2020-12-22, 11:39
Avslutad
Nån som nyheterna igår om det första brittiska planet som kom till sverige? En afrikan som intervjuades som svettades hela tiden, ingen som verkade undra om den personen hade fått mutationen?
Citera
2020-12-22, 11:41
Medlem
Beaver14s avatar
I mellandagarna börjar vaccineringen i Sverige! Symboliskt antal doser har anlänt och varje region får 200 doser var (Sthlm, VG och Skåne får drygt 400).

Efter nyår tar det fart på allvar. Ljuset i tunneln är här!
Citera
2020-12-22, 11:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Nån som nyheterna igår om det första brittiska planet som kom till sverige? En afrikan som intervjuades som svettades hela tiden, ingen som verkade undra om den personen hade fått mutationen?

Ja, för svettas har ju ingen människa gjort tidigare.
Citera
2020-12-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, inga tecken på någon avmattning där. Skåne är Sveriges Tjeckien. Kanske blev lite för kaxiga och avslappnade efter att ha klarat våren bäst i Sverige. Får betala för det nu, som vi ser med många länder i Europa som också klarade våren bra.

Det ser dessvärre ut som vi krossar 300 strecket på IVA idag:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu uppmanas invånarna i Gävleborg att inte åka bil, då det inte finns kapacitet på sjukhus för att ta hand om ev trafikolycksoffer. Snacka om att det spårat ur. Vi måste ha bland den lägsta beredskapen i världen vad gäller intensivvård. Vet inte om det möjligen kan ha med det stora utbrottet i närliggande Västernorrland att göra. Personalen på IVA där tycks ju åkt på skiten allihopa. Bristande rutiner får man förmoda?
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Snacka om att greppa efter halmstrån. Till och med fel halmstrån. Står på tunnelbanan i detta nu på väg till mitt jobb, mer folk här än på en isbana skulle jag tro.
Du åker förhoppningsvis kollektivt för att du måste och bör vara glad att slippa trängas med de som inte åker kollektivt för att roa sig på tex. en uteskridskobana.
Citera
2020-12-22, 11:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu uppmanas invånarna i Gävleborg att inte åka bil, då det inte finns kapacitet på sjukhus för att ta hand om ev trafikolycksoffer. Snacka om att det spårat ur. Vi måste ha bland den lägsta beredskapen i världen vad gäller intensivvård. Vet inte om det möjligen kan ha med det stora utbrottet i närliggande Västernorrland att göra. Personalen på IVA där tycks ju åkt på skiten allihopa. Bristande rutiner får man förmoda?
Det är nog snarast så att Sveriges (brist på) strategi gjort att all personal och alla vårdplatser nu används.

Sedan tror jag att samma situation finns i många länder nu. Varenda olycka och varenda smittad som kan undvikas är viktig.
Citera
2020-12-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Snacka om att greppa efter halmstrån. Till och med fel halmstrån. Står på tunnelbanan i detta nu på väg till mitt jobb, mer folk här än på en isbana skulle jag tro.

Ser du om fler börjat använda munskydd i trängseln där nu?

Fhm rekommendation börjar ju gälla först 7 Jan.
Om det bedöms hjälpa, varför inte på en gång istället?
Jo man sade typ att nu när ”många är lediga över jul är det inte så mycket trängsel”

Konstigt tänk om ni frågar mig.
Citera
2020-12-22, 11:52
Medlem
Citat:
Expressen frågar: Kommer fler vaccineras än tidigare för att uppnå flockimmunitet om den nya mutationen sprids?

– Nej, men det kommer att behöva göras snabbare.

Ööööh, det är solklart att ett högre R0 gör att det krävs fler vaccinerade för att få stopp på smittan. Hur tänkte Johan Carlsson här?
Citera
2020-12-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nu barkar det:

"Stockholms stads isar smälts ned
Stockholms stads utomhusisar stängs för att hindra folk från att trängas i rinkarna.

Det meddelar Stockholms stad på Twitter.

“Smittläget i Stockholm är mycket allvarligt. Staden har därför efter samråd med Smittskydd Stockholm, beslutat att stänga stadens utomhusisar omgående.”"
Var finns information om smittspridning som sker via utomhusisar?
Detta är raka motsatsen mot tidigare rekommendation så jag antar det finns tydlig fakta.
Ska vi även spärra av sjöar om det fryser på framöver?
Citera
2020-12-22, 11:54
Medlem
Citat:
Hälften av doserna kommer att sparas, för att säkra att de som fått den första dosen också kan få den andra.

Jag förstår hur de tänker, men det gör att vaccineringen går långsammare!
Citera
2020-12-22, 11:55
Medlem
sannes avatar
FoHM ska sköta logistiken för vaccinet, och FoHM är inne i en intensiv fas med detta.
De står för planering upphandling och logistiken för dem vacciner som kommer framöver (framgent enligt Johan Carlsson).
Längre fram när det kommer större volymer, fler doser så behöver den här transporten skötas på ett effektivt och säkert sätt, och vi har också möjlighet att spara doser för att ge regionerna i en jämn ström.

Snart kommer nästa prioriteringsgrupper presenteras av FoHM. Alla ska erbjudas vaccin det första halvåret 2021 enligt FoHM.

Alla vaccinationer ska registeras hos FoHM register, det ger FoHM tillfälle att kontrollera och modellera.

Alla vaccinationer ska vara frivilliga.
källa https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in