Citat:
Ursprungligen postat av
CliviaMiniata
Nu har min granne somali tant tagits in på sjukhus. Hon är 53 och inte så tjock som många andra somali damer. I morse hörde jag henne hosta helt desperat som en person som inte får luft. Sedan förde hennes barn ut henne genom baktrappan till en bil körd av andra somalier.
Måste erkänna att jag tycker synd om henne och hennes barn fast de är idioter.
Igår lade de in ett klagomål till hyresvärden att jag hade vädrat i trapphuset så att de frös. Men jag fick ändå tillstånd att vädra kortare stunder.
Hyreshuset vi bor i är gammalt och dörrarna är otäta. Vi bor i orenoverade lägenheter med billig hyra.
Problemet är att somalierna inte förstår. De tror att frisk luft är farligt och att demoner kan komma in igenom fönstret. Alltså vädrar de aldrig någonsin. Istället sitter de inknökade i sin lägenhet hela familjen (de har en etta) och flåsar virus på varandra. Det är bara mamman och hennes yngsta barn som är skrivna i ettan, men men.
Mina försök att vädra trapphuset gjorde hennes son vansinnig så han vaktade på att jag inte skulle vädra.
Covid är en så lömsk sjukdom.
Nu är det helt tyst i deras lägenhet så jag antar att de är på sjukhuset allihopa. Stackars dem.
Tråkigt med din granne, hoppas hon får hjälp och blir frisk.
Och det där med vädring är så viktigt och borde tas upp mer. Det finns forskning som som säger att den minsta fläkt gör något med aerosol i ett rum. Detta borde införas på alla tunnelbanor (där det går) + bussar. Men ingen gör det pga att FoHM säger att aerosol inte bidrar nämnvärt till spridning - det är en droppsmitta.
Citat:
“Even the smallest breeze will do something,” said Daniel Bonn, a physicist at the University of Amsterdam who led the study.
https://www.flashback.org/sp73972516
Jag brukar öppna vår port och ha öppet ett tag, tills någon stänger den.