2020-12-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
I Europa började man då jobba igen och inomhus kör det hårt med luftkonditionering vilket gör luften torr och perfekt för Covid. I Sverige existerar knapp luftkonditionering vilket gör vår inomhusluft fuktig till oktober, det är förmodligen förklaringen till varför våra kurvor ser annorlunda ut.

Så kan det vara, har själv varit inne på detta med AC som faktor
Citera
2020-12-17, 13:47
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Nu har min granne somali tant tagits in på sjukhus. Hon är 53 och inte så tjock som många andra somali damer. I morse hörde jag henne hosta helt desperat som en person som inte får luft. Sedan förde hennes barn ut henne genom baktrappan till en bil körd av andra somalier.
Måste erkänna att jag tycker synd om henne och hennes barn fast de är idioter.
Igår lade de in ett klagomål till hyresvärden att jag hade vädrat i trapphuset så att de frös. Men jag fick ändå tillstånd att vädra kortare stunder.

Hyreshuset vi bor i är gammalt och dörrarna är otäta. Vi bor i orenoverade lägenheter med billig hyra.

Problemet är att somalierna inte förstår. De tror att frisk luft är farligt och att demoner kan komma in igenom fönstret. Alltså vädrar de aldrig någonsin. Istället sitter de inknökade i sin lägenhet hela familjen (de har en etta) och flåsar virus på varandra. Det är bara mamman och hennes yngsta barn som är skrivna i ettan, men men.
Mina försök att vädra trapphuset gjorde hennes son vansinnig så han vaktade på att jag inte skulle vädra.
Covid är en så lömsk sjukdom.

Nu är det helt tyst i deras lägenhet så jag antar att de är på sjukhuset allihopa. Stackars dem.

Tråkigt med din granne, hoppas hon får hjälp och blir frisk.

Och det där med vädring är så viktigt och borde tas upp mer. Det finns forskning som som säger att den minsta fläkt gör något med aerosol i ett rum. Detta borde införas på alla tunnelbanor (där det går) + bussar. Men ingen gör det pga att FoHM säger att aerosol inte bidrar nämnvärt till spridning - det är en droppsmitta.

Citat:
Even the smallest breeze will do something,” said Daniel Bonn, a physicist at the University of Amsterdam who led the study.

https://www.flashback.org/sp73972516

Jag brukar öppna vår port och ha öppet ett tag, tills någon stänger den.
Citera
2020-12-17, 13:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag börjar undra om Giesecke och Tegnell inte hade "rätt" ändå i våras. Dvs att det var "smart" att låta smittan spridas i lagom takt då.

Frågan är dock hur mycket som var medveten taktik och hur mycket som var ren passivitet och avsaknad av taktik överhuvudtaget.

Citat:
Expert säger att vi inte ska oroa oss för viruset i Sverige
Publicerat fredag 24 januari

"Ett nytt virus sprids i Kina. Det kallas coronavirus. Mer än 800 personer har smittats, och minst 26 personer har dött. Experten Anders Tegnell säger att vi inte behöver oroa oss i Sverige."

"Anders Tegnell säger att vi inte behöver oroa oss för att smittas av corona-viruset i Sverige. Han tror inte att det kommer att spridas stort här."

https://sverigesradio.se/artikel/7392269

Det tog ganska lång tid innan de ens insåg vad det var frågan om.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Lite komiskt ändå att ni då bidrar med informationen på Flashback i så stor utsträckning. Sanne, du skrev ju igår att 5-10% av alla smittade hamnar på sjukhus och du Merwinna som ju tror att man åker skridskor på kolsyre/torris. Det finns ingen risk att flödet av information solkas av sådana påståenden? Ta inte illa upp nu, jag undrar ärligt vad ni tycker ni tillför med sådana yxskafttankar? Peace och kram. God Jul.

Du har fått en hangup, släpp den.

Här är informationen jag hänvisade ifrån, det är solid information från FoHM. Här kan du se den. Att cirka 5% cirka dör i denna sjukdom, då kan du tänka dig hur många som hamnar på sjukhus (överbeläggning 101% i helgen på Stockholms sjukhus) av de som blir smittade.

Citat:

Dödligheten till följd av covid-19
Internationellt uppskattar man att 0,5–1 procent av de som smittas av covid-19 avlider. Det finns ett tydligt samband mellan ökad dödlighet och hög ålder: ju äldre man är, desto högre är risken. Det finns endast ett fåtal publicerade vetenskapliga studier om dödligheten, varför kunskapsläget kan komma att ändras.

Folkhälsomyndigheten har gjort en studie om dödligheten till följd av covid-19 i Stockholms län, och kommit fram till att den är i genomsnitt 0,6 procent. I gruppen 70 år och äldre var dödligheten 4,3 procent, medan den var 0,1 procent bland personer yngre än 70 år.

Nu kan vi släppa detta och koncentrera oss på Anders Tegnell och informationen därifrån hur vi ska göra kring jul nyår. God Jul själv.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/om-viruset-och-sjukdomen/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad är det som du upplever krångligt med antikroppstesterna?

Själv gjorde jag testet på en fredagseftermiddag och fick svaret på måndagsförmiddag. Min kollega gjorde testet på torsdagsmorgon och fick svaret på eftermiddag.

Jag upplever också att själva testet gick otroligt smidigt. Jag gjorde det på Fältöversten. Militärisk ordning på damen som tog emot, väntetid ungefär 10 sekunder och själva testet gick till så att jag tog upp ärmen på tröjan och en minut senare var jag ute från lokalen.

Men om du blir "bitter" för att du har testats i måndags och torsdagsmorgon inte har fått svaret då förstår jag att vi är helt olika till vår karaktär..

Ja, det finns en del 'stjärnor' i tråden som försöker plantera in att det är svårt att vid symptom bli testad och att det dessutom tar 5-6 veckor att få svar....

Tråkigt att dom p g a sin inkompetens och bitterhet försöker baktala hjältarna inom vården.
Citera
2020-12-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu börjar de svenska "experterna" inse det som Flashback insett länge:

Det var vädret som räddade Sverige i våras/somras.

Vädret har en stor betydelse för hur coronaviruset sprids och hur många som smittas. Speciellt här i Sverige.
Det räddade nog inte bara Sverige.
Citera
2020-12-17, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det finns en del 'stjärnor' i tråden som försöker plantera in att det är svårt att vid symptom bli testad och att det dessutom tar 5-6 veckor att få svar....

Tråkigt att dom p g a sin inkompetens och bitterhet försöker baktala hjältarna inom vården.

Kan inte annat än att hålla med.
Testat mig tre gånger totalt, längsta svarstiden var tre dygn, snabbaste 32 timmar.
Citera
2020-12-17, 13:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Fast detta stämmer ju inte. Smittan tog fart i södra och mellan Europa i början på september när det var full sommar i dessa länder med höga temperaturer (+20-25 grader). I Sverige tog smittan fart igen i slutet oktober när det var ca 5-10 grader.

Du kan inte välja ut en faktor och göra en sån analys. Livsstilarna är annorlunda i Sydeuropa, husen är inte isolerade och folk sitter inomhus under högsommaren för att det är för varmt ute osv. Det är antagligen många faktorer som påverkar, tydligen sänker vissa kolhydrater D-vitaminomsättningen vilket skulle kunna förklara varför personer som är storkonsumenter av läsk och godis är överrepresenterade bland covidfallen. Man ser ju definitivt såna mönster här i Spanien.
Citera
2020-12-17, 13:57
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Att höra dig prata om trovärdighet är, ursäkta mig, lite småkomiskt.

Det är stökigt i Sverige, men inte värre än på de flesta andra platser i västvärlden. Framför allt har media varit en mycket mindre destruktiv kraft här än i kontinentaleuropa. I stället för att skrämma skiten ur folk - Expressen och Aftonbladet har stundom försökt - så har man tipsat folk om hur man stärker immunförsvaret. Resultatet är att jag aldrig sett så många människor i motionsspåret, även de regnigaste och grinigaste dagar.

Jag ser utan någon som helst tvivel ett paradigmskifte i Sverige. Vi kommer helt säkert att åtgärda vår skamliga äldrevård och likaså kommer sjukvården att levla upp till en europeisk nivå. Dessutom tror jag att den politik som lett till privatiseringar och nedskärningar kommer att vara omöjlig att ens föreslå under åtminstone något decennium. Sverige är troligen ett bättre land 2021 än det var 2019.

Nu kan alla i svenska sjukvården andas ut som sina kollegor i de europeiska länder där man tryckt ner smittan med hårda åtgärder.

Situationen i Sverige är som på de flesta platser i västvärlden.

Ja, som sagt. Du har noll trovärdighet.
Citera
2020-12-17, 14:00
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 91
Nya fall: 8888

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste torsdagssiffror nya avlidna: 58, 35, 68, 19, 40.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 7947, 6492, 5846, 4677, 4705.
Citera
2020-12-17, 14:01
Medlem
Chevrons avatar
Man märker direkt att det är mer sprutt i Tegnell igen. Varierar humöret med dagsrapporten?
Citera
2020-12-17, 14:01
Medlem
Citat:

Allt är inte som där du bor.

Exempel Region Östergötland
När kan du boka tid för provtagning?
Möjligheten att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället stängd, både via 1177.se och på vårdcentralen. Region Östergötland provtar just nu endast prioriterade grupper. Läs om det tillfälliga stoppet här.
https://www.1177.se/Ostergotland/sa-fungerar-varden/varden-i-ostergotland/samlad-information-om-coronaviruset/provtagningi-ostergotland/test-for-pagaende-covid-19/

Vakna för fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in