2020-12-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är i samma nivå som Sverige om man räknar om det till invånare.

USA har 28,305 på iva och Sverige har 275, det bor inte över en miljard människor i USA.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-12-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja du har troligen rätt
Se grafen längst ned om säsongsinfluensan så gör den en dykning för att sedan ta rejäl fart.
Beskriver samma förlopp som du är inne på.
Inget konstigt utan vi får troligen samma. Ett rent helvete i januari/februari

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Ja, det kommer troligen att bli värst i februari. Inte för inte den månaden brukar kallas för vabruari. Om vi har tur är de sköraste vaccinerade då. Märkligt att FHM inte förstod att sommaren tryckte ner smittan. Coronavirus trivs inte i värme och solljus. Mörka grottor gillar de, där fladdermössen bor.

Jag följde epidemin noga under vintern och våren när epicentrum flyttades från land till land. Jag fick intrycket att det när det var som värst i ett land oftast var fyra till tio plusgrader. När det blev ca tjugo grader minskade smittan i den regionen alltid dramatiskt. Frågan är hur viruset klarar sträng kyla? Det har vi inte testat ännu. Om vi har riktig tur så kan sträng kyla ha en dämpande effekt? Men jag tror inte på det, men det är ett halmstrå. Sen har vi också befolkningens dvitaminnivåer som sjunker gradvis och gör oss mer mottagliga för virus och mer inflammationsbenägna. De som har svårast att hålla Dvitaminnivåerna höga är ju de gamla, de överviktiga och de mörkhyade. Dvs våra kända riskgrupper.
Citera
2020-12-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ganska talande för hur en del beter sig. Är man snuvig håller man sig hemma

"En anonym apoteksarbetare säger att många kunder diagnosticerar sig själva och hävdar att deras snuva och hosta inte är covid-19.

– Sedan tar de upp använda tygnäsdukar ur fickan och snyter sig i, stoppar tillbaka den i fickan, tar upp kontanter och betalar med, säger personen"

Omni.se

Jag må vara misstänksam och tror inte utan vidare på vittnesmål konstruerade för att uppnå den högst åtråvärda offerstatusen.

Men som apoteksarbetare träffar du ju ofta folk som precis varit ute i kylan och det är ju knappast konstigt att det börjar rinna i näsan av kylan.

Så att anmärka på snoriga näsor blir ju lite tveksamt och tyder kanske främst på bristande empatisk förmåga.
Citera
2020-12-17, 19:13
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:

Jag tänke mer på kurvorna.

Att Sverige kommer att drabbas hårdare än USA är helt uppenbart.
Citera
2020-12-17, 19:13
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Förutom att USA testar mer.
Citera
2020-12-17, 19:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Ja, det kommer troligen att bli värst i februari. Inte för inte den månaden brukar kallas för vabruari. Om vi har tur är de sköraste vaccinerade då. Märkligt att FHM inte förstod att sommaren tryckte ner smittan. Coronavirus trivs inte i värme och solljus. Mörka grottor gillar de, där fladdermössen bor.

Jag följde epidemin noga under vintern och våren när epicentrum flyttades från land till land. Jag fick intrycket att det när det var som värst i ett land oftast var fyra till tio plusgrader. När det blev ca tjugo grader minskade smittan i den regionen alltid dramatiskt. Frågan är hur viruset klarar sträng kyla? Det har vi inte testat ännu. Om vi har riktig tur så kan sträng kyla ha en dämpande effekt? Men jag tror inte på det, men det är ett halmstrå. Sen har vi också befolkningens dvitaminnivåer som sjunker gradvis och gör oss mer mottagliga för virus och mer inflammationsbenägna. De som har svårast att hålla Dvitaminnivåerna höga är ju de gamla, de överviktiga och de mörkhyade. Dvs våra kända riskgrupper.
Ja du har nog helt rätt.
Även att notera att i Wuhan är det nu 4 grader vilket det troligen var för ett år sedan när detta började ta fart där.
Troligen är vi bara i början på en mörk period.
Citera
2020-12-17, 19:22
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man kan inte sitta och hitta på egna siffror, i nuläget ligger dödligheten i covid-19 på ca. 3%. Sedan kan det finnas mörkertal av döda och personer som fått felaktiga positiva svar på tester.

Inte en chans. Minst 2 miljoner svenskar har haft covid i dagsläget och av de döda kan minst hälften direkt avskrivas som att covid har varit den huvudsakliga dödsorsaken. Resterande har dött med covid. För en frisk människa är dödligheten fullständigt obefintlig, helt i linje med influensa. Sedan kan nån promille få komplikationer men inte fan bör man stänga ner hela världen pga det. Rädslans pandemi detta som kommer att leda till miljoner döda i svält. Ett faktum trådens egoistiska alarmister skiter fullständigt i
Citera
2020-12-17, 19:27
Medlem
Jag såg Stefan Löfven i extra utsändning idag.
Där sägs att julfirandet inte kommer bli som vanligt.
Men - det är en vecka till julafton - förstår han inte att folk har redan bestämt sig hur dom ska fira.
Är det här typiskt för regeringen - alltid för sent ute..
Fattar dom fortfarande inte - Man ska vara på alerten - och helst ligga steget före coronan.. Alla länder som lyckats bra har visat att dom är "på tå" i förhållande till smittan.

Så här ser det ut nu jämfört med våra grannländer:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&country=SWE~DNK~NOR~FIN&region=World&de athsMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&s moothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-12-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag såg Stefan Löfven i extra utsändning idag.
Där sägs att julfirandet inte kommer bli som vanligt.
Men - det är en vecka till julafton - förstår han inte att folk har redan bestämt sig hur dom ska fira.
Är det här typiskt för regeringen - alltid för sent ute..
Fattar dom fortfarande inte - Man ska vara på alerten - och helst ligga steget före coronan.. Alla länder som lyckats bra har visat att dom är "på tå" i förhållande till smittan.

Så här ser det ut nu jämfört med våra grannländer:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&country=SWE~DNK~NOR~FIN&region=World&de athsMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&s moothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Och så här ser det ut jämfört med länder som sköter detta mycket bra:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&country=SWE~KOR~THA~TWN&region=World&de athsMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&s moothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-12-17, 19:34
Medlem
afvongreves avatar
Jag blir galen på alla filmsnuttar på näsprovtagning, på tv-nyheterna! Ungefär tio gånger per dag, minst, visas det. Nu vet vi hur det ser ut! En läkare gjorde det en gång på mig och det gjorde ont. Han nästan ryckte ut pinnen.
Citera
2020-12-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Kraftig ökning av fall i Storbritannien, 35 000 nya fall rapporterade idag jämfört med 21 000 nya fall samma dag förra veckan.
Det är detta som är det absolut värsta just nu. De har en explosiv ökning och det beror på en ny version av viruset som sprids mycket fortare. Det har inte mindre än 17 modifieringar på spike-proteinet. Även i Danmark har de nu en ny variant med 7 modifieringar.
Detta händer plötsligt precis när vaccinet skall börja rullas ut. Både UK och Danmark borde omedelbart isoleras. Men tyvärr har vi säkert dessa vius här redan.
Citera
2020-12-17, 19:36
Avslutad
”Nu tror jag att det är väldigt farligt att tro att skyddsutrustning hindrar någonting.”

Klart man kan chansa på sånt mitt i en ny pandemi. När ens egen myndighet sedan den 10 mars har bedömt att smittrisken i Sverige är på den högsta nivån, på en femgradig riskskala.

Citat:
"Men saken är faktiskt värre än kommissionen beskriver. FHM inte bara nedprioriterade bruket av skyddsutrustning inom äldrevården, man motarbetade det.

På pressträffen 2 april fick Tegnell frågan varför hemtjänstpersonal fått anvisning att inte använda skyddsutrustning när man möter brukare med oklara luftvägssymtom.

Han svarade: ”Man ska använda skyddsutrustning där den behövs, och inte ’för säkerhets skull’.”

På följdfrågan om hemtjänstpersonal då inte kunde bli smittspridare svarade han: ”Jag är inte riktigt säker på hur man tror att den smittspridningen ska gå till i det fallet.”

Och i ”Aktuellt” den 14 april fick Tegnell frågan: ”Om det är så osäkert hur ofta man smittar utan symptom, är det en poäng då att ta det säkra före det osäkra och se till att folk som jobbar inom äldrevården har mer skyddsutrustning?”

Han svarade: ”Nu tror jag att det är väldigt farligt att tro att skyddsutrustning hindrar någonting.”

https://www.expressen.se/debatt/fhms-skuld-ar-storre-an-kommissionen-beskriver/?utm_medium=link&utm_campaign=social_sharing&utm_s ource=facebook&social=fb&fbclid=IwAR1buBEMJ2lR4MNX Yr3xUUeX_b-79Ss-SJeZO1pGRp7cRTVz1XSHLb4Zca4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in