2020-12-21, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag kan inte svara för all vårdpersonal i Sverige. Nu beskriver jag den personalgrupp jag lärde känna under våren.

Jag kan intyga att det finns betydligt värre "case" där folk springer till jobb och inte ens har några chefer eller arbetsledare som leder eller ger några instruktioner, utan personalen ska försöka pussla ihop det själva via SMS, sjuka eller inte. Skyddsmateriel existerar inte.
Citera
2020-12-21, 23:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kan Stockholm antas ha större immunitet än London?
London har haft mycket striktare lockdown, vilket kan ha gett färre unga, friska smittade. Dvs de som knappt syns i dödsstatistiken. Så kanske.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag kan intyga att det finns betydligt värre "case" där folk springer till jobb och inte ens har några chefer eller arbetsledare som leder eller ger några instruktioner, utan personalen ska försöka pussla ihop det själva via SMS, sjuka eller inte. Skyddsmateriel existerar inte.

Självklart kan det se ut så. Det är bedrövligt på många ställen. Men nu ville jag visa på en annan sida, än den som skribenten jag svarade påstod: det vill säga att alla invandrare går på stora fester eller sitter på väntrummet till soc, alternativt går på SFI.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det måste ju bero på hur de 100 lever. Om de isolerar sig och inte träffar någon annan tills de är friska, så påverkar de ju inte virusets genpool. Men det ÄR just det - folk har inte den disciplinen, och myndigheterna är för slappa för att tillse att de sköter sig.

Föreslår du poliser utanför varje hushåll där covid-19 bekräftats?
Citera
2020-12-21, 23:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag bryr mig inte så mycket om de enskilda regionerna hade en aning för höga siffror en enskild dag, men man är väldigt fel ute när det gäller VGR, Jönköping, Östergötland och Södermanland under slutet av perioden. Man kan också misstänka att Kronoberg var på väg att bryta sig ur modellen vid den tidpunkten. För flera ytterligare regioner var det inte tydligt att modellen höll på att fallera, men det såg misstänkt ut.

Jag tror att något har hänt som FHM inte har förutsett, det kan vara den engelska mutationen, det kan vara väder eller något annat. Oavsett vad, så är modellerna inte tillräckligt träffsäkra. Man får nästan hoppas att det är den engelska mutationen för FHMs skull (men inte för vår skull). Är det inte det så har de misslyckats totalt.
Jag tycker att det framgår i rapporten att FHM är medvetna om att modelleringen inte håller måttet.
Tror inte att de publicerat den om det inte funnits ett regeringsuppdrag. Man bäddar ju för minskat förtroende från allmänheten med dessa scenarier.

MSB tog också fram scenarier i somras. Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan alla dessa scenarier och vad de används till.
Citat:
Scenarierna är verktyg som stöder aktörer att se förbi det aktuella läget och utforska skeenden som kan utvecklas på längre sikt. Syftet är att kunna agera proaktivt med förebyggande och hanterande åtgärder.

Scenarierna är inte dimensionerande och ska inte förväxlas med prognoser eller smittspridningsscenarier från Folkhälsomyndigheten.

Scenarierna ska inte betraktas som prognoser för, eller förutsägelser av, framtiden. De tre scenarioberättelser som har valts ut i rapporten är tänkbara, snarare än sannolika, utvecklingar som ger en bred bild för att täcka in flera perspektiv som berör flera aktörer.
https://www.msb.se/sv/aktuellt/pagaende-handelser-och-insatser/msbs-arbete-med-anledning-av-coronaviruset/stod-till-aktorer/scenarier-som-stod-till-analys-och-planering/
Citera
2020-12-22, 00:00
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Britton är ju skön. Men hörde jag rätt att det krävs enbart 100 st smittade med det nya (SydLondon) viruset så är den dominant inom 60 dagar.

Om du läst mejlen från i våras så vet du att Britton var anti-lockdown men försökte ändå prata vett i skallen på Anders Tegnell.

Att Britton lägger ut en sådan text på facebook och t.o.m. nu varnar för lockdown betyder att han är desperat samt att läget är akut.

Regeringen lyssnar enbart på galningen Anders Tegnell som inte vill göra någonting.
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Föreslår du poliser utanför varje hushåll där covid-19 bekräftats?

Nä, men nu var det väl inresta med nya virusvarianter, vi diskuterade? Dom skulle man ju kunna stoppa vid gränsen, alternativt sätta dom i ett karantänhotell på flygplatsen. Och JA en karantänanläggning kan vara bevakad, så att ingen tar sig ut - det är inget konstigt. Det lär inte vara många boende på flygplatshotellen ändå i dessa dagar, så Staten skulle lätt kunna annektera dem några månader - med ersättning till ägaren naturligtvis.
Citera
Medlem
AndersTengells avatar
britton sa att ungefär 80% av befolkningen eller något sånt måste vaccineras för att uppnå flockimmunitet mot nya mutationen.

det kan bara uppnås genom tvångsvaccinering?

kanske är britton rädd för att bli tvångsvaccinerad, och därför vill han se lockdown.

sug på den!
Citera
2020-12-22, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilka länder har karantän och har lyckats stoppa smittspridningen?

Norge, Finland, Island, New Zealand, Australien, Thailand ..... har lyckats nästan stoppa smittspridningen, hittills, och förhoppningsvis tills vacciner finns.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så länge flockimmunitet inte råder kommer spridningen att fortgå, man har två val.

1. Låta smittan sprida sig obegränsat. --> Flockimmunitet snabbare än alt.2

2. Vidta åtgärder för att platta till kurvan --> Flockimmunitet senare än alt.1

Flockimmunitet fungerar inte utan vaccin, även Tegnell har förstått detta.

Historiskt har begreppet "flockimmunitet" alltid förknippats med vaccination, att någon på FHM nu plötsligt har hittat på att det kan uppnås ved smitta, är bara svammel.
Det kommer att ta evigt lång tid, med oacceptabla sociala lidelser, något som Sverige har upplevt smaken av, efter att kanske 6-7% av befolkningen har varit smittad.

Flockimmunitet vid smitta är utopi, det är inte ett alternativ som någon som inte är helt galen skulle en gång överväga om det fanns andra alternativ.
Citera
2020-12-22, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, men nu var det väl inresta med nya virusvarianter, vi diskuterade? Dom skulle man ju kunna stoppa vid gränsen, alternativt sätta dom i ett karantänhotell på flygplatsen. Och JA en karantänanläggning kan vara bevakad, så att ingen tar sig ut - det är inget konstigt. Det lär inte vara många boende på flygplatshotellen ändå i dessa dagar, så Staten skulle lätt kunna annektera dem några månader - med ersättning till ägaren naturligtvis.

Det blir karantänshotell för alla inresta oavsett land och testning efter fem dagar menar du?
Citera
2020-12-22, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
London har haft mycket striktare lockdown, vilket kan ha gett färre unga, friska smittade. Dvs de som knappt syns i dödsstatistiken. Så kanske.

OK, då låter det rimligt att Stockholm har åtminstone något större immunitet. Och än så länge tycks mutationen vara rätt långt från att vara ledande, och när den ev blir det så kommer ju immuniteten vara ännu större, och vaccinationer av riskgrupper kommer också igång. Så en lika brant ökning som i London är inte trolig, även om det fortfarande kan bli en hel del problem med en 70% mer smittsam mutation.
Citera
2020-12-22, 00:03
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
britton sa att ungefär 80% av befolkningen eller något sånt måste vaccineras för att uppnå flockimmunitet mot nya mutationen.

det kan bara uppnås genom tvångsvaccinering?

kanske är britton rädd för att bli tvångsvaccinerad, och därför vill han se lockdown.

sug på den!

Tvångsvaccinering kan och ska vi inte ha i Sverige. Så i så fall är vi körda. (Men det kanske vi är ändå - på grund av den senaste dumheten, att inte stoppa flygen från Storbritannien redan i går. Eller förrgår. Fanns inget att vänta på.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in