av covid-19 eller ger det utslag på vilken mutation som helst ?

Kan vara en dum fråga men jag tar den risken då jag undrar.
Citera
2020-12-22, 16:13
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
När de testar om man är sjuk eller inte, testar man då efter en specifik form av covid-19 eller ger det utslag på vilken mutation som helst ?

Kan vara en dum fråga men jag tar den risken då jag undrar.
Misstänker att det får vara en rejält muterad variant för att inte fångas upp av ett pcr-test.
Alla "nya" varianter är i allt väsentligt likadant uppbyggda.
Citera
2020-12-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Misstänker att det får vara en rejält muterad variant för att inte fångas upp av ett pcr-test.
Alla "nya" varianter är i allt väsentligt likadant uppbyggda.

Tack, så det där konstiga ordet "sekvens......" nånting, det gör man då bara om man vill bestämma vilken sorts mutation man har ?
Citera
2020-12-22, 16:19
Medlem
Citat:
Latest news

En muterad version av coronaviruset – en annan än den som sprids i Storbritannien – har upptäckts i över 1 600 fall i Danmark.

Nu uttrycker myndigheter oro över att vaccinet inte kommer att hjälpa mot viruset.

https://www.expressen.se/kvallsposten/muterat-coronavirus-i-danmark-oro-for-att-vaccinet-inte-hjalper/

Når man søger, finder man. Her er pressemeddelelsen de artikler bygger på:

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/beskrivelse-af-covid-19-variant-n439k
Citera
2020-12-22, 16:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Tack, så det där konstiga ordet "sekvens......" nånting, det gör man då bara om man vill bestämma vilken sorts mutation man har ?

Ja, man är intresserad av vilken virusstam det är som rör sig i samhället för stunden.

Detta med virusstammar är inget unikt för dagens corona-virus.
De flesta, om inte alla virus uppträder i olika stammar.

Oftast innebär inte olika stammar en ökad risk för svår sjukdom.
Citera
2020-12-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om en vecka får vi veta om brittiska sjukan är här...

"Folkhälsomyndigheten samlar in ytterligare prov från förra veckan i arbetet med att ta reda på om den muterade varianten av coronaviruset som sprids i bland annat Storbritannien redan finns i Sverige. Det uppger Folkhälsomyndighetens Karin Tegmark Wisell.

– Vi tittar extra noga på prover från personer som varit i Storbritannien, säger hon.

Folkhälsomyndigheterna förväntar sig svar inom en vecka."

Om nuvarande volymen på sekvenseringen är 10 prov per region som KTW nämnde på PK så är en dubblering av antal prov inte mycket att hänga i julgranen men bättre än inget.

Om Danskarna tagit tusentals prover (pga minkmutationen) men bara hittat ca 10 av den engelska varianten så tyder det ju dock på att varianten inte kan vara speciellt spridd i Danmark ännu.

Utifrån tidigare spridningsmönster så verkar väl dock Sverige ha ett större utbyte med England än Danmark har.

Är varianten 5 gånger vanligare här än i Danmark så kan 400-500 prov räcka för att hitta den.
Citera
2020-12-22, 16:29
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Frågan är om vi slår spanska sjukan innan detta är över?????

.

Det ska i runda slängar dö 230 miljoner människor innan vi är i nivå med Spanskan, befolkningsjusterat. Vi kommer knappt ens upp i samma numerär som det talas om att spanskan dödade, ca 50 miljoner (upp till 100 miljoner enligt uppskattning)
Citera
2020-12-22, 16:29
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu kanske, men inte tidigare i pandemin. Budskapet från FHM har ju varit ganska så förnekande, åtminstone inledningsvis i pandemin. "De flesta får bara en lätt snuva". "Vi ska inte stänga ned mer än nödvändigt". "Det får för stora konsekvenser på samhällsekonomin". "Det gäller att sätta in rätt åtgärder i rätt tid. Vi får inte stänga för mycket för tidigt".
Ovanstående är bara sådant jag på rak arm komma ihåg att jag hört FHM kommunicera.

Regering och FHM har inte velat att vi ska sluta att konsumera. Däremot har man gärna vilja lägga över ansvaret på befolkningen när skiten träffar fläkten. Då är det inte FHM som är för ringa (exempelvis genom att inte stänga skolorna). Nej, då är det folk som trängts för mycket på ICA när de handlat mat, utan munskydd, för det rekommenderar ju inte FHM....
Jo, det är enkelt och bekvämt att skylla regeringen och FHM men det är inte de som bestämt att ansvar för smittspridningen läggs på folket när skiten träffar fläkten.
Sveriges smittskydd bygger sedan 2004 på att var och en kan och vill medverka till att förhindra smittspridning.
I smittskyddslagen står det under rubriken Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning.

”Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.”

Observera att det står att vi alla har skyldighet att förebygga smittspridning. Det är inte valfritt.
Även om smittskyddslagen bygger på att vi alla medverkar ger lagen också möjligheter till tvångsåtgärder.
Det går i vissa fall att bli åtalad om man bryter mot lagen.

Citat:
Jag tror det finns en förbannat bra anledning till varför det i andra länder finns en stat som pekar med hela handen. I vissa lägen är det faktiskt precis det som behövs. I kris- och nödlägen är det precis det som behövs. Då får faktiskt de demokratiska rättigheterna stå tillbaka för ett överordnat mål om att värna liv och hälsa. När båten har sprungit läck ger kaptenen order när det är dags för passagerare och besättning att äntra livbåtarna. Det genomförs ingen demokratisk omröstning om när det är dags. Låter någon dra i vinschen, samtidigt som någon annan vevar i motsatt riktning. Det krävs auktoritära krafter för att styra upp det hela. Ungefär som sker i krig. Det är inte upp till de enskilda soldaterna att besluta var och en hur de ska agera. Det skulle bli totalt kaos och totalt nederlag.[/QUOTE
För att använda din liknelse om soldater i krig. Ja, soldater i krig är skyldiga att lyda order. De kan inte göra som de känner för.
Du är enligt lag skyldig att medverka till att covid-19 sprids i samhället. Ska inte lagar följas?
Frågan är om det krävs att du hotas av höga böter eller fängelse om du inte medverkar utan I stället motverkar.
Citera
2020-12-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Frågan är om vi slår spanska sjukan innan detta är över?????

.

Bryr du dig eg ?
Citera
2020-12-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Kan tycka att folk har haft sedan i mars på sig att planera sina inköp på systembolaget för det är få saker på bolaget som har så kort hållbarhet att det måste köpas i sista stund i trängseln när väder och temperatur uppernbarligen varit idealiska för viruset för maximal smittspridning.

Julskinka går att beställa hela året ifall man bara vill ha en rimmad.

Folk är generellt sett efterblivna. Jag gjorde familjens julinköp på bolaget i mitten av November, jag var ensam i butiken.
Passade på idag en kvart efter öppning (så proffsen hunnit köpa sin frukost), jag och två tanter tyckte att det var en bra tid för sådant. Åkte förbi Systemet för en stund sedan och det var fullt och de verkar inte ha satt någon maxgräns.
Citera
2020-12-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det ska i runda slängar dö 230 miljoner människor innan vi är i nivå med Spanskan, befolkningsjusterat. Vi kommer knappt ens upp i samma numerär som det talas om att spanskan dödade, ca 50 miljoner (upp till 100 miljoner enligt uppskattning)

Sjukt när man tänker på det att även om vi har virus eller inte så dör det 6 miljarder människor på 50år..

Fast det är naturligt
Citera
2020-12-22, 16:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tyvärr gick det inte så bra.

Vad jag menar är att statistiken är missvisande i jämförelse med i våras. Fler som hade varit på IVA vårdas nu på andra avdelningar. Färre behöver sövas. Så jag skulle nog ta IVA-siffrorna idag x 1,5. Minst.
Vi börjar närma oss vårens situation om vi inte redan är det.

Beklagar.

Ja, denna höst/vintervåg blir mer utdragen än vårens våg, det ser man på dödstalen. Det är ju inte lika snabb ökning som i våras, men det ser inte heller ut att vända ner så som i våras heller.
Gällande sjukhusen så var man kanske extra försiktig (orolig) i våras vilket spelade in på vilka som "bedömdes" dra nytta av att vårdas på sjukhusen. Nu är man mer generös, som t.ex. läkaren i Helsingborg uttryckte om att många bara behövde vila upp sig lite och få lite omvårdnad. Bra naturligtvis, men det syns ju i statistiken. Så man ska nog inte jämföra nu med våren av flera anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in