2020-12-20, 21:12
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Återstår att se. För vår del (Skåne) hade det varit bättre om danskarna stoppade flyget runt midnatt, sen kan vi slå en järnring runt Stockholm och titta på med popcornen i högsta hugg.

Med tanke på Skånes spridningstakt kanske ni redan har den. Närheten till DK ökar ju Skånes risk. Men hajar iofs att övriga landet vill isolera det pestsmittade högkvarteret Sthlm. Gotland var nog inte glada på oss i somras.
Tror dock att det är för sent, skiten är redan här, men man ska ju inte hälla bensin på elden heller med öppen flygtrafik. Skåne tar väl också emot flyg från UK.
Citera
2020-12-20, 21:13
Medlem
Alltså är inte flygrestriktionerna i princip verkningslösa?
1. Varianten har funnits sen september åtminstone, det har säkert spridits överallt.
2. Sverige sekvenserar väl inte alls i samma omfattning som UK? Har vi nån koll på vad för varianter som sprids? Kan inte den kraftiga ökningen som började i oktober förklaras av att den nya varianten tog fart?
Citera
2020-12-20, 21:13
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Hur menar du att man ska hindra globaliseringen? murar? taggtråd?
Globaliseringen är en ostoppbar naturkraft , en följd av bättre kommunikationer

Man behöver inte hindra den, bara se till att landet inte är beroende av den för sin överlevnad. Sverige är inte självförsörjande exempelvis. Big mistake i pandemitider vilket man förhoppningsvis börjar inse.
Citera
2020-12-20, 21:15
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vill du backa tillbaks utvecklingen till någon gång före digerdöden på 1300-talet eller hur tänker du?

Man skulle ju kunna förbjuda alla att resa utanför sitt eget land kanske?

Nu tog du väl ändå i? Globaliseringen är på gott och ont, behåll det goda.. släng det onda. Beroende av andra är bara av ondo.
Citera
2020-12-20, 21:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Återstår att se. För vår del (Skåne) hade det varit bättre om danskarna stoppade flyget runt midnatt, sen kan vi slå en järnring runt Stockholm och titta på med popcornen i högsta hugg.

Det kanske ni kan men i VGR så gäller det att hålla i hatten, för här går det undan
Citera
2020-12-20, 21:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SADISTIK
Om det nu ska bli rekommendation för munskydd kanske jag skulle ta och haka på. Jag rör mig trots allt ute, bland folk, och vill inte bli tittad på som om jag vore en massmördare.

Vad ska man köpa? De där engångsgrejerna som man ser gamla tanter gå omkring med i pannan och över hakan känns, jag vet inte, ovärda? Det är liksom 2 dagars skydd för ett par tjugor.

Hur är det med de där tvättbara av tyg? Fattar ju att de inte ger nåt vidare skydd men kommer man undan med ett sånt om man främst bryr sig om att inte bli snedtittad på? Eller blir man uppläxad?
Orsaken att vi har den smittutveckling vi har beror bla. på att allt för många letar kryphål istället för att göra sitt bästa för att undvika smittspridning.

Skaffa inte munskydd för att du vill "komma undan", skaffa munskydd för att du inte ska riskera att smitta ner din omgivning.
Citera
2020-12-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite data om den nya varianten. Än så långe ser man bara ökad spridning och det för tidigt att dra några slutsatser. Skulle dock tro att man är ordentligt oroad och det annonserade EU-mötet i morgon tyder nog på det. Förvånar mig inte om man då kör över Sverige och helt enkelt kräver strängare åtgärder vilket behövs. Mutationen är inte dödligare eller skadligare men ju fler smittade desto fler allvarliga fall. Som man säger behöver det inte påverka vaccinerna nu. Det som är oroande är när stora grupper är vaccinerade och vad viruset då hittar på:

NERVTAG meeting on SARS-CoV-2 variant under investigation VUI-202012/01
Four analytic approaches were reviewed regarding the transmissibility of VUI-202012/01
o Growth rate from genomic data: which suggest a growth rate of VUI-202012/01 that
that is 71% (95%CI: 67%-75%) higher than other variants.
o Studies of correlation between R-values and detection of the variant: which
suggest an absolute increase in the R-value of between 0.39 to 0.93.
o PCR ct values: which suggest a decrease of ct value of around 2 associated with
the new variant.
o Viral load inferred from number of unique genome reads: which suggests 0.5
increase in median log10 inferred viral load in Y501 versus N501.

• It was noted that variations in observed ct values can change with epidemiology since the
stage of illness at which infection is detected can vary with incidence of cases, awareness
of transmission, and the availability of tests.
• It was noted that VUI-202012/01 can be challenging to sequence so estimates of frequency
of this variant may be underestimates.
• It was noted that whilst previous variants have successfully emerged in periods of low
prevalence without clear evidence of having a selective advantage, the emergence and
subsequent dominance of VUI-202012/01 in a period of relatively high prevalence
suggests VUI-202012/01 does have a selective advantage over other variants.
• It was noted that VUI-202012/01 has demonstrated exponential growth during a period
when national lockdown measures were in place.
• In summary, NERVTAG has moderate confidence that VUI-202012/01 demonstrates
a substantial increase in transmissibility compared to other variants.
• NERVTAG concluded that there are currently insufficient data to draw any conclusion on:

o Underlying mechanism of increased transmissibility (e.g. increased viral load,
tissue distribution of virus replication, serial interval etc)
o The age distribution of cases
o Disease severity: 4 deaths in around 1000 cases have been identified but further
work is needed to compare this fatality rate with comparable data sets.
o Antigenic escape. The location of the mutations in the receptor binding domain of
the spike glycoprotein raises the possibility that this variant is antigenically distinct
from prior variants. Four probable reinfections have been identified amongst 915
subjects with this variant but further work is needed to compare this reinfection rate
with comparable data sets.
https://khub.net/documents/135939561/338928724/SARS-CoV-2+variant+under+investigation%2C+meeting+minutes.p df/962e866b-161f-2fd5-1030-32b6ab467896?t=1608470511452

Jag tror att det största bekymret med denna mutation är att den verkar sprida sig snabbt och kan vara svår att skydda sig ifrån. Det måste nog till lockdowns och reserestriktioner ett tag framöver.

Jag skulle anse att ett stort bekymmer är att mutationer skett på virusets spike protein som är det som mRNA vaccinerna kodar för (dvs som dina celler lär sig känna igen). Om det här covid-19 viruset ska mutera årligen kring denna genetiska region kan vi säga godnatt och leva med det här viruset och ta årligt vaccin resten av livet. En möjlighet jag ser här är att länder hamstrar vaccin och sedan koordinerar vaccinationen med varandra till en specifik månad, för att minska risken att viruset hinner mutera.
Senast redigerad av Jettz 2020-12-20 kl. 21:23.
Citera
2020-12-20, 21:20
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Man behöver inte hindra den, bara se till att landet inte är beroende av den för sin överlevnad. Sverige är inte självförsörjande exempelvis. Big mistake i pandemitider vilket man förhoppningsvis börjar inse.
Vi är nog alltid beroende av omvärlden , men jag håller med om att vi borde ha bättre självförsörjning .
Citera
2020-12-20, 21:21
Medlem
Overminds avatar
Dra på trissor. Kors i taket. Sverige skall införa inreseförbud för UK. Börjar gälla nu eller? Imorgon?
Citera
2020-12-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Naturligtvis räknar man inte så! Inte ens i UK. Så här ser deras aktuella skattning av R ut:

UK Summary

The latest R number is estimated at 1.1 to 1.2 with a daily infection growth rate range of +1% to +4% as of 18 December 2020.

https://coronavirus.data.gov.uk/

Kan vara värt att hålla ett öga på den länken och hur deras egna uppskattningar av R-talet utvecklas den närmsta tiden.
Du får gärna visa hur man räknar då. Varför tror ni att länderna reagerar som de gör med nedstängda flyg om det inte skulle riskera att få allvarliga konsekvenser.
Citera
Medlem
kredos avatar
Kollade ni in tuben igår sjuk syrran i US som svimmade efter första shoten?
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Är vi i Sverige villiga att ta de kostnader och de förändringar/försämringar det kommer att innebära att vara självförsörjande tror du?

Om man inte hindrar befolkningen från att resa kommer vi ju ändå att få in smitta.
Jag vill kunna resa utanför Sveriges gränser och jag vill kunna ta emot besök från övriga världen.

1200-talet har varit, ni är det 2000-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in