2020-12-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vet du varför det togs bort?
Nej faktiskt inte. Jag är lika frågande som alla andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bra fråga. Ingen aning faktiskt. Möjligen har man räknat baklänges från hur mycket R-talet har ökat i vissa regioner, smittspårningsdata, samt hur stor andel som anses ha den nya varianten.

Några experiment på själva viruset har jag inte sett att man har gjort.

Jag läste på om mutationer för kusinen Sars som muterades 10 000 gånger. Tyvärr gjorde ingen av dessa 10 000 avvikelser viruset lamare. Så det halmstrået får man nog släppa. Det är hyfsat stor data.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Ser oroande ut ?? Hoppas du skämtar, deras kurva ser ut som en dröm jämfört med Sveriges.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-08-01..latest&country=SWE~GBR&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Så sant...man vänjer sig.

Men just förändringen från nedgång till plötslig uppgång ser lite udda ut.

Har inte koll på vilka åtgärder man haft i UK sensate tiden dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Ser oroande ut ?? Hoppas du skämtar, deras kurva ser ut som en dröm jämfört med Sveriges.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-08-01..latest&country=SWE~GBR&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Du såg inte platån som Sverige befinner sig på? Två sista prickarna är bredvid varandra. Platån började i förrgår..
Citera
2020-12-21, 00:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag är rätt avundsjuk på er yngre svenskar, som får vara med om en red alert händelse som covid-19. Vi födda före 1980 fick bara vara med om invandringen som red alert light. Så fostras inga vikingar!

Vi var ju en del som fick vara med om värnplikten, det var en bra upplevelse, det fostrade män och kvinnor!
Citera
2020-12-21, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då kan vi i alla fall hålla varandra i handen när vi tynar bort i en anafylaktisk chock. Det är mer än vad de stackars covid19 patienterna får då de får dö ensamma på sina rum, utan sina nära och kära runt sig.

Jag har sett videon.
Då står jag färdig med adrenalinsprutan och sen är de chockerna hävda.
Citera
2020-12-21, 00:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Då står jag färdig med adrenalinsprutan och sen är de chockerna hävda.

Det känns betryggande att vi har dig på vår sida!

Edit:
Så länge det inte är morfinsprutan.
Senast redigerad av revodneb 2020-12-21 kl. 00:50.
Citera
2020-12-21, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, tack. Innebär i princip att vaccin i kombination med immunitet kommer lösa det här. Även om alla inte är immunia i 13 år, vissa bara i 9 år, etc, så är fortfarande än väldigt lång tid, och framför allt, alla förlorar inte immuniteten samtidigt, vilket i princip omöjliggör framtida större spridning. Enda är väl om det kommer en mutation som kan runda vaccinen, men det borde gå att hantera med någon modifiering av vaccinerna.
Ja jag tror mycket på de nya mRNA-vaccinerna.
Citera
2020-12-21, 00:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte vad det var för coctail Trump fick, men det är värt att undersöka! Har för mig jag läste om det någonstans men minns inte vad det var.

Tror jag läste det i någon twitter tråd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, tack. Innebär i princip att vaccin i kombination med immunitet kommer lösa det här. Även om alla inte är immunia i 13 år, vissa bara i 9 år, etc, så är fortfarande än väldigt lång tid, och framför allt, alla förlorar inte immuniteten samtidigt, vilket i princip omöjliggör framtida större spridning. Enda är väl om det kommer en mutation som kan runda vaccinen, men det borde gå att hantera med någon modifiering av vaccinerna.

Men det är väldigt bråttom. Man måste få ner smittan till i princip noll inom några månader. Så som detta virus muterar så kommer det att komma mutationer som vaccinet inte biter på. Ju fler som är smittade desto mer mutationer. Genom det naturliga urvalet kommer mutationer som klarar av vacciner och immunitet att vinna. Därför måste man nu inleda en strategi som inte går ut på att bara platta till kurvan. Vi måste få ner spridningen radikalt och för att det skall fungera måste man minska rörligheten. Öppna gränser är det största problemet om man vill få ner spridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du såg inte platån som Sverige befinner sig på? Två sista prickarna är bredvid varandra. Platån började i förrgår..

Man får nog titta på lite fler prickar än de två senaste för att våga säga något om trenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Jag läste på om mutationer för kusinen Sars som muterades 10 000 gånger. Tyvärr gjorde ingen av dessa 10 000 avvikelser viruset lamare. Så det halmstrået får man nog släppa. Det är hyfsat stor data.

Men SARS försvann ju - utan att för den sakens skull bli väldigt farlig (dödlig). Vad fick det att självdö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in