2020-12-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Varför har då VGR inte bättre mätmetoder?

Riktigt bra metoder kan bara användas i studier, inte lämpliga för masstestning i nuläget. Neutralisationstest eller metoder som mäter flera olika typer av antikroppar som korrelerar med neutralisationstest. Det kommer säkerligen utvecklas känsligare metoder över tid även för masstestning.
Citera
2020-12-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
På 6 veckor dör det lika många som de räknade på skulle dö på 13 månader i worst case, varpå Tegnell gick ut och underströk att han absolut inte tror på detta värsta scenario. Spelar ingen roll vad du tycker min vän när du har så tvätfel.

Klart det var ett vilseledande scenario vilket även svt nu rapporterat om och regionerna beklagat sig över. Du är rätt ensam om din åsikt.

Som sagt, några drömscenarier var det inte enligt mig.
Citera
2020-12-20, 19:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det borde finnas massor av svar på den frågan. Man kan utnyttja tiden till att observera vad som händer i länder där epidemin redan härjar. Man kan lära sig mer om sjukdomen, och hur den behandlas. Man kan lära hur viruset sprids, och hur spridningen hejdas. Man kan utnyttja tiden till att bygga upp sjukvårdens resurser. Man kan ge riskgrupperna lite extra tid i frihet, innan dom tvingas till husarrest. Man kan utnyttja tiden till att låta ekonomin snurra som vanligt lite längre, och därmed lindra dom ekonomiska effekterna av epidemin.

Finns fler förslag på hur man hade kunnat använda tiden?
.

Man kan använda tiden att få igång vaccinationerna ordentligt
(förlåt kortade ditt inlägg)
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, för att det är mer smittsamt, och, vad vi vet, inte lindrigare. Skulle den inte vara mottaglig för vaccin, så är det givetvis betydligt värre, och det hade man förstås inte hållt inne med.

Jo fast man kan nog inte veta säkert, eftersom vaccinstudierna gjordes innan hösten då den nya varianten överhuvudtaget inte fanns. Det är väl därför de säger att det inte finns några bevis för det. Det är ett sätt att vända resonemanget. Hade de vetat hade de sagt att man har bevis för att vaccinet inte påverkas av den nya varianten. Det gjorde de inte.

Vi får avvakta och se.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Ehhh, ursäkta!? Sveriges kurva ser bra ut menar du? Vi har nästan dubbel så mycket spridning som England.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-07-11..latest&country=SWE~GBR&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Vi har låtsasrestriktioner med åtföljande resultat. UK har haft allt hårdare nedsläckningen under en längre tid. Ändå ser vi nu att smittspridningen åter accelererar, till synes utan kontroll.

Det är riktigt jävla allvarligt, eftersom vi riskerar en våg som sköljer igenom hela befolkningen på ett par månader.
Citera
2020-12-20, 19:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det borde finnas massor av svar på den frågan. Man kan utnyttja tiden till att observera vad som händer i länder där epidemin redan härjar. Man kan lära sig mer om sjukdomen, och hur den behandlas. Man kan lära hur viruset sprids, och hur spridningen hejdas. Man kan utnyttja tiden till att bygga upp sjukvårdens resurser. Man kan ge riskgrupperna lite extra tid i frihet, innan dom tvingas till husarrest. Man kan utnyttja tiden till att låta ekonomin snurra som vanligt lite längre, och därmed lindra dom ekonomiska effekterna av epidemin.

Finns fler förslag på hur man hade kunnat använda tiden?

Vad för sorts studier tänker Anders Tegnell på? Har västvärlden haft någon motsvarande epidemi sedan Spanska sjukan? Vilka andra epidemier kan studier baseras på? Har det ens gjorts några ansatser att hejda influensa-epidemier genom att stänga gränser? Ifall det inte har gjorts några försök, så kan man knappast dra slutsatsen att stängda gränser inte fungerar.

Erfarenheterna från Spanska sjukan visade att man gynnade ekonomin genom att bekämpa epidemin snabbt och hårt.

Snälla har du någon länk till det fetade
Citera
2020-12-20, 19:06
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det följer naturligt om det krävs lägre virusmängd för att bli sjuk, vilket det mesta tyder på.

Ännu större anledning att införa munskydd med andra ord.

Med tanke på att WHO blixtinkallar till möte och allt fler länder stänger flygtrafiken pga den nya smittsammare mutationen så är det oroande. Återigen borde försiktighetsprincip gälla tills dess att vi vet mer. Munskydd nu är helt nödvändigt om viruset blivit mer luftburet.
Sverige håller andan och avvaktar som vanligt. FHM väljer att inte kommentera.
Andra EU-länder har redan stängt flygtrafiken.
Citera
2020-12-20, 19:06
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Sjukvård kostar pengar, du som är en naiv kretin kan inte ens förstå att ekonomin betyder precis allt i slutändan. Jag ser framför mig Antoinette när hon infamöst (förmodligen skröna deluxe) gav replikskifte på hennes rådgivare som sade; "men folket svälter" , ; " men har inte folket råd med bröd så låt dem äta Brioche"

Jag säger inte att det är fel. Jag säger bara att det ÄR...
Citera
2020-12-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
På 6 veckor dör det lika många som de räknade på skulle dö på 13 månader i worst case, varpå Tegnell gick ut och underströk att han absolut inte tror på detta värsta scenario. Spelar ingen roll vad du tycker min vän när du har så tvätfel.

Klart det var ett vilseledande scenario vilket även svt nu rapporterat om och regionerna beklagat sig över. Du är rätt ensam om din åsikt.

Dåliga prognoser kan man förlåta om man visar ödmjukhet inför problemet. Men att låtsas som man vet vad man pysslar med är gravt oansvarigt och rent av oaktsamt när det handlar regionernas förmåga att förbereda sig och potentiellt tusentals dödsfall.

Här ser man hur totalt fel det blev:

https://ibb.co/1ZYdmgV

Källa Rapport:

https://www.svtplay.se/rapport
Citera
2020-12-20, 19:10
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tack. Tyvärr har jag inte så mycket tid just nu men är ledig senarei vecka och ska titta närmare på det här.

Jag har ändå läst en systematisk litteraturöversikt om verkar visa att Ivermektin fungerar mot covid.

Tyvärr är ju läkemedlet avregistrerat i Sverige, vad jag förstår.

Avregistrerat i Sverige känns ju lite typiskt. Hursomhelst så borde detta vara ett betydligt hetare ämne.
Citera
2020-12-20, 19:12
Medlem
57Emmas avatar
Mötet som EU blixtinkallat till blir inte ikväll utan imorgon kl 11.00
Citera
2020-12-20, 19:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Sant. Det är ju föga troligt att de inte känner till sanningen trots väldigt låg kompetens. De klarar sig endast tack vare en hårt kontrollerad propagandamaskin, MSM.

Problemet kortfattat verkar hur extremt svårt det är att upptäcka något levande virus i ett prov över 33 cykler vilket bekräftas av inte minsy Anthony Fauci själv. FHM har inte velat svara mer än att de följt WHO's rekommendationer. Dessa har varit 45 cykler ända tills precis nu när man i sken av denna debatten hastigt ändrat till 36-38 cykler i sina rekommendationer.

Hur många svenskar har fått falska provsvar? Det kan vara väldigt väldigt många.

Det förklarar även vidare Elon Musk som efter sitt sverigebesök tog 4 tester varav två var positiva och två negativa!

Sverige har Ct på 35 och har haft det länge. Det är väl det enda som Tegnell gjort rätt, fast jag misstänker att det var Karin Tegmark Wisell som gjorde det, hon verkar ju vara den skarpaste kniven i den lådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in