2020-12-16, 14:19
Medlem
Går i funderingarna om man ska köpa sig en sladdlös skaft/handdammsugare, men förstår att det inte är lönt att köpa nån av de billigaste utan men får ändå kosta på litegrann så jag har väl kikat på modeller under 4000 och hoppas hitta nåt bra erbjudande i mellandagarna eller kanske lättare begagnat.
Är en värt pengarna?
Robotdammsugare är ej aktuellt, så har jag sagt det.

Frågan är då om nån har erfarenhet av dessa och vill komma med lite input och kanske nåt tips/råd om någon specifik modell, eller kanske nån ni har varit missnöjd med?

Dyson är såklart det stora märket och som alla kinesiska märken försöker kopiera, frågan är då om Dyson är så mycket bättre eller om det finns nån likvärdig fast till bättre pris.

Den lite äldre Dyson V8 faller in under budgettaket så den får väl agera måttstock.
Har försökt läsa runt lite och roborock samt xiaomi (roidmi, dreame, jimmy) verkar ju ha ett par modeller som fått bra betyg men hur bra är dem egentligen?
Citera
2020-12-16, 14:51
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baruba
Går i funderingarna om man ska köpa sig en sladdlös skaft/handdammsugare, men förstår att det inte är lönt att köpa nån av de billigaste utan men får ändå kosta på litegrann så jag har väl kikat på modeller under 4000 och hoppas hitta nåt bra erbjudande i mellandagarna eller kanske lättare begagnat.
Är en värt pengarna?
Robotdammsugare är ej aktuellt, så har jag sagt det.

Frågan är då om nån har erfarenhet av dessa och vill komma med lite input och kanske nåt tips/råd om någon specifik modell, eller kanske nån ni har varit missnöjd med?

Dyson är såklart det stora märket och som alla kinesiska märken försöker kopiera, frågan är då om Dyson är så mycket bättre eller om det finns nån likvärdig fast till bättre pris.

Den lite äldre Dyson V8 faller in under budgettaket så den får väl agera måttstock.
Har försökt läsa runt lite och roborock samt xiaomi (roidmi, dreame, jimmy) verkar ju ha ett par modeller som fått bra betyg men hur bra är dem egentligen?
Dyson är givetvis det bästa du kan få i princip men jag har provat både electrolux och bosch. Minns ej exakt modell men låg runt 2000 kr. tycker det gör jobbet men kan ej jämföras med dyson.
Citera
2020-12-16, 15:27
Medlem
Carradines avatar
Jag personligen kan inte rekommendera Dyson, mina föräldrar äger en och den är plastig och har ful design. Visst funkar den men knappast mycket bättre än någon annan.
Citera
2020-12-16, 15:30
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Dyson får bra betyg i Råd & Rön. Jämfört med billigare modeller som jag minns från testerna var betydligt sämre på att suga upp damm och grus utan flyttar det framför sig.

Testet är bakom betalvägg.
https://www.radron.se/tester/koksmaskiner-stadning/skaftdammsugare/
Citera
2020-12-16, 15:45
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag har ägt både en Electrolux av modellen "vet ej 2k" som kostade ca 2000kr för 5 år sedan. Den var värdelös på alla sätt trots höga betyg på Prisjakt.
För ca 2 år sedan köpte jag en kinesisk Xiaomi(?) av modell "vem har koll 252372fr6293kk69". Priset var kring 2500kr. Den är jag väldigt nöjd sett till behovet. Alltså att göra små eller stora insatser när dammråttorna dansar eller nån har spillt något torrt. Tyvärr har denna maskin börjat ge lite missljud från motormunstycket. Vid närmare koll så fanns det långa kvinnshårstrån inlindade i en rörlig del i motormunstycket. Munstycket är byggt så att det är lätt att lossa samt rengöra denna del. Såg i efterhand att i manualen stod det en del om service där detta ingick. Munstycket funkar än idag trots missljud men det är sannolikt en tidsfråga när den ger upp. Ett nytt munstycke kostar kring 700kr på wish.

Till storstädning åker den gamla vanliga dammsugaren fram. Den är överlägsen på det mesta när allt kommer omkring.

Sammanfattning.
En xiaomi är mycket bättre än en electrolux i samma prisklass.
Enligt mina städpreferenser behöver man ändå en sladd-dammsugare. Batterivarianten är endast ett trevligt komplement i mitt fall (hus, barn och hund).

EDIT: Xiaomi får extra plus för den långa smala skaften. Electrolux hade en tjock midja. Den fick inte ens plats under soffan!
Citera
2020-12-16, 18:06
Medlem
Det ska sägas också att det är tänkt som ett komplement, inte full ersättare. Vid riktig storstädning åker ju sladdvarianten fram, men det är de här vardagliga snabbstädningarna som hade varit skönt att ha nåt smidigare när det snart är småbarn med i bilden.

Och jag kan tänka mig att xiaomi är väldigt prisvärda jämfört med vad man får.
Är ju bara kolla på deras mobiler när de började komma ut, mycket innehåll till väldigt lågt pris bara för att få ut namnet och komma in på marknaden.
Citera
2020-12-16, 20:58
Medlem
killawifes avatar
Skaftdammsugare suger generellt mycket sämre än en "normal" dammsugare. Ofta är det en liten handdammsugare med väldigt liten effekt och en mini-vacuumkammare som ska skapa sugeffekten och det räcker liksom inte till för nånting.
Citera
2020-12-16, 22:15
Medlem
revodnebs avatar
Jag har en Bosch Serie 8 Unlimited. Den har löstagbara batterier, fick med 2, som varar länge på normalläge. Kör man turboläge så varar de inte så länge men suger kanon. Kan upplevas som lite tung och kan inte stå på egen hand. Har man trädgårdsmaskiner så kan batterierna användas i deras "For all" serie.

https://www.bosch-home.se/produktlista/dammsugare/sladdlosa-dammsugare/unlimited/BBS812PCK

Jag har även en Electrolux skaftdammsugare som nu tyvärr sjunger på sista versen vad gäller batteriet, haft den i tre år. Har varit väldigt nöjd med den men det verkar vara ett aber att byta batteriet.

Typ en sådan:
https://www.electrolux.se/homecare/vacuum-cleaners/stick-vacuum-cleaners/cordless-sticks/eer77mbm2/

Edit:
Min mor köpte en Bosch Serie 6 och är väldigt nöjd med den.
Citera
2020-12-16, 22:34
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Det är skitbra - dammsugningen blir enkel och bekväm, och hemmet är alltid rent. Tveka inte - köp!! Gärna en Electrolux...
Citera
2020-12-17, 14:18
Medlem
De jag provat (bl.a. Electrolux) har varit i det närmaste värdelösa. Går fortare att hämta den vanliga dammsugaren och dammsuga klart hela rummet, än att försöka ta halva med skaftdammsugaren. Dessutom är dom ju knappast någon snygg inredningsdetalj, där Dyson är synnerligen ful.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in