2020-12-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, detta utgår jag från att du kan bättre än mig, men det ger hopp att du som inte är den mest optimistiske i tråden annars, uttalar dig så positivt.

Men, hur lång tid tror du vaccinet/vaccinerna ger immunitet?
1 år?
5 år?
Livet ut?
Vis SARS-CoV såg man rektiva T-celler många år efter att man infekterats. (13 år vill jag minnas.)

Om detsamma gäller SARS-CoV-2 är naturligtvis inte alls säkert men det kanske ger en hint om hur immunitet fungerar vid coronavirus.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Under pandemin var det stängt i omklädningsrum. Ingen fick använda dem i idrottssammanhang förutom idrottarna på elitnivå. Att barn åker med sina föräldrar i bil till träningar/matcher ser jag som långt mindre farligt än när folk klumpas ihop i köpcentrum/affärer. Idag läser vi om fullpackat tåg till Åre. Men du tycker fortfarande att det är ok men inte låta barn under 15 idrotta utomhus? Underligt, i så fall, måste jag säga...

Nu kan du ju inte ha läst vad jag skrev? Jag skrev att HADE MAN KUNNAT välja mellan att göra detta och en rad andra åtgärder, så hade det varit bättre att göra de andra åtgärderna. Men nu påstår ju regeringen att det INTE GÅR att stoppa kollektivtrafik eller stänga köpcentra och restauranger. Då måste man ändå försöka vrida på de reglage som går - så minskar man åtminstone smittspridningen med något fall i varje idrottsklubb - som sedan skulle ha spritts ut i samhället när föräldrarna gick till jobbet, och syskonen gick till skolan, hem till sina kamrater och till SINA fritidsaktiviteter, o.s.v..
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur många barn kommer att svälta om vi stänger ner flyget till England? Du kan fortfarande köra din båt med varor dit så de får mat! Ingen kommer att hindra dig från det.

Nä men du vill ju förvägra tusentals familjer att återförenas till julen. Du tycks inte riktigt greppa psykologisk folkhälsa alls. Stäng gränserna bara, så enkelt på pappret, inga konsekvenser förutom det du ser. Dina skygglappar med coronan ger dig ett extremt tunnelseende tyvärr. Alltså jag förstår ändå att du menar väl måste jag tillägga
Citera
2020-12-21, 00:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är nog genom att tidigt ge antivirala läkemedel för att få ner virusmängderna.

Och ja, vården är hårt trängd. Det bli katastrof om vi får in den här nya stammen som sprids snabbare. Då riskerar vården att kollapsa, misstänker jag.

Vilka antivirala läkemedel fungerar mot covid. Är det inte mest kortison man använder?
Citera
2020-12-21, 00:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är nog genom att tidigt ge antivirala läkemedel för att få ner virusmängderna.

Och ja, vården är hårt trängd. Det bli katastrof om vi får in den här nya stammen som sprids snabbare. Då riskerar vården att kollapsa, misstänker jag.

Det är kanske dags att titta på Ivermectin som den där Kory/rory eller vad han nu heter som en plan B? Det är ju en väl använd djurmedicin så har du en veterinär i din närhet så kanske det är dags att börja smörja och visa din uppskattning?

https://covid19criticalcare.com/

Jag säger inte att det fungerar, men vi kanske ska slänga in en miljon dollar eller 2 och göra en double blind studie, bara för att vi kan? Det är inte fel att titta på alternativa vägar så länge det fungerar. Om jag hamnar på intensiven så kommer jag att ringa min veterinär och be denne om att komma med ett par sprutor Ivermectin. Jag är ju säkerligen redan illa ute då, varför inte prova liksom? Jag anmäler mig härmed som frivillig att prova det som profylax!
Citera
2020-12-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vilka antivirala läkemedel fungerar mot covid. Är det inte mest kortison man använder?
Jo, det har du alldeles rätt i!

(Jag pratade med en infektionsläkare så sent som går om detta.)

EDIT: Annars har man väl använt Remdesivir mot covid-19?
Senast redigerad av NurseRatched 2020-12-21 kl. 00:21.
Citera
2020-12-21, 00:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det som oroar mig är eftermälet till det här. Det finns ett land i öst som många kommer att peka finger åt, de vet det och vi vet det. Jag såg exempelvis häromdagen att USA nu tagit fram en robot som gör mach 20:
https://en.wikipedia.org/wiki/AGM-183_ARRW#:~:text=The%20AGM%2D183%20ARRW%20(%22,bef ore%20gliding%20towards%20its%20target.

Problemet är att Trump var en idiot, men han har de facto inte startat ett enda krig, nu tar war monger sidan över, det känns inte bra.

Du kanske får rätt med din retorik.

Jisses vilken robot, den är inte att leka med.
Sant han har inte startat ett enda krig.
Det är ju inte direkt ovanligt att pandemier och influensor startar i Asien och min syn på Kina har absolut inte blivit bättre av Covid-19 men de kommer aldrig att erkänna eller ta på sig något ansvar. Tror inte ens de har förbjudit handel med djur så Björn Olsen har rätt detta var inte sista gången.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Översättning från delar av google från en utländsk sida angående den nya mutationen, ungefär:

Den nya versionen av coronavirus sprider sig snabbare än tidigare, och bioinformatik Richard Neher, chef för forskargruppen vid Biocenter vid universitetet i Basel i Schweiz, svarade i intervjun med den tyska Spiegel är farligare än de tidigare.

I en intervju med Spiegel säger han att de nya varianterna av viruset som upptäcktes i Storbritannien och Sydafrika är olika, men att det finns vissa likheter.

"Antagligen har viruset anpassat sig till människor i båda fallen. Det är ganska vanligt att sådana virus muteras. Under de senaste månaderna har vi inte funnit någon anledning att oroa oss för tidigare mutationer. Men i det här fallet är det lite annorlunda. Vi ser många mutationer i viktig yta Det är ovanligt att dessa varianter sprids snabbt, och hur mycket detta egentligen har att göra med själva viruset och den roll som epidemiska faktorer som super-spreaders spelar har ännu inte klarlagts, men hypotesen att stammen sprider sig snabbare än hittills verkar det troligtast för mig ”, hävdar den schweiziska forskaren, som tror att det finns anledning till oro eftersom vi fortfarande har väldigt få fakta.

I Sydafrika exploderar det nu. Nästa 10 gånger mer fall på en månad. Detta trots att det är midsommar där nere. Det viruset kan vara värre än det brittiska. Man måste omedelbart stänga gränsen mot Sydafrika om det inte redan är gjort
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu kan du ju inte ha läst vad jag skrev? Jag skrev att HADE MAN KUNNAT välja mellan att göra detta och en rad andra åtgärder, så hade det varit bättre att göra de andra åtgärderna. Men nu påstår ju regeringen att det INTE GÅR att stoppa kollektivtrafik eller stänga köpcentra och restauranger. Då måste man ändå försöka vrida på de reglage som går - så minskar man åtminstone smittspridningen med något fall i varje idrottsklubb - som sedan skulle ha spritts ut i samhället när föräldrarna gick till jobbet, och syskonen gick till skolan, hem till sina kamrater och till SINA fritidsaktiviteter, o.s.v..
Hurdå? Precis som de kunde begränsa alkoholservering först till 22 och sedan till 20, avstånd mellan bord och så, hade de kunnat ingripa mot trängseln i centrum och caféer...
Citera
2020-12-21, 00:18
Medlem
Citat:
Det är kanske dags att titta på Ivermectin som den där Kory/rory eller vad han nu heter som en plan B? Det är ju en väl använd djurmedicin så har du en veterinär i din närhet så kanske det är dags att börja smörja och visa din uppskattning?

Jag säger inte att det fungerar, men vi kanske ska slänga in en miljon dollar eller 2 och göra en double blind studie, bara för att vi kan? Det är inte fel att titta på alternativa vägar så länge det fungerar. Om jag hamnar på intensiven så kommer jag att ringa min veterinär och be denne om att komma med ett par sprutor Ivermectin. Jag är ju säkerligen redan illa ute då, varför inte prova liksom? Jag anmäler mig härmed som frivillig att prova det som profylax!
Tyvärr är ju Ivermektin avregirerat i Sverige, vad jag förstår (åtminstone i den beredning vi nu talar om).

Jag tycker ju annars att man ska prova allt som inte skadar patienterna.
Citera
2020-12-21, 00:18
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:

Det finns onekligen något där.

https://www.hsgac.senate.gov/imo/media/doc/Testimony-Kory-2020-12-08.pdf
Citera
2020-12-21, 00:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nä men du vill ju förvägra tusentals familjer att återförenas till julen. Du tycks inte riktigt greppa psykologisk folkhälsa alls. Stäng gränserna bara, så enkelt på pappret, inga konsekvenser förutom det du ser. Dina skygglappar med coronan ger dig ett extremt tunnelseende tyvärr. Alltså jag förstår ändå att du menar väl måste jag tillägga

Det kommer en jul nästa år också. Det finns inget som hindrar oss att fira en jul mitt i sommaren heller. Det blev bara lite annorlunda den här gången. Jag firar gärna jul med mina barn i 30 gradig värme i trädgården om det besparar dem från att se mig ligga och flämta mig till döds, eller gud förbjude att jag ska få se dem ligga och flämta. Ibland får man inte som man vill helt enkelt, inget konstigt med det. Jag har firat jul med mina barn i Australien, det var ett helvete att sova den natten, 35 grader varmt och svetten sprutade. Men mysigt hade vi.

Nu handlar det här bara om England, inte att stänga gränserna helt. Sen att vi inte kan åka till Danmark eller Norge eller Finland, vad är din åsikt där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in