Citat:
Ursprungligen postat av
Jeff.Beck
Ett snabbt stopp på inresor från drabbade länder hade nog varit en av de mest effektiva åtgärderna, det var många som ropade på att särskilt stoppa flygen från Iran under andra halvan av februari. Danmark hade värre smittspridning ön oss till en början och Norge låg på samma nivå.
Sen har Sverige, Norge och Finland både geografiska och kulturella egenskaper som ger oss unika chanser att stoppa smittan, hade Frankrike eller Belgien valt vår strategi hade det gått åt helvete på riktigt. I fatet ligger klimatet, i alla fall på vintern. På hösten har vi en fördel där sydliga länder som använder luftkonditionering i september drabbades hårt.
Äldrevårdens skick spelar roll på marginalen, det enda sättet att skydda äldre under bred samhällssmitta är att isolera både personal och brukare, och som en engelsk professor sa häromdagen, ingen har presenterat en strategi för hur det ska gå till.
Nu hävdar jag att vi inte längre har samma kulturella egenskaper och det är oerhört viktigt.
Så småningom kommer det komma fakta på vilka som drev på smittan i Sverige och jag har mina aningar...
Jag känner en person som jobbar med att rehabträna covidpatienter och majoriteten är utlandsfödda tyvärr.
Åldringsvården är inte på marginalen då det är nästan uteslutande dom som avlider.
En välutbildad personal som förstår hur smittspridning fungerar är oerhört viktig och jag tror inte så har varit fallet på många håll.