Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Finns nog sådana ja. Jag har hela tiden ställt mitt hopp till vaccin. 90-95% skydd skulle bringa ned smittan till ett minimum om minst 70-80% låter vaccinera sig. Det blir ju bara en matematisk funktion av R-talet. Sprids nu däremot en variant som är 70% mer smittsam som dessutom vaccinet ev inte biter på. Då är vi rökta som jag ser det. Då kommer alla bli smittade om vi inte stänger ned totalt...
Tanke: om vaccin inte biter på detta virus, och vi alla därigenom kommer att bli smittade & sjuka, så är inte en evig "lockdown" en fungerande lösning.
Vi måste snart analysera vilka effekter stödåtgärderna har på produktiviteten/skatteintäkterna i samhället, vi kommer inte kunna finansiera räddningsinsatser i all evighet.
Och när stödet till olika branscher försvinner, så kommer arbetslösheten att skjuta i höjden snabbt.
Människor utan inkomst eller med en låg ersättning från a-kassan kommer att kräva att kommunerna betalar ut försörjningsstöd. Detta ska finansieras via sjunkande skatteintäkter.
Samtidigt kräver vi som medborgare att äldrevården ska byggas ut, och finansieras med kommunala skattemedel.
Enda lösningen är då att vi fortsätter leva och arbeta, men med fortsatt respekt för virus och sjukdom. Men vi som samhälle kommer då inte längre kunna hålla utsatta branscher under armarna.