2020-12-19, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Lockdown är en dålig strategi. Framtiden offras på bekostnad av att upprätthålla livet på individer som ändå snart ska dö.

Sveriges linje är rätt!
Jag är intresserad av de åtgärder som faktiskt har vidtagits för att skala upp kapaciteten, eller åtminstone vad ansvariga har gjort för att möjliggöra en uppskalning.

Istället för repressiva lagar måste samhället hitta lösningar för att fungera i det långa loppet. En kort lockdown - med det enda syftet att öka kapaciteten - kan jag tycka är befogad. Nu kommer det emellertid rapporter om nya virusstammar som florerar, och om dödstalen börjar bygga på hur många som dött MED ett vanligt förkylningsvirus (som för övrigt kan vara ett coronavirus) kommer vi inte ha några samhällen kvar.

Så, även om jag tycker vi borde ha följt våra grannländer i våras med lockdown mm, håller jag i grunden med om att lockdown i grund och botten är en dålig strategi.
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tegnell nämner ökat resande i den video du länkar.
Att han varnade för ett specifikt utfall då betyder inte att han förutsett den utvecklingen vi ser nu.
Nänänä.
Som alla kan se påstod du att jag enbart nämnt det ökande resandet.
Där ljög du och tillskrev mig något jag inte skrivit.

Det jag påstod var att Tegnell varnade för en värre smittspridning.
Det påståendet har jag fog för.

Jag har aldrig påstått att Tegnell skulle ha varnat för den utveckling vi har nu.
Vad Tegnell och FHM förutsåg vet varken du eller jag såvida vi inte har direkt insyn i myndigheten.
Jämför med de scenarier som FHM tog fram vid ungefär den tidpunkten. Då får vi ett hum om hur myndigheten tänkte.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
I din länkade video så ställer Tegnell upp två villkor, dels ett ökat resande och dels en fördubbling av antalet kontakter. Du nämner enbart det ökande resandet.
Den topp som kan skönjas på Tegnells diagram i bakgrunden uppskattar jag som mindre i yta än den topp som ses i övre diagrammet.
Notera också att i båda fallen så räknar Tegnell med att nya fall minskar på sensommaren och helt avstannar i slutet av oktober, oavsett resande och antal kontakter. Notera också att topp 2 helt saknar den långa svans som topp 1 i övre diagrammet har. Varför då?

Den prognos som Tegnell visar upp där är en helt annan sak än den faktiska utveckling vi sett som handlar om en stigande ökning från september och som exploderar i november-december.
Det är enklare och säkrare att dra slutsatser från Nostradamus än från Tegnells profetior.

https://i.imgur.com/ZFqqb3c.png
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den gemensamma faktorn är grannskapet med Sverige.

Låter som något Tegnell kan säga, att det var Sverige som hade äran för att de andra länderna gjorde det bra!

Man måste dock vara efterbliven för att tro på det.

Norge, Finland och Danmark har haft hårda lockdowns, och många åtgärder.
Flygplatser och inresor har också varit öppna i grannländerna, men med karantän.

Det är därför de inte har fått in så mycket smitta från utlandet.

Grannländerne har stängt gym, frisörer, butiker som inte är viktiga, skolor och mer, det er därfor de har klarat det bra
Citera
2020-12-19, 13:03
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
"Nej, jag tycker Sverige följer en modell som har fungerat, säger han.
Johan Giesecke vill inte utvärdera olika länders strategi mitt under pandemin."

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Haha, vilken stolle. Första han gjorde i mars var ju att gapa om hur dåligt andra länders strategi kommer att fungera. Han skickade till och med mail till Frode Forland och förklarade hur dålig den norska strategin var
Japp, samtidigt som han påstår att "den svenska strategin fungerat" så vet han inte varför smittspridningen ökat så markant under senhösten och vintern. Han trodde på en höst med många små utbrott – och inte så många stora. Rena killgissningar med andra ord.
Citera
2020-12-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Och antalet 80+ som läggs in för intensivvård har mer än halverats de sensate veckorna (fig 4B)!!
Ja, medan smittfallen i samma åldersgrupp ökar. Det betyder bara en sak: att det inte finns plats för 80+ på IVA.
Någon får ta ansvar för det, tycker jag.
Citera
2020-12-19, 13:05
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Mer info från England, gäller oss också:

Jeremy Farrar är medlem i regeringens expertgrupp.

"The new strain of Covid-19 is worrying & real cause for concern & extra caution. Research is ongoing to understand more, but acting urgently now is critical. There is no part of the UK & globally that should not be concerned. As in many countries, the situation is fragile."

https://twitter.com/JeremyFarrar/status/1340244497448484865

Det kommer att gå riktigt illa för England.

Britterna har väl mest förnekare och foliehattar per capita efter USA och Sverige.

Enad befolkning och högt IQ har varit bland de viktigaste faktorerna i god pandemibekämpning.
Citera
2020-12-19, 13:15
Moderator
Chantres avatar
Någon som begriper varför vi säljer vårt vaccin till Norge? Hade inte de doserna behövts här?

Citat:
Norge, som inte är med i EU, har använt Sverige för att få vaccin snabbt. Landet beräknas få tillgång till vaccin samtidigt som andra EU-länder – efter att de köpt genom Sverige, enligt TT.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-tanker-kopa-vaccin-av-sverige/
Citera
2020-12-19, 13:17
Medlem
” Sveriges tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke tycker att Sveriges coronastrategi har fungerat, säger han i TV4.
Giesecke ger skäl för det och säger att Sverige fortfarande "vidhåller de demokratiska principerna i samhället". På frågan om Sverige borde stänga ner svarar han:
– Nej, jag tycker Sverige följer en modell som har fungerat.
Vidare säger han att han tror att munskydd har en väldigt måttlig effekt, och att det ser ut som att svenskarna är bättre på att följa restriktionerna nu än i våras.”

Ja men absolut!..
Citera
2020-12-19, 13:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Missförstår du medvetet?

Pisseman påpekade att munskydd är först från 16 år..
Jag påpekade då att de under 16 sällan befinner sig i kollektivtrafiken under rusningstid.
Därför menar jag att det inte spelar någon roll att det gäller först över 16.

Väldigt många vistas i kollektivtrafiken under rusningstid fr o m högstadiet.
Citera
2020-12-19, 13:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Någon som begriper varför vi säljer vårt vaccin till Norge? Hade inte de doserna behövts här?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-tanker-kopa-vaccin-av-sverige/

Vi hade ju slut på propofol i våras, då fick vi från Norge, utan det hade det varit illa. Nu hjälper vi norrmännen tillbaka. Det tycker jag är fint.
Citera
2020-12-19, 13:24
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
"Nej, jag tycker Sverige följer en modell som har fungerat, säger han.
Johan Giesecke vill inte utvärdera olika länders strategi mitt under pandemin."

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Haha, vilken stolle. Första han gjorde i mars var ju att gapa om hur dåligt andra länders strategi kommer att fungera. Han skickade till och med mail till Frode Forland och förklarade hur dålig den norska strategin var

LSD?

Har han varit på månen senaste dagarna?

Sinnessjukdom?

För Giesecke kan väl inte vara en så hardcore-förnekare att han förnekar corona-kommissionens rapport?

Usel journalistik av TV4 som inte är kapabla att ställa uppenbara frågor.
Citera
2020-12-19, 13:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du pekar på något viktigt som man inte kan låta passera utan att upprepas. FoHM ville alltså inte att regionerna skulle säga att vi klarar det inte, de får ingen chans att planera utifrån det värsta. När det sedan inträffar så är det så lätt och bekvämt att säga - det är regionernas ansvar

Källa på hans uttalande också i tråden.

https://www.svtplay.se/video/29172650/rapport/rapport-17-dec-19-30-5?start=auto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in