2020-12-18, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hjälper inte å stänga butikerna, inte mycket smittspridning där.

På Black Friday var butiker fullsmockade till den gräns många butiker fick fösa in folk i grupper då det knappt fanns plats för fler på butiksgolven och få hade munskydd eller ens brydde sig om att distansera sig. Familjer, barn som springer runt, gamla som gick runt som om COVID-19 aldrig funnits. En oas för COVID-19 att sprida sig. Samma lär hända under mellandags rean då många svenskarna är nonchalanta narcissister. Så din kommentar gör dig förtjänt av ett digitalt nackskott.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Är det bara en rekommendation att bära munskydd på bussen eller är det tvång. Sen förstår jag inte heller ''under vissa tider'' När jag tar bussen är det knappt något folk värken till eller från jobb. Så då slipper nog jag.

Rekommendation vilket betyder att alla får göra som dom vill, precis nu alltså..
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesOnd
"Johan Carlson förtydligar samtidigt att Folkhälsomyndigheten inte har ändrat sin inställning till munskydd."

Haha dom jävla stolpskotten måste ha rätt hela tiden... helt oförmögna att erkänna att dom gjort fel eller haft fel... undrar vad fan dom lider av

Det beror på om Anders Tegnell ska ses som officiell talesperson för Folkhälsomyndigheten eller inte?

Så här sa han tidigare i år:

Citat:
Statsepidemiolog Anders Tegnell anser att den svenska kollektivtrafiken inte är så trång att råd om munskydd behöver ges.

Bland de länder som har infört varierande krav finns Frankrike, Storbritannien och Italien medan våra grannländer Norge och Finland inte har några krav. Folkhälsomyndigheten i Sverige håller också fast vid sin linje.

– De länder som har gjort det har framför allt gjort det som ett komplement till en massa andra åtgärder. Man har kommit fram till att i vissa situationer kan man inte hålla avstånd för att man har en sån trång kollektivtrafik. Då har man velat komplettera med munskydd. I Sverige har vi inte den situationen, utan vi tror fortfarande att vi kan hålla avstånd, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-alltmer-ensamt-i-synen-pa-munskydd

Alternativt så är det mer trångt i kollektivtrafiken nu jämfört med tidigare i år. Men det tror jag inte är så sannolikt.
Citera
2020-12-18, 18:43
Medlem
wedonthavetimes avatar
Hur många av alla 12 miljoner som fick SMS i måndags tror ni går in på krisinformation.se nu endast för att märka att det som presenterades på presskonferensen idag ännu inte är upplagt?
Citera
2020-12-18, 18:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skillnaden är att i andra länder tar regeringen ansvar o stänger ner. I Sverige lämnar man över ansvaret till tex handeln.

Butikerna lär ju vara öppna även om de inte kommer kalla det "mellandagsrea" längre. Sen kommer FHM skylla fortsatt smittspridning på handeln precis som de skyller på att vanliga människor inte följer rekommendationerna.

Du är så ute och cyklar som man någonsin kan.

I Sverige får vi själva ta ansvaret för att inte smittas, och blir du smittad får du skylla dig själv.

Den som tror att man kan leva och röra sig som vanligt löper större risk att smittas än den som ansvarar för sin egen hälsa, skippa all onödig exponering för risk, håll god hygien och avstånd.

Myndigheterna har berättat hur man bör göra för att minska risken för att smittas och att smitta, så den som inte är beroende av samhällets vård och omsorg har sig själv att skylla om hen smittas.

Skyll inte på någon annan, det är upp till dig själv att hålla dig frisk.

Handeln kan på rekommendation eller uppmaning underlätta för folk att minska risken, det är den enskildes ansvar att minimera risken att smittas.

Måste alla andra tvingas isolera sig bara för att du är rädd för att smittas? Stanna hemma om du vill, ingen förbjuder dig.
Citera
2020-12-18, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det beror på om Anders Tegnell ska ses som officiell talesperson för Folkhälsomyndigheten eller inte?

Johan Carlson kör sitt eget lilla spår att han tror att folk kommer börja åka buss och tunnelbana utav bara helvete om dom går ut och rekommenderar munskydd... dvs han tror att munskydd leder till att folk inte håller sig hemma/borta/avstånd.
Citera
2020-12-18, 18:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

I Sverige får vi själva ta ansvaret för att inte smittas, och blir du smittad får du skylla dig själv.

Den som tror att man kan leva och röra sig som vanligt löper större risk att smittas än den som ansvarar för sin egen hälsa, skippa all onödig exponering för risk, håll god hygien och avstånd.

Myndigheterna har berättat hur man bör göra för att minska risken för att smittas och att smitta, så den som inte är beroende av samhällets vård och omsorg har sig själv att skylla om hen smittas.

Skyll inte på någon annan, det är upp till dig själv att hålla dig frisk.

Handeln kan på rekommendation eller uppmaning underlätta för folk att minska risken, det är den enskildes ansvar att minimera risken att smittas.

Måste alla andra tvingas isolera sig bara för att du är rädd för att smittas? Stanna hemma om du vill, ingen förbjuder dig.

Du fattade ju definitivt inte vad jag menade o det du skriver är hel orelaterat.

Jag klarar av att ta ansvar för min egen hälsa så du är definitivt ute i cyklar.
Senast redigerad av qwerty-66 2020-12-18 kl. 19:15.
Citera
2020-12-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Är det bara en rekommendation att bära munskydd på bussen eller är det tvång. Sen förstår jag inte heller ''under vissa tider'' När jag tar bussen är det knappt något folk värken till eller från jobb. Så då slipper nog jag.

Det står ju överallt där de sammanfattat dagens presskonferens med Löfven:
Folkhälsomyndigheten kommer att ta fram riktlinjer för munskydd i kollektivtrafiken under vissa tider. Det kommer riktlinjer för var och mellan vilka tider rekommendationen kommer gälla. Detta kommer att vara klart till den 7 januari när trängseln riskerar att öka.
Citera
2020-12-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesOnd
Rekommendation vilket betyder att alla får göra som dom vill, precis nu alltså..
Kollektivtrafiken inför krav om munskydd om de vill, du som resenär är tvingad att följa kravet.

Frågan diskuterades tidigare under året.
SL: Inga planer på att införa krav på munskydd
Publicerad 17 augusti 2020

Storstockholms lokaltrafik har inga planer på att införa krav på munskydd i kollektivtrafiken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-inga-planer-pa-att-infora-krav-pa-munskydd

Notera "krav på munskydd"
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fast det är inte samma sak ni hänvisar till. Sammankomster med 4 personer har ju inte med kunder i affärer att göra.

Det har med möten personer i mellan, tex antal som får äta på restaurang ihop.

4 personer gäller nu i flera olika sammanhang, restauranger, gym mm. och jag lovar att det inte står något i lagen om vilken sorts butiker man får ha sådana krav för. Det går utmärkt att ställa dessa krav för de verksamheter man vill.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Säg till den som kommer i kontakt med folk via jobbet som dom inte kan hålla avstånd till, eller den som är tvungen att få hjälp från hemtjänsten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Sjukvårdspersonalen vid infektionskliniken i Lund får indragen Julledighet pga det allvarliga läget.

Källa lokalnyheterna svt.

Tråkigt att ha rätt i det här fallet men att det inte skulle bli någon julledighet för vårdpersonal förutsåg jag för två månader sedan.

282 på IVA nu (260 för en vecka sedan) och antal nyinskrivna per dag ökar igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in