Förundersökningen om oaktsam våldtäkt läggs ner – för att den prostituerade kvinnan inte har kunnat förhöras.
I stället får Paolo Roberto ett strafföreläggande och böter för sexköp.
– Vi saknar kvinnans berättelse och uppgifter från tillfället som behövs för att jag objektivt ska kunna utreda om något har skett mot hennes vilja, säger kammaråklagare Paulina Brandberg i ett pressmeddelande.
Fullständigt väntat, oaktsam våldtäkt är svårt att bevisa, särskilt i det här fallet.
Jättesvårt t o m -när åklagaren inte kan hitta horan och man inte kan höra henne.
Hon är on the road och rädd om sin business.
Vill inte ha kontakt m rättsvårdande myndigheter. Då var det över.
Och frågan huruvida PR är smart är oförändrad.
Inget nytt pga detta.
Jättesvårt t o m -när åklagaren inte kan hitta horan och man inte kan höra henne.
Hon är on the
...
Svårt även då eftersom det krävs att PR på nåt magiskt sett skulle vara synsk för att veta hennes livssituation och om hon var där frivilligt eller ej. Inte ens svensk lag är så jävla tokig att man kan döma folk på så lösa boliner.
Tveksamt om de har FUP då uppgifterna i deras artikel kommer från ett pressmeddelande från åklagaren idag.
Dessa uppgifter som framkommer i AB:
Enligt förundersökningen har en polisman hört ett tydligt stön inifrån den aktuella lägenheten. Men den förra programledaren försöker inledningsvis komma med undanflykter och bortförklaringar.
”Paolo säger först att han inte vill berätta vad han gjort på adressen”, skriver den polis som grep honom i sin rapport och fortsätter:
”Sedan säger Paolo att han varit på Tinder-dejt men att han inte vill berätta mer då han har en flickvän. Till sist säger Paolo att han varit hos en vän som behövt hans hjälp. Paolo vill inte berätta om vem hans vän är, men att hon är italiensk. Han säger att han fått numret till denna vän av en bekant.”
Han får sitta kvar i bilen medan kvinnan förhörs. Hon är bra på engelska, men kriminalinspektör Simon Häggström, spanare vid Nationella operationsavdelningen, bestämmer sig ändå för att hålla förhöret med hjälp av tolk:
– Jag förstod att det här ärendet kommer att granskas in i det minsta. Så då tänker jag, så det inte blir några oklarheter här, så håller vi förhöret med tolk, säger han i ett vittnesförhör.
...står det ingenting om i åklagarmyndighetens pressmeddelande. Det står inga detaljer alls där.
Förundersökningen om oaktsam våldtäkt läggs ner – för att den prostituerade kvinnan inte har kunnat förhöras.
I stället får Paolo Roberto ett strafföreläggande och böter för sexköp.
– Vi saknar kvinnans berättelse och uppgifter från tillfället som behövs för att jag objektivt ska kunna utreda om något har skett mot hennes vilja, säger kammaråklagare Paulina Brandberg i ett pressmeddelande.