Citat:
Ursprungligen postat av
m11080
Tror ni att någon av de som spelade tjuvar i detta program, skulle ha någon riktig chans
att lyckas som riktiga tjuvar/kriminella?
Om ja, vem tror ni i sådana fall hade lyckats bäst på brottets bana?
Johan eller Rickard tror jag skulle lyckas bäst.
Dels för att dom verkar relativt strategiska. (Det där med att retas med polisen var ju garanterat bara för att göra tv.)
Dom verkar vara äventyrslystna och målmedvetna (dykningen är väl ett äventyr och en risk?)
Dom verkar ha skaplig fysik. (Nej, menar inte att dom är smala eller smidiga, menar mer att dom verkar ha tillräckligt med muskler för sin storlek och konditionen måste vara ganska bra med tanke på att dyka är väl ganska ansträngande? Iallafall vad jag tror så är det ansträngande och jag antar att man lär ha rätt bra kondition.)
Sen tror jag att dom skulle göra bättre ifrån sig om det vore på riktigt. Nu var det mycket lallande och skojande som försök till att göra tv och mycket reklam för dykarklubben.
En tanke som slog mig vore om man ansökte och kom med, sen gick man all in.
Köpte kontantkortstelefon.
Bad en kompis hyra en bil som man kunde åka i till planeringsmötet. Där ”lånade man en båt av en kompis om man skulle bli inplockad på ett förhör (givetvis tar man med sig en båt därifrån som man ser till att få ditlevererad under mötet.)”
Presenterade sig med falskt namn till alla ”medbrottslingar”.
Sen efter brottet så tog man sin privata bil igen och levde som vanligt.
Ska man köpa något som i detta program för 5000 (om jag minns rätt?) så köper man det kontant med ens privata pengar (vill man vara sosse så behåller man kvittot och lämnar tillbaka efter inspelningen är klar.) eller så handlar man på en stor kedja där det inte är ovanligt med kontanta köp typ Jula eller kanske någon byggfirma typ byggmax.
Sen vid nästa ”möte” Till mötet åker man med någon man känner och sen åker man rullstol sista biten utifall det finns kameror. Givetvis med peruk och låtsasmage eller något.
För att få ett pålitligt alibi så ger man sin riktiga telefon till typ sitt syskon och ger syskonet ett uppdrag att åka till någon stad längre bort och ”köpa” en bil åt en eller något annat med registrerat ägarbyte på, alltså man lånar en skrotbil av någon kompis eller liknande sen skriver dom över ägarbytet digitalt med ens körkort.
Sen smyger dom sig hemåt igen med den nyköpta bilen och kanske tankar på en obemannad mack och lite sånt. givetvis förklädd för att vara så lika som möjligt iklädd ens tröja, keps/mössa solglasögon och skor, så ses man hemma vid igen på eftermiddagen och får tillbaka sin telefon och får sin ”nya” bil.
Pengarna ser man till att lägga i en bil man lånat och sen ska man inte ta ur dom, bilen har man först tillexempel hemma hos någon av sina polare och när man får i uppdrag att flytta pengarna så kör man helt enkelt hela bilen till polare 2.
Krävs donation så måste det givetvis ske på ett sånt sätt att en av motsatt kön ringer från ens kontantkortstelefon till organisationen man ska donera till, berättar hur det ska gå till med offentligt tack, bankas omgående osv, sen kommer man överens om var pengarna kan hämtas, man torkar pengarna med trasa noga för att få bort eventuella fingeravtryck (DNA finns givetvis inte genom att man hanterat dom med full skyddsmundering från start inklusive munskydd.
Sen i finalen blir det krångligare genom att man inte kan förutse hur det ska ske men då gäller det att man på något vis blir en i mängden t.ex tar in alla man känner och alla kommer i olika bilar och flyger ur bilarna med väskor och grejer för att förvirra polisen, medan man själv smyger ut från skogen eller liknande.
Eller så gäller det helt enkelt att överraska polisen, komma gående med rullator och och hund fullt pensionärsmaskerad med pengarna tejpade runt kroppen och det som inte går att tejpa runt kroppen tar man i en sån där ful rutig pensionärsväska fram i rullatorn. Då är väskan för liten för att polisen ska kunna tro att det är ett rånbyte där i.
Det måste gå att blåsa hela produktionen ordentligt.