2020-12-19, 14:59
Medlem
severustheemperors avatar
"Morfin är förstahandsalternativ mot andnöd, hosta och smärta. I första hand ges
oral behandling eller injektion"

"Andnöd lindras i första hand med morfin"

"Ångest och svår andningskris behandlas med tillägg av midazolam för kortvarig
effekt eller injektion diazepam för långvarigare effekt. Palliativ sedering kan bli
aktuell vid akut svår andningskris, genom kontinuerlig infusion av midazolam alternativt propofol."

"Hosta lindras effektivast med morfin."

Magnus Ekström, docent, överläkare, medicinkliniken, Blekingesjukhuset; Lunds universitet
https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/2020/04/F3PM.pdf

Vad säger man
Citera
2020-12-19, 15:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kan man smittas av coronaviruset när man flyger?

Ja, det kan man:
Häromdagen uttalade sig Tegnell om att det var säkert att flyga, man blir inte smittad på flyget.
Citera
2020-12-19, 15:01
Avslutad
Jag kan rapportera rekordstor julhandel idag!

Vid 11.00 var det ganska få bilar på parkeringen men 13:30... fullsmockat

Detta blir en katastrof!!
Citera
2020-12-19, 15:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
"Morfin är förstahandsalternativ mot andnöd, hosta och smärta. I första hand ges
oral behandling eller injektion"

"Andnöd lindras i första hand med morfin"

"Ångest och svår andningskris behandlas med tillägg av midazolam för kortvarig
effekt eller injektion diazepam för långvarigare effekt. Palliativ sedering kan bli
aktuell vid akut svår andningskris, genom kontinuerlig infusion av midazolam alternativt propofol."

"Hosta lindras effektivast med morfin."

Magnus Ekström, docent, överläkare, medicinkliniken, Blekingesjukhuset; Lunds universitet
https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/2020/04/F3PM.pdf

Vad säger man

Det beror ju på i vilket skick patienten är i. Man kan ju inte ta en gamling som ligger inför döden redan och som nu fått covid och slänga in i en respirator, det gynnar ingen. Men så som det gick till i våras är ju helt förkastligt.
Citera
2020-12-19, 15:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Precis, de flesta regioner använder kollektivtrafiken som skolskjutsar. Det är till och med så där jag bor att den enda kollektivtrafik som finns är skolskjutsarna (vilka även används av vuxna alltså).
Jag bor centralt i en av Skånes största städer och bussarna är fulla av 8-15-åringar under rusningstrafik, morgon och eftermiddag till och från skolan. Personen som påstod motsatsen kan aldrig ha åkt buss dessa tider, det är tydligt.
Citera
2020-12-19, 15:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Mer om den nya varianten som sprids:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/563xRK/oron-vaxer-i-storbritannien-efter-ny-virusvariant

Finns den i Danmark borde den finnas i Sverige också?

Vi får hoppas den nya varianten inte sabbar för vaccinerna.
Citera
2020-12-19, 15:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej. De munskydd som skyddar dig själv skyddar även andra samtidigt. Om alla bär någon form av munskydd skyddar det alla.

Om jag tar på mig min Sundström mask med utandningsventil så skyddar jag bara mig själv.
Citera
2020-12-19, 15:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om jag tar på mig min Sundström mask med utandningsventil så skyddar jag bara mig själv.
Ok, den tänkte jag inte på eftersom den väl är väldigt ovanlig? Det är väl en slags gasmask?
Citera
2020-12-19, 15:10
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatFAIL
Vilka vitaminer tar du?

Själv tar jag D-vitamin, C-vitamin blandat med bikarbonat, gurkmeja och magnesiumpulver.

C och D samt LCHF-kost.
Citera
2020-12-19, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Storbritanniens premiärminister Boris Johnson kommer att hålla en presskonferens senare idag, med anledning av ökade smittofall och en ny virusvariant som snabbt sprider sig över sydöstra England.

Landets högste hälsoansvarige Chris Whitty har sagt att den nya coronavirusstammen kan spridas snabbare och tillade att Storbritannien har varnat WHO och "fortsätter att analysera tillgängliga data för att förbättra vår förståelse", enligt Reuters.

Biter vaccinet på det nya muterade viruset? Är det farligare? Dödligare?

Presskonferens 1600 PM. Det blir väl 1700 för oss.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag förstår hur du tänker och till viss del är det så MEN hur länge är det okej att riskgrupper i princip skall var hemma, beställa mat och andra varor online även endast umgås med personer i samma hushåll?
Det pratas så mycket om att det skall var jämställt och lika för alla. Det är inte rättvist, alla kan inte jobba hemifrån osv men det är väl inte rättvist att riskgrupper skall hålla sig undan över 9 månader för att andra skall leva som vanligt och tänker ingen fara om jag drabbas, det är bara gamla och halvdöda som dör

Vill de inte riskera att smittas så är det okej att de håller sig isolerade så länge som smittan gracerar, man väljer själv, och även när pandemin har ebbat ut så kan smittan florera i världen, risken finns alltid att dra på sig ett virus.
Citera
Medlem
Har någon i tråden sökt tjänsten på fhm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in