2020-12-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Kära Boldogg, vi har ju diskuterat förut och till skillnad mot en del andra här som tjatar mot dig så är jag fullt medveten om att du inte tror på någon platt jord (som alla plattskallar här i denna tråd).

Det komiska är att du försöker påstå att du vet att jorden är platt (eller inte är rund). Problemet är att du själv inte har några egna bevis eller sanna påståenden att jorden är platt (eller inte är rund).

Jo, alla mina punkter tillsammans bevisar att jorden är rund. Och det vet ju du med eftersom du själv vet att jorden är rund.
Kan du inte försöka hitta på bättre motargument om du nu tycker det är roligt att låtsas att du tror jorden är platt. Åtminstone försöka komma med något annat en youtube, kanske egen formulerad text?

Påstår du att mina punkter är felaktiga?
Inget i din lista bevisar att jorden är sfär, det är därför du just övergav listan. Du vill istället att jag producerar en text som du kan attackera. Din lista höll alltså inte.
Citera
2020-12-20, 20:22
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Inget i din lista bevisar att jorden är sfär, det är därför du just övergav listan. Du vill istället att jag producerar en text som du kan attackera. Din lista höll alltså inte.

Du kör ditt cirkelresonemang som vanligt

Men vi ändrar taktik!

Frågan 1: På vilket att är listan inte indikationer att jorden är rund?

Fråga 2: Påstår du att listan jag tar upp inte är verkliga observationer?

Nu kommer du troligen säga att jag inte bestämmer vad du ska svara på...
Citera
2020-12-20, 20:26
Medlem
Citat:
Du kör ditt cirkelresonemang som vanligt

Men vi ändrar taktik!

Frågan 1: På vilket att är listan inte indikationer att jorden är rund?

Fråga 2: Påstår du att listan jag tar upp inte är verkliga observationer?

Nu kommer du troligen säga att jag inte bestämmer vad du ska svara på...
Fråga 1: de visar inte på jordens form, det är dina tolkningarna.
Fråga 2: de är verkliga observationer vilka du tolkar som bevis för att jorden är sfär.
Citera
2020-12-20, 20:32
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Så svaret du fick var inte det du du önskade dig. Du ville höra något spektakulärt för att göra det möjligt för dig att skratta och håna mig.

När man lämnar religionen om den runda jorden så släpper man rädsla, det är rädslan för att bli hånad och utskrattad som gör att man underkastar sig lögnen om globjorden. Din underkastelse gör dig naturligtvis olycklig och du försöker medelst hån att visa att någon står under dig. Det är ingen som står under dig.

Detta är motivet bakom bedrägeriet som utgör globjorden.

Jag har varit där du är.
Jag behöver knappast mer för att håna dig om det var min avsikt.

Vad du svamlar om i resten av inlägget vet jag inte, det jag ville veta var om du hade några ideer om var ljuset kommer ifrån och hur det förflyttar sig.
Men eftersom du inte visste det hade det räckt med att svara nej. På en rund jord så finns det ett svar på vad ljusen i himlen är för något, hur de kan förflytta sig, samt hur dom kan lysa. Tänkte att det fanns ett liknande svar på en platt jord, men tydligen inte.
Du förstår, det är sådana saker som gör er plattskallar så löjeväckande.

Så min fråga kvarstår.

Har en annan fråga: Jupiter och Saturnus, är det oxå bara ljus och inga planeter?
Senast redigerad av Fangface 2020-12-20 kl. 20:41.
Citera
2020-12-20, 20:34
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Finns det verkligen folk som på allvar tror att vi lever på en platt jord, eller är det inte bara ett jävla hittepå bara för att vara tvärtom.
Man kan ju hoppas det iaf. Är förhoppningsvis många som trollar i den här tråden.
Citera
2020-12-20, 20:39
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Fråga 1: de visar inte på jordens form, det är dina tolkningarna.
Fråga 2: de är verkliga observationer vilka du tolkar som bevis för att jorden är sfär.

Fråga 1b: Lek med tanken att jorden är ett klot (du har själv åkt upp med rymdraket och sett det med egna ögon), kan du hålla med om att alla mina punkter tillsammans är fenomen som per automatik då stämmer med jordens form.
Observera att jag inte säger att det är bevis, utan att det automatiskt punkt efter punkt stämmer hur vi skulle observera varje punkt om jorden är ett klot.

Fråga 2b: Är dessa verkliga observationer bevis för en platt jord?

Nu kommer du säkert dra upp att det är meningslöst att låtsas att jorden är ett klot.
Eller möjligtvis svara ”jag vet inte” så slapp du ens försöka grubbla ihop ett motargument.
Eller så ignorerar du mitt svar/försvinner från tråden några veckor/månader.
Senast redigerad av Jazzil 2020-12-20 kl. 21:01.
Citera
2020-12-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Jag behöver knappast mer för att håna dig om det var min avsikt.

Vad du svamlar om i resten av inlägget vet jag inte, det jag ville veta var om du hade några ideer om var ljuset kommer ifrån och hur det förflyttar sig.
Men eftersom du inte visste det hade det räckt med att svara nej. På en rund jord så finns det ett svar på vad ljusen i himlen är för något, hur de kan förflytta sig, samt hur dom kan lysa. Tänkte att det fanns ett liknande svar på en platt jord, men tydligen inte.
Du förstår, det är sådana saker som gör er plattskallar så löjeväckande.

Så min fråga kvarstår.
Jag svarade på din fråga.
Citera
2020-12-20, 20:44
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Jag svarade på din fråga.
Nej du citerade den och skrev nånting annat.

Jupiter och Saturnus; ljus det oxå, eller planeter?
Citera
2020-12-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det här med "vardagliga enkla observationer" håller inte riktigt då mänskligheten observerar jorden som platt och har gjort så i tiotusentalsår. ,,,

Nej jag observerar inte jorden som platt. Tvärtom, jag kan tydligt observera att den inte är platt.

Citat:
... Det är under en ganska kort modern tid som man anser att jorden är rund och det enbart efter att ha skolats in i det. ...

Redan för över två tusen år sedan lyckades man till och med räkna ut radien på jorden.

Citat:
... Så att påstå att det är naturligt att anse att planeten är sfärisk enbart av enkla vardagsobservationer är felaktigt.

Prata för dig själv. Jag och många andra kan genom väldigt enkla vardagsobservationer konstatera att jorden inte är platt. Att t.ex solen succesivt försvinner ned under marken har bara en rimlig förklaring.
Citera
2020-12-20, 21:04
Medlem
Citat:
Fråga 1b: Lek med tanken att jorden är ett klot (du har själv åkt upp med rymdraket och sett det med egna ögon), kan du hålla med om att alla mina punkter tillsammans är fenomen som per automatik då stämmer med jordens form.
Observera att jag inte säger att det är bevis, utan att det automatiskt punkt efter punkt stämmer hur vi skulle observera varje punkt om jorden är ett klot.

Fråga 2b: Är dessa verkliga observationer bevis för en platt jord?

Nu kommer du säkert dra upp att det är meningslöst att låtsas att jorden är ett klot. Eller möjligtvis svara ”jag vet inte” så slapp du ens försöka grubbla ihop ett motargument.
Dina frågor utgår ifrån antagandet att jorden är sfärisk, du ska bevisa att jorden är en sfär, inte anta att den är det.

Alla argument för globjorden utgår ifrån antagandet att jorden är sfärisk. Finns inga bevis för att jorden är sfärisk.
Citera
2020-12-20, 21:04
Medlem
Citat:
"Turning Torso försvinner bakom horisonten" - hur blir jorden rund av detta?

Det gör det inte men det visar att jorden inte är platt vid Turning Torso.

Och när du gör likande observationer överallt på jorden så vet vi att jorden inte är platt.

Citat:
"att stjärnhimlen roterar runt södra korset är fakta" - hur blir jorden rund av detta?

Det är den enda formen som förklarar observationen av både norra och södra polstjärnan.

Citat:
"sommarnätterna där är lika ljusa som i Stockholm för att kontatera att modellen med en sol som spiratkretsar" - hur blir jorden rund av detta?

Det visar att den presenterade hypotesen (nära sol) är felaktig.

Citat:
"att månen är bakvänd i Australien jämfört med i Sverige." - hur blir jorden rund av detta?

Det visar att jorden inte är platt.
Citera
2020-12-20, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Nej du citerade den och skrev nånting annat.

Jupiter och Saturnus; ljus det oxå, eller planeter?
Det jag ser på himlen är ljus för mig, det är allt jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in