2020-12-19, 19:52
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men det kommer fortfarande ge lika svår sjukdom? Eller kan det bli ett mildare förlopp om man smittas med väldigt få viruspartiklar?

Det hade man nog redan märkt, så det är inget som bekymrar... Den nya varianten är bara lite mer finjusterad. Inget som kommer att hålla mig uppe sömnlös i natt. Men det kan betyda att fler insjuknar samtidigt.
Citera
2020-12-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Enligt Ali Mirazimi är det samtidigt viktigt att ha koll på hur mutationerna utvecklar sig och hur de påverkar immuniteten.

– Generellt är alla mutationer som sker på det så kallade spikeproteinet viktiga att ha koll på eftersom vi gör vaccin mot just spikeproteinet, säger han och fortsätter:

– Men om det är enskilda mutationer tror vi inte att det spelar någon roll för vaccinet. Man gör vaccin mot hela proteinet och några småändringar lär inte påverka effekten.

Sedan pandemins början tros Sars-Cov-2 ha muterat över 10 000 gånger, utan någon större betydelse.
Det är ganska märkligt. Det påstods ju i början av denna pandemi att det inte gick att göra vaccin mot denna typ av virus eftersom de muterar så mycket. Skulle det gått så skulle vi kunnat ha vaccin mot förkylning.
Men nu plötsligt spelar mutationer ingen roll
Då ser vi fram emot förkylningsvacciner ganska snart.
Citera
2020-12-19, 19:57
Medlem
Citat:
Britterna har snart vaccinerat 300.000

Det har gått en vecka....

Om tre månader kommer det vara rejälare siffror.

Och vi har inte vaccinerat en enda. Vi ligger efter som vanligt. Vaccinet är godkänt i USA och England. Varför skulle det inte godkännas i EU? Sätt fart nu det är brådis.

Mycket snack nu om mutationer hir och dit hoppas att vaccinet nyper även på dom annars kan det bli oroligt.
Citera
2020-12-19, 20:01
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Och vi har inte vaccinerat en enda. Vi ligger efter som vanligt. Vaccinet är godkänt i USA och England. Varför skulle det inte godkännas i EU? Sätt fart nu det är brådis.

Mycket snack nu om mutationer hir och dit hoppas att vaccinet nyper även på dom annars kan det bli oroligt.

Money talks. De största ekonomierna eller bäst betalande får så klart företräde. Det ska ju börjas vaxcineras i Sverige i mellandagarna så vaccinet är godkänt här också.
Citera
2020-12-19, 20:02
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det är tur då att det endast är 0.7 gånger mer smittsamt.

Nu skäms jag över min dåliga matematiska slutledningsförmåga.
Citera
2020-12-19, 20:05
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hur får du 70% mer smittsamhet att bli 7ggr?

70% mer innebär allts 1,7ggr så mycket, dvs nästan dubbelt så smittsam. Se det som att om vi ligger på R=1,1 just nu så får vi istället R=1,87.

Så mycket högre smittsamhet skulle bli en ren KATASTROF

Tack för klargörande! Fick med nöd och näppe en trea i matte av en orsak.
Då avbokar jag stugan i Småland nu 😉
Senast redigerad av madeinflen 2020-12-19 kl. 20:07.
Citera
2020-12-19, 20:05
Bannlyst
Jag kanske missförstått men!

En ny mutation hittas i England ? Svenskar får fortfarande åka till England ! Och slipper sitta i karantän när dom kommer tillbaka?
Citera
2020-12-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Nu skäms jag över min dåliga matematiska slutledningsförmåga.
Vad jag har hört är det 70% mer smittsamt. Eftersom det är mer smittsamt så borde det bli 1,7 snarare än 0,7.
Det borde innebära ungefär att om en person smittar 10 på en viss tid med det gamla viruset så skulle det bli 17 med det nya.
Citera
2020-12-19, 20:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Vet någon?

Det skall i o för sig stå för konstaterade fall. Sen har vi ett svåruppskattat mörkertal, särskilt under våren, men det var kanske inte din frågeställning.
Citera
2020-12-19, 20:11
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Svensk sjukvård är inte alls i bedrövligt skick. Visst finns det saker som kan förbättras. Men bedrövligt skick är en brutal överdrift. Sjukvården i Sverige klarar av detta på egen hand. Det är andra länder som har det betydligt värre. Det finns inget land i världen som klarar det bra om de utsätts för denna pandemi.

Ska tex bli intressant hur det går för Danmark nu när de drabbats stenhårt.

Men som sagt, perfekt är såklart inte svensk sjukvård.

Svensk sjukvård är bland den bästa i världen, googla om ni vill.
Gratis dessutom till skillnad från stora delar av världen.

Vi är jävligt bra på att gnälla i sverige och det beror på just det faktum att vi har det extremt bra.

Våran starka demokrati gör det möjligt för diverse galningar här inne att konstant gnälla,skrika och mordhota UTAN att staten knackar på och du "försvinner".
Hur man som många här inne kan beundra stater som Kina är för mig en gåta...

Många här inne SKRIKER efter att staten skall införa undantagsstillstånd, förbud och millitär patrullering på gator och torg..... OBEGRIPLIGT!

Samma människor gissar jag skrek som fan när dom införde fra-lagarna
Citera
2020-12-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Money talks. De största ekonomierna eller bäst betalande får så klart företräde. Det ska ju börjas vaxcineras i Sverige i mellandagarna så vaccinet är godkänt här också.

Det är inte godkänt av EU än, men kommer med 99,99% sannolikhet bli det i nästa vecka.
Citera
2020-12-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ganska märkligt. Det påstods ju i början av denna pandemi att det inte gick att göra vaccin mot denna typ av virus eftersom de muterar så mycket. Skulle det gått så skulle vi kunnat ha vaccin mot förkylning.
Men nu plötsligt spelar mutationer ingen roll
Då ser vi fram emot förkylningsvacciner ganska snart.
Corona muterar mer sällan än influensa. Samtidigt finns det vaccin mot inflensa.

Så de som påstod att det inte går att framställa vaccin hade del. Det visas ju dessutom genom att vaccinerna som kommit fram nu är väldigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in