2020-12-22, 09:34
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är lätt att vara efterklok. Det var uppenbarligen ingen i hela världen som kunde förutse detta i början av året. Förutom du då alltså?

Regeringen hade såklart kunnat göra si och så men detta år hade sugit ändå. Jag är HELT övertygad om att det FRAMFÖRALLT var/är faktorer som trångboddhet, stor personalomsättning på äldreboenden och allmänhetens nonchalans som orsakat våra höga dödstal. Och detta skulle inte förändrats ett skit om vi tidigt stängt flygtrafiken från Iran eller infört munskydd i gallerior.

Jag säger inte att vi i Sverige har skött detta bättre eller sämre än andra länder. Våra makthavare har gjort så gott de kunnat i en jävligt rövig situation. Förhoppningsvis går vi mot ljusare tider nu men gnället i denna tråd lär man ju inte slippa på många år.
Det var många experter som låg på Tegnell att agera tidigare, istället gick han ut och sågade våra grannländers agerande för att stoppa spridningen, och därmed sprack en enad nordisk front.
Citera
2020-12-22, 09:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Men om man inte blir särskilt sjuk tack vare vaccin utsöndrar man heller inte lika mycket virus och bör då heller inte smitta så mycket?

Mycket möjligt, det intressanta är dock att man kan vara smittsam även som vaccinerad, och man kan också bli sjuk i varierande grad.

Bra att ha med sig i diskussionen för den som inbillar sig att vaccinering gör att smittan försvinner från jordens yta.
Citera
2020-12-22, 09:35
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns nog sådana ja. Jag har hela tiden ställt mitt hopp till vaccin. 90-95% skydd skulle bringa ned smittan till ett minimum om minst 70-80% låter vaccinera sig. Det blir ju bara en matematisk funktion av R-talet. Sprids nu däremot en variant som är 70% mer smittsam som dessutom vaccinet ev inte biter på. Då är vi rökta som jag ser det. Då kommer alla bli smittade om vi inte stänger ned totalt...
Tanke: om vaccin inte biter på detta virus, och vi alla därigenom kommer att bli smittade & sjuka, så är inte en evig "lockdown" en fungerande lösning.

Vi måste snart analysera vilka effekter stödåtgärderna har på produktiviteten/skatteintäkterna i samhället, vi kommer inte kunna finansiera räddningsinsatser i all evighet.

Och när stödet till olika branscher försvinner, så kommer arbetslösheten att skjuta i höjden snabbt.
Människor utan inkomst eller med en låg ersättning från a-kassan kommer att kräva att kommunerna betalar ut försörjningsstöd. Detta ska finansieras via sjunkande skatteintäkter.

Samtidigt kräver vi som medborgare att äldrevården ska byggas ut, och finansieras med kommunala skattemedel.

Enda lösningen är då att vi fortsätter leva och arbeta, men med fortsatt respekt för virus och sjukdom. Men vi som samhälle kommer då inte längre kunna hålla utsatta branscher under armarna.
Citera
2020-12-22, 09:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Faktum är att det är en av teorierna som engelska forskare har. Att människor med nedsatt immunförsvar, som har covid länge och får upprepad plasmabehandling kan vara en anledning till mutationen. Det är redan känt att viruset diversifierar hos dessa personer:
https://virological.org/t/preliminary-genomic-characterisation-of-an-emergent-sars-cov-2-lineage-in-the-uk-defined-by-a-novel- set-of-spike-mutations/563
Absolut en vettig teori. Men denna patient noll skulle då stå under långtidsbehandling.

Jag menade en person som likt damerna på tvnyheterna är hemma och lider av "långtidscovid". Utan behandling.
Citera
2020-12-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det ringer en klocka... Jag tror det.

U.k är inne i sin tredje lock down.
Boris Johnsson ändrar och utför nya restriktioner ofta.
Citera
2020-12-22, 09:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det är lätt att vara efterklok. Det var uppenbarligen ingen i hela världen som kunde förutse detta i början av året. Förutom du då alltså?

Regeringen hade såklart kunnat göra si och så men detta år hade sugit ändå. Jag är HELT övertygad om att det FRAMFÖRALLT var/är faktorer som trångboddhet, stor personalomsättning på äldreboenden och allmänhetens nonchalans som orsakat våra höga dödstal. Och detta skulle inte förändrats ett skit om vi tidigt stängt flygtrafiken från Iran eller infört munskydd i gallerior.

Jag säger inte att vi i Sverige har skött detta bättre eller sämre än andra länder. Våra makthavare har gjort så gott de kunnat i en jävligt rövig situation. Förhoppningsvis går vi mot ljusare tider nu men gnället i denna tråd lär man ju inte slippa på många år.

Du kunde förutse när man såg Kina i början hur det spred sig och hur allvarligt de såg på smittan.
När det sedan kommer information från Iran och även Italien så fortsätter Sveriges "experter" vi kommer bara att se enstaka fall, vi är väl förberedda.

De faktorer du räknar upp ökar givetvis smittspridningen men hade personal på alla boenden redan från början tvingats använda munskydd och visir hade det inte blivit så illa. Satt alla hemvändande från Kina, Iran och Italien i karantän så hade vi haft ett mycket bättre läge.
Man kan inte säga har du symtom skall du stanna hemma men barnen kan gå till skolan, det kallar jag inga försök till att förhindra smittspridningen. Givetvis skall hela hushållet sitta i karantän om en är sjuk
Citera
2020-12-22, 09:43
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag bildar mig en egen uppfattning. Antikroppar skall du inte lita på

Sluta nu tramsa nu, isf kan du glömma vaccin.
Klart som fan du blir immun.
Citera
2020-12-22, 09:43
Medlem
Citat:

Ganska lätt för någon med folkvett att agera i frågan:
Hoppas på det bästa, planera för det sämsta.

Vad gjorde FHM och regeringen
Hoppades på det bästa, planerade för det bästa.

En form av roulette.

Där andra betalar för deras handlande.

Både mänskligt och ekonomiskt.

Vad gjorde våra grannländer?
Citera
2020-12-22, 09:44
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Viruset är inte av eller på, det är bara på.
Stenhård lockdown i 3-4 veckor fungerar inte, det har hur många länder som helst bevisat. För stenhård lockdown är inte vad du önskar, eftersom det är väldigt många människor som ändå måste ut och göra sitt arbete för att samhället ska fungera.

Det återstå att se vad som är bäst för ekonomin, just nu tycks det inte finnas några bevis till fördel för det ena eller andra. Du har dock helt rätt i att rädda människor är det värsta för ekonomin. Media spinner på det, för det säljer klick. Flashback spinner på det för det triggar signaler i hjärnan som får en att gå igång. Sverige har försökt ha en linje där allvarligheten påtalas samtidigt som man har försökt möjliggöra för att med ansvar kunna hålla igång samhället någorlunda. Tyvärr brister det ansvarstagandet hos allt för många. Det är väl en konsekvens av att under väldigt lång tid ha utvecklat ett samhälle som värnar individens frihet, något jag tycker om.

Fast det blir ju inte frihet när tex barnfamiljer tvingas till smitta genom öppna skolor. Skulle vilja säga att länder med hård lockdown tidigt/periodvis som lyckats nästintill radera viruset, typ Australien, Island, Finland, har mycket större frihet än Sverige. Här bara pågår och pågår det.
Citera
2020-12-22, 09:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det var många experter som låg på Tegnell att agera tidigare, istället gick han ut och sågade våra grannländers agerande för att stoppa spridningen, och därmed sprack en enad nordisk front.

Det var nog inte det bästa beslutet för Sveriges del. Det kan man se nu i efterhand. En enad nordisk strategi hade nog varit bra för alla nordiska länder.
Citera
2020-12-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så regioner som har det lugnare nu har kanske inte fått in det ännu... Kan ju förklara skillnaderna inom landet då nya mutationen tar över olika snabbt i regionerna.

Flockimmunitet "here we go". Tegnell får kanske sitt alternativ 3 ändå....

Är detta anledningen att regeringen försöker få genom nya pandemilagen i Januari? De måste veta mer än vad som sägs.

Även om jag tvivlar på 70%, så ja, detta lär vara anledningen eller i vårt fall påskynda starkt.
Citera
2020-12-22, 09:46
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Sluta nu tramsa nu, isf kan du glömma vaccin.
Klart som fan du blir immun.
Immun till viss del av vaccin - absolut.
Garanti för att inte bli smittad - nej.
Rimligen mildare sjukdom om vaccinerad - ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in