2020-12-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Vad kommer Sverige göra om nya varianten börjar spridas här som en löpeld? Tegnell går ut och ber om hålla mer avstånd till varandra och skall lägga munskydd på utredning i 6 månader?

Ja, de inväntar och ser på vad som händer alla andra länder och berättar för oss att det inte kommer hit, vi går ikapp de flesta länder i långa loppet, så galet
Citera
2020-12-19, 21:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Är det för mycket att hoppas på en 1 månads total lockdown i Januari om smittade och IVA patienter ökar fy satan i helvetes högt kommande 2-3 veckorna?

Jag tror lockdown hade varit bra för Sverige men jag får en känsla vi icke har råd med det ekonomiskt...

Tror också en lockdown vore bra. Svårt att svara på den ekonomiska effekten men det är absolut inte bra för varken landets ekonomi och människors hälsa som vi har det nu med skenande ökning.
Dessutom tycker jag en lockdown passar utmärkt just nu eftersom vaccin är på väg ut.
Citera
2020-12-19, 21:48
Medlem
Citat:
Är det för mycket att hoppas på en 1 månads total lockdown i Januari om smittade och IVA patienter ökar fy satan i helvetes högt kommande 2-3 veckorna?

Jag tror lockdown hade varit bra för Sverige men jag får en känsla vi icke har råd med det ekonomiskt...

Tror inte det är omöjligt. Frågan är om det räcker för att stoppa en mer smittsam variant. Om det stämmer att det är 70% mer smittsamt, så skulle det innebära att ca 0,6 i den gamla varianten motsvar 1,0 i den nya varianten. Var R0 under 0,6 i länder som stängde ner i helt i höstas och våras? Kanske, men i vart fall inte mycket lägre. Vilket skulle innebära att för hindra en ökning så skulle det behöva vara nedstängt tills tillräckligt många är vaccinerade. Och en sådan lång nedstängning skulle riskera att det inte finns något att öpnna sedan.
Citera
2020-12-19, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Svensk sjukvård är inte alls i bedrövligt skick

Men håll käften! Vore den i bra skick skulle inte löjliga Corona med en dödlighet i Sverige på hittills 7 på 10,000 inte innebära att operationer och annan viktig vård skjutas upp bara för att patienter med Corona ska kunna behandlas.
Citera
2020-12-19, 21:51
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Inte riktigt samma rekommendationer, man har plockat in fler allt eftersom. Men kunde gott provat mer som att stänga skolorna tidigare.

Å andra sidan är Sveriges agerande passivt fast andra länder som agerat kraftfullare som Italien, Spanien, Storbritannien osv. Har lika stor spridning som Sverige.

Citat:

Men Folkhälsomyndigheten kan bekräfta att inga sådana fall finns i Sverige.

– Till dagens datum har Folkhälsomyndigheten inte konstaterat den virusvariant som rapporterats i Storbritannien, säger Karin Tegmark Wisell till Aftonbladet.

Vidare förklarar Karin Tegmark Wisell i ett mejl att än så länge har endast ett fåtal prov från november och december sekvenserats. Därför går det inte att dra några säkra slutsatser om variantens förekomst i Sverige.

Undra hur många det var, 2 4 10?

Precis som tidigare sprids det säkert västerut och uppåt, alltså Holland England -- > Sverige Norge Finland. Precis som vågen tidigare gjort. Vi har det säkert redan här men om vi för en gångs skull inte gör som FoHM vill kanske vi kan få tag i klustren? Det absolut värsta skulle vara om det handlade om att minkarna smittat oss med muterat virus inom dem!

Vi borde stänga gränsen nu. Inga inresor förrän FoHM testat. Och vilken rubrik, vi har inte den sekvensen - för vi har inte testat så många. Så typiskt FoHM.
Det var det här Björn Olsen varnade för djur --> människa -- människa -- luftvägsvirus --- coronavirus = ALARM

https://www.sva.se/djurhalsa/smittlage/overvakning-av-sars-cov-2-hos-mink/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/563xl6/karin-tegmark-wisell-om-nya-virusvarianten-finns-inte-i-sverige
Citera
2020-12-19, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hundägare löpte större risk att bli smittade i Spanien. De kanske träffar andra hundägare på promenaden o pratar?
Hundar kan faktiskt få corona, precis som katter. Huruvida de sprider corona är oklart.
Citera
2020-12-19, 21:54
Medlem
AndersTengells avatar
känns verkligen som att vi har läget under kontroll! nu känner jag mig extra trygg inför en ännu värre mutation.. FHM har stenkoll och bevakar det mycket noggrant för att kunna vidta rätt åtgärder vid rätt tid.

Citat:
Statsepidemiologen Anders Tegnell har sagt att man inte funnit något fall av mutationen ännu.
– De har inte hittat något fall av den i Sverige än, om jag minns rätt, möjligen något enstaka fall i sådant fall,

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-virusformen-kan-redan-finnas-i-sverige-upp-till-70-procent-mer-smittsamt/

Citat:
Folkhälsomyndigheten undersöker löpande virusprov och bara ett fåtal har undersökts under november och december. Därför är det svårt att dra säkra slutsatser om förekomsten i Sverige, enligt Tegmark Wisell.

https://www.dn.se/sverige/virusmutation-kan-dyka-upp-var-som-helst/
Citera
2020-12-19, 21:55
Medlem
Verkar som det har ökat rejält och i V Götaland är 42 inlagda på IVA. I Skåne är 40 inlagda. Fortfarande är Stockholm värst med 76 inlagda på IVA men det känns ändå stabilare där, vi har en platå.

Det stigande antalet smittade i V Götaland (läs Göteborg) är naturligtvis oroande.

Nu ikväll står både platz.se och c19.se i totalt 8020 avlidna med corona i Sverige
Citera
2020-12-19, 21:55
Medlem
Man kan på GP:s hemsids läsa att det 60% av det normala kundunderlaget har försvunnit denna sista helgen innan jul.

Jag undrar hur det kan komma sig att 40% är där och trängs, det är trångt om 40% är där utav de som brukar vara där sista helgen innan jul. Jag har gjort det misstaget en gång och aldrig mer.

Hur tänker de 40% som varit på Nordstan idag?
Citera
2020-12-19, 22:13
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Ett snabbt stopp på inresor från drabbade länder hade nog varit en av de mest effektiva åtgärderna, det var många som ropade på att särskilt stoppa flygen från Iran under andra halvan av februari. Danmark hade värre smittspridning ön oss till en början och Norge låg på samma nivå.

Sen har Sverige, Norge och Finland både geografiska och kulturella egenskaper som ger oss unika chanser att stoppa smittan, hade Frankrike eller Belgien valt vår strategi hade det gått åt helvete på riktigt. I fatet ligger klimatet, i alla fall på vintern. På hösten har vi en fördel där sydliga länder som använder luftkonditionering i september drabbades hårt.

Äldrevårdens skick spelar roll på marginalen, det enda sättet att skydda äldre under bred samhällssmitta är att isolera både personal och brukare, och som en engelsk professor sa häromdagen, ingen har presenterat en strategi för hur det ska gå till.

Nu hävdar jag att vi inte längre har samma kulturella egenskaper och det är oerhört viktigt.
Så småningom kommer det komma fakta på vilka som drev på smittan i Sverige och jag har mina aningar...
Jag känner en person som jobbar med att rehabträna covidpatienter och majoriteten är utlandsfödda tyvärr.
Åldringsvården är inte på marginalen då det är nästan uteslutande dom som avlider.
En välutbildad personal som förstår hur smittspridning fungerar är oerhört viktig och jag tror inte så har varit fallet på många håll.
Citera
2020-12-19, 22:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tror inte det är omöjligt. Frågan är om det räcker för att stoppa en mer smittsam variant. Om det stämmer att det är 70% mer smittsamt, så skulle det innebära att ca 0,6 i den gamla varianten motsvar 1,0 i den nya varianten. Var R0 under 0,6 i länder som stängde ner i helt i höstas och våras? Kanske, men i vart fall inte mycket lägre. Vilket skulle innebära att för hindra en ökning så skulle det behöva vara nedstängt tills tillräckligt många är vaccinerade. Och en sådan lång nedstängning skulle riskera att det inte finns något att öpnna sedan.

Tror Tegnell kommer få sin flockimmunitet via smitta när denna sprids. Paniken sprids o pandemilagen tidigareläggs men kommer den verkligen räcka?
Citera
2020-12-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
har fått höra från en ganska säker källa att dom nya restriktionerna beror på att den nya extremt smittsamma mutationen har anlänt till sverige och att man befarar en katastrof, inte för att den är bekräftat farligare, men för att den sprider sig så otroligt mycket snabbare att alla beräkningar man gjort och förberett efter blir totalt felaktiga när denna nya mutation börjar svepa som en blixt genom landet.

myndigheterna vill ej tala högt om det för att inte skapa panik, och anders tegnell på fhm svarade att han inte visste om mutationen fanns i sverige men att det kanske "kunde finnas nått enstaka fall" av den nya mutationen.

att det bara blev "skarpa rekommendationer" beror på att den nya pandemilagen inte är på plats, men den har fått snabbfil nu och kommer godkännas asap, sen blir det total lockdown.
Jag läste nånstans att det nya varianten medförde 70% snabbare spridning. 70% från förhållandevis låga nivåer är väl inte "otroligt mycket snabbare "?

Sedan blir man lite nyfiken på din "ganska säkra källa ". Är det Jack-Vegas-Kenta som läckt känslig info?
Senast redigerad av jerka11 2020-12-19 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in