Citat:
Ursprungligen postat av
Leland1979
Jag har många vänner i Spanien och de upplevde nedsatt kondition men inte alls någon paranoia. Det är väl individuellt antar jag. Jag tror dock att en lockdown hade varit effektivt för Sveriges del tidigt i pandemin samt tidigare i höstas om den hade verkställts i tid. Nu verkar det dock vara för sent för sådana åtgärder så jag är inte riktigt för LD som läget ser ut i Sverige idag. Det finns ju andra åtgärder att ta till istället för lockdown t.ex. de som föreslås i framtida pandemilagen.
Italien, Grekland, Spanien och många andra länder befann sig mitt i en ekonomisk kris som varat i elva år i rad: sedan kom covid-19 ovanpå det. Många är belånade uppöver öronen och i Sydeuropa är "tegelstenen" dvs fastigheter det som folk i allmänhet har investerat i: plötsligt störtdyker priserna, samtidigt som många blir arbetslösa. I Italien jobbar många svart, vilken innebär tji cassa integrazione (A-kassa). Sedan pandemin inleddes har fem miljoner pers helt försvunnit från italienska myndigheters radar. Ingen vet vad dessa människor gör, bara att de inte arbetar och inte söker arbete.
Att många ligger sömnlösa och blir übernojiga av att sitta i husarrest är inte svårt att förstå. Och då är ändå Italien ett rikt och lyckligt lottat land jämfört med Grekland, Bulgarien, Rumänien, ex-Jugo osv.