2020-12-20, 13:44
Bannlyst
Satt o kollade på damernas störtlopp häromdagen, utav 20 toppåkare hade 4 haft covid-19.
Samtliga hade fortfarande problem med orken, nån hade huvudvärk och svårt med solen, hon körde rakt ut i stängslet i hög hastighet och skadade sig illa så säsongen är över.
Tycker man pratar för lite om den gruppen som inte tillhör riskgruppen och dör av sjukdomen.
Många får problem med hälsan långt efteråt, och ingen vet om lr när det går över.
Av dom jag känner som varit sjuka i covid-19 så har över hälften tappat smak o lukt.
Citera
2020-12-20, 13:44
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer

Spansk studie visade för ett par dagar sedan att cirka 10% av spanjorerna har eller har haft Covid 19.

Om den siffran stämmer innebär det att antalet asymptomatiska är drygt hälften av alla smittade. Då kan man nog dra slutsatsen att nästan 800 000 har haft covid-19 i Sverige.
Citera
2020-12-20, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Om den siffran stämmer innebär det att antalet asymptomatiska är drygt hälften av alla smittade. Då kan man nog dra slutsatsen att nästan 800 000 har haft covid-19 i Sverige.

Isåfall lååååångt kvar till Tegnells flockimmunitet, som han ansåg att Sverige skulle ha redan nu i höst
Citera
2020-12-20, 13:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Ska man gissa på att Sverige kommer vara sist ut att stoppa flyg och tåg från Storbritannien 😷😷🇸🇪🇸🇪
För att ta sig med tåg från uk till Sverige passerar man rätt många andra länder, så det räcker med att något av dessa stoppar tågen. Färjor direkt till uk finns väl inte längre.

Jag kommer ihåg en teori om att ju striktare åtgärder, desto värre mutationer. Att de mer aggressiva mutationerna tar över när de mildare varianterna hejdas, kanske lite som antibiotika och resistenta bakterier. Vet inte om det ligger något i det, men uk har haft mycket strikta restriktioner, och till och med bötfällt folk bara för att de suttit på stranden. Nya varianten = karma, med andra ord.
Citera
2020-12-20, 13:47
Medlem
Citat:
Bloombergs Laurent:
Sveriges U-sväng visar att det som en gång ansågs fungera här inte gör det. Den svenska strategin visade sig vara en flopp.
Paul O'Shea:
Sverige betalar just nu priset för nationell stolthet. Sverige trodde sig vara bättre än alla andra, att svenskarna skiljer sig från från resten. Nu ser vi resultatet.
Sveriges flopp var Melodifestivalen med publik och den infernaliska månad som följde. Under de sista sju månaderna ligger vi mycket långt under det europeiska och nordamerikanska genomsnittet.
Citera
2020-12-20, 13:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
På trods af at UK var hurtige med at indføre indrejseforbud fra Danmark i forbindelse med Cluster5, tror jeg ikke vi vil stoppe fly fra UK. Det kan dog ske automatisk når UK bliver et "third country" til nytår.

Vi har allerede varianten indenfor grænserne og jeg tror ikke der kommer mange fra UK til DK. Alt er lukket ned og man skal gå i 14 dages karantæne i UK ved hjemkomst.

De eneste krav vi har, er gyldigt formål med rejsen og en negativ test der er under 72 timer gammel, enten AG eller PCR.

Det är ju ändå milsvida bättre än att som vi bara låta dem kila rakt in.
Citera
2020-12-20, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
På trods af at UK var hurtige med at indføre indrejseforbud fra Danmark i forbindelse med Cluster5, tror jeg ikke vi vil stoppe fly fra UK. Det kan dog ske automatisk når UK bliver et "third country" til nytår.

Vi har allerede varianten indenfor grænserne og jeg tror ikke der kommer mange fra UK til DK. Alt er lukket ned og man skal gå i 14 dages karantæne i UK ved hjemkomst.

De eneste krav vi har, er gyldigt formål med rejsen og en negativ test der er under 72 timer gammel, enten AG eller PCR.

Du menar så klart antingen positiv AG eller negativ PCR.. Och AG behöver knappast vara högst 72h gammal..
Citera
2020-12-20, 13:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Satt o kollade på damernas störtlopp häromdagen, utav 20 toppåkare hade 4 haft covid-19.
Samtliga hade fortfarande problem med orken, nån hade huvudvärk och svårt med solen, hon körde rakt ut i stängslet i hög hastighet och skadade sig illa så säsongen är över.
Tycker man pratar för lite om den gruppen som inte tillhör riskgruppen och dör av sjukdomen.
Många får problem med hälsan långt efteråt, och ingen vet om lr när det går över.
Av dom jag känner som varit sjuka i covid-19 så har över hälften tappat smak o lukt.
Ja det vore ju för hemskt om man får efterverkningar som är så allvarliga att man inte kan genomföra ett krävande störtlopp på elitnivå i tävlingssammanhang! Poängen är väl snarare att hon kände sig frisk nog för att ställa upp. Då kan det väl inte vara så himla illa?
Citera
2020-12-20, 13:51
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Varför skulle man behöva veta om man har antikroppar för att våga hälsa på släktingar? Det man behöver om man är orolig är i så fall ett covidtest. Antikroppar svarar ju bara på om du haft det tidigare och blivit frisk. Så dumt argumenterat, märker du inte det själv hur korkat det låter?

Dessutom: det är bara du som är så cynisk att du finner det rimligt att utnyttja samhällets vårdresurser i ett pressat läge onödan trots att du inte har/haft några symptom på covid. Sjävklart är det så att majoriteten som testar sig har fog för att misstänka att de haft covid.

Du har under en lång tid okritiskt hyllat Tegnell och ägnat din tid åt att med otrevliga inlägg hoppa på personer som hintat om att han kanske har fel i något. Framförallt i munskyddsfrågan där du varit som en repig gammal LP-skiva som ekar folkhälsomyndighetens budskap i all evinnerlighet. Nu har Tegnell själv svängt i frågan och hävdar att han hela tiden förordat munskydd i kollektivtrafiken när det inte går att hålla avstånd. Innebär det att du också har svängt eller anser du att Tegnell har fel nu?

Det är detta som har med att göra med usel rapportering från myndigheterna, tvätta händerna emot aerosolsmitta (jag tror mer det beror på att man inte ville ha in andra sjukdomar i vården, vinterkräksjuka influensa = specialintresse från AT), som är bra. Men emot covid19 blir det mer och mer uppenbart att det inte hjälper.

Jag vet inte hur många gånger jag sagt till om avstånd ute och de sagt - Men jag har antikroppar, som gör att människor som kanske hade antikroppar för 14 dagar sen tror de kan agera helt normalt i samhället. Trots att alla säger att man ska vara lika försiktiga trots antikroppar.

Så dessa 40% som nu har antikroppar i Stockholm kommer säkert resa ner till sina släktingar med det argumentet. Trots att man inte kan vara helt säker på hur länge de räcker. Ja kanske om man tagit testet 2 dagar innan (?).

Det är det som blir utfallet när vi inte får rätt information.

Anders Tegnell har redan sagt att han hellre ger lite felaktigt lugnande information, än verkliga analyser prognoser scenarier. Precis som han gjorde med scenarier till regionerna inför hösten där han med svarade med - Vi gör scenarier som inte är alltför mörka då skulle vården säga att de inte klarar av det!

https://www.svtplay.se/video/29172650/rapport/rapport-17-dec-19-30-5?start=auto
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja whiskey ska jag också börja dricka ett glas på morgonen. Fick jag göra när jag som liten följde med min mamma till Spanien för att jag inte hade tagit vaccin. Det ska tydligen finnas grejer i whiskey som tar bort bakterier sa min mamma. Lite OT.

Jag kommer också att ta vaccinet. Gäller bara att hålla ett öga på biverkningarna, läste nu att det var 5 till med allergisk reaktion, undras vad det är i vaccinet som ger det?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han säger att det är väldigt mycket bättre att upprätthålla en kollektivtrafik där det inte är trängsel och att kollektivtrafik inte är någon större smittokälla (inte något avgörande), men att Sverige nu befinner sig i ett läge där även de mindre betydande åtgärderna ska sättas in för att avlasta vården.

Jag citerade och länkade så du behöver inte berätta för mig vad han sa. Det är en ja eller nej-fråga. Gör Tegnell rätt som hävdar att munskydd bör användas i vissa fall? Det är ju det du så envist varit emot.

Svara rakt nu, detta är tredje gången du undviker frågan.
Citera
2020-12-20, 13:52
Medlem
analkings avatar
Citat:
Sverige blir sist av alla som alltid. Tegnell vägrar tro på forskarna även denna gång.
Bloombergs Laurent:
Sveriges U-sväng visar att det som en gång ansågs fungera här inte gör det. Den svenska strategin visade sig vara en flopp.
Paul O'Shea:
Sverige betalar just nu priset för nationell stolthet. Sverige trodde sig vara bättre än alla andra, att svenskarna skiljer sig från från resten. Nu ser vi resultatet.
har du länkar till citaten??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in