2020-12-19, 17:31
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag hörde inte. Däremot sa väl Boris att de ska införa nivå 4 för just denna variant runtom London, och julen kommer bli att familjer i London får bara vara med sin familj i jul, ingen annan.

Låter allvarligt.

Ja de stänger i princip ner totalt nu och det beror på den mycket snabba ökningen av den nya varianten. Sjukhusinläggningarna har i de områden där den nya varianten sprids ökat med över 30%.
Citera
2020-12-19, 17:31
Medlem
sannes avatar
Citat:
Boris Johnson håller pressträff

– Det vekar som att spridningen drivs av en ny variant av viruset vi fått kännedom om den senaste veckan, säger Storbritanniens premiärminister Boris Johnson

Den kan vara mer 70 procent mer smittsam än den första varianten. Däremot ska den nya stammen inte vara farligare eller mer dödlig än den första varianten.

”Steg 4”-restriktioner införs nu i London och sydöstra England. Man får bara träffa en person från ett annat hushåll utomhus. Arbete ska skötas hemifrån. Butiker och gym stängs. De nya reglerna börjar gälla från söndagen.

Personer som bor där de skärpta restriktionerna införs bör inte fira jul med andra än de som bor i samma hushåll. Övriga regioner i England får fira jul med max två andra hushåll.
– Det är mer tungt hjärta jag meddelar är att vi inte kommer kunna fira jul som planerat, säger Boris Johnson.

– Vi måste vara realistiska. VI får inte träffa våra nära och kära i jul. I stället ska vi skydda dem för att kunna träffas kommande jular.

Den ny virusstammen av covid-19 som har upptäckts i landet kan enligt regeringens medicinske chefsrådgivare Chris Whitty sprida sig snabbare än andra varianter av covid-19. Det finns inga belägg för att stammen skulle reagera annorlunda på de vaccin som finns, men antalet dödsoffer följs noggrant. Världshälsoorganisationen (WHO) hålls underrättad.

”Den nya covid-19-stammen är oroande och en verklig orsak att vidta särskild försiktighet. Forskning pågår för att förstå mer, men skyndsamt agerande är av högsta vikt”‚ skriver Jeremy Farrar, medlem i den brittiska rådgivningsgruppen för coronaviruset, på Twitter.

Den nya varianten av coronaviruset har även påträffats hos nio danskar, rapporterar TT med hänvisning till danska nyhetsbyrån Ritzau.

På lördagen rapporterades 27.052 nya bekräftade fall av covid-19 och 534 dödsfal i Storbritannienl.

https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/
Citera
2020-12-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Det är inte aktiviteten skidåkning som är problemet utan att mängder med människor från olika delar av sverige/europa samlas på en och samma vanligen extremt tättbefolkade plats (eftersom alla vill bo 100 m från liften) handlar mat, äter på restauranger och annat, och sen åker hem till sina respektive länder/regioner och sprider det vidare. Sammanblandning och resande är det värsta för pandemin. (Och du kan inte utgå ifrån att alla är så skötsamma som i exemplet ovan)
Då får vi väl se till så att uppblandning inte sker. Skidåkning är i sig är inte ett problem. Precis som att tre familjer som promenerar tillsammans med avstånd inte är ett problem, utan problemet blir om de sedan går hem till någon och kör hemmafest efteråt. Det betyder inte att vi borde förbjuda promenader.
Citera
2020-12-19, 17:33
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
Varianten verkar ha uppstått redan i september. Lär finnas i Sverige då.

Helt säkert ja. Den lär finnas i stora delar av Europa. Möjligt att de länder med hårda restriktioner och låg smittspridning har klarat sig. I så fall bara Norge och Finland typ.
Citera
2020-12-19, 17:34
Medlem
Det känns som att det är mycket oklart om dessa nyutvecklade vaccin verkligen är effektiva mot alla mutationer och variationer av Covid-19.
Men samtidigt kan jag förstå att detta område inte belyses från media och regeringars sida, då sådan information kan minska folkets motivation att ta vaccinet med den risk för biverkningar som denna ev kan medföra.
Själv är just detta den stora anledningen till att jag inte är så sugen på att ta vaccinet.
Skulle jag däremot vara 100% säker på att vaccinet hjälper mot alla tänkbara covid-19 så skulle jag sannolikt vaccinera mig. Hur tänker ni andra här?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja men Holland hade väl också minkfarmar och något annat land också, och UK har också haft mutationer i minkar. Kan det vara det?

Jag vet inte! Det har sagts nåt om att detta är minkmutationen.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja de stänger i princip ner totalt nu och det beror på den mycket snabba ökningen av den nya varianten. Sjukhusinläggningarna har i de områden där den nya varianten sprids ökat med över 30%.
Det har något med 9 smittade danskar att göra också tydligen. Jag tror på minkarna. Hur vi varnat för dessa i tråden!

Citat:
Den nya varianten av coronaviruset har även påträffats hos nio danskar, rapporterar TT med hänvisning till danska nyhetsbyrån Ritzau.

På lördagen rapporterades 27.052 nya bekräftade fall av covid-19 och 534 dödsfal i Storbritannienl.

https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/
Citera
2020-12-19, 17:35
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Det är inte aktiviteten skidåkning som är problemet utan att mängder med människor från olika delar av sverige/europa samlas på en och samma vanligen extremt tättbefolkade plats (eftersom alla vill bo 100 m från liften) handlar mat, äter på restauranger och annat, och sen åker hem till sina respektive länder/regioner och sprider det vidare. Sammanblandning och resande är det värsta för pandemin. (Och du kan inte utgå ifrån att alla är så skötsamma som i exemplet ovan)

De är så naiva så det är inte ens värt att diskutera med dem.

Själva poängen med skidresor är festandet efter skidåkningen, vilket kommer att ske oavsett vad någon skriver i tråden.

Om personalen på skistar, som var mycket väl medveten om att de inte fick festa och att en sådan galen handling skulle få rubriker och konsekvenser för arbetsgivaren, ändå valde att festa, hur kommer då medelsvensson att bete sig?
Citera
2020-12-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Helt säkert ja. Den lär finnas i stora delar av Europa. Möjligt att de länder med hårda restriktioner och låg smittspridning har klarat sig. I så fall bara Norge och Finland typ.
Verkar vara väldigt ojämn spridning i England.
Citera
2020-12-19, 17:37
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Timingen är sjukt dålig.

Är kaffet beskt? Tyckte kaffet var beskt någon dag innan jag blev sjuk. Hur mycket fick du tillbaka? Testat doftträning?

Är helt pigg nu. Promenerade 5km nyss.

Jag har 90% lukt tillbaka men känner också konstiga lukter ibland men det är mycket bättre. Värsta är smaken, mycket smakar konstigt men mest ledsen för kaffet. Ingen luktträning, en dag i juni kände jag bara lukt igen svagt först och sen starkare och sen hade jag det bara. Hoppas du snart också får tillbaka ditt.

Va bra men var rädd om dig och andra också ute.
Senast redigerad av sanne 2020-12-19 kl. 17:43.
Citera
2020-12-19, 17:38
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Det nya viruset är inte farligare än det gamla och dessutom skyddar såväl vaccinet som antikroppar mot det.

Så länge vi vaccinerar fort som fan nu så bör detta ändå gå bra till slut.

Vi kommer inom närmsta veckorna ha 500.000 personer i Sverige som haft Covid. Det motsvarar ca 10% av den vuxna befolkningen.

Nej, vi vet inte om vaccinet funkar eller ej. Vi vet heller inte om det är dödligare. Informationen som de går på gör just gällande den ökade smittspridningen.
Citera
2020-12-19, 17:39
Moderator
-Info-s avatar
Lockdown redan i januari?

Citat:
Pandemilagen kan börja gälla i januari

- Regeringen vill skynda på den nya tillfälliga pandemilagen som bland annat ska göra det möjligt att stänga köpcentra, affärer och kollektivtrafik.

- En fråga har gått ut till samtliga riksdagspartier som bland annat innebär att beslut ska tas under juluppehållet av riksdagen.

- I mitten av januari skulle en tillfällig pandemilag kunna införas om alla parter samarbetar.

https://sverigesradio.se/artikel/7630888
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in