2020-12-16, 21:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad ska man säga? Prognosmiss av gigantiska proportioner i mars.

”Mellan 10 000 och 15 000 coronasjuka – i värsta fall. Så löd Folkhälsomyndighetens prognos i mars.

FHM säger att prognosen byggde på de knapphändiga siffror som då fanns, men enligt Kinaexperten Kristina Sandklef valde man bort potentiellt viktiga varningar.

Mer om detta i nedan artikel eller i veckans Utrikesbyrån som handlar om framtidsprognoser och svårigheter kring dem.

Se programmet i SVT Play eller klockan 21.45 i SVT2.”

svt.se

Han kan ju vinkla det lite snyggt och säga, "Jag menade på IVA" så har han gott om marginal.
Citera
2020-12-16, 21:26
Medlem
Stantormans avatar
Jag tror att det är för sent att införa en total lockdown i Sverige. Det skulle i så fall ha skett i en tidigare fas av pandemin. Nu är samhällssmittan så utbredd att det blir svårt att få effekt. Skiten har redan träffat fläkten. Nu gäller det att köra på med den linje man har slagit in på. Tvätta händerna, stanna hemma om du är sjuk, håll avståndet osv.
Sverige får säkert några riktigt hemska månader, resten av denna vinter. Men, jag har svårt att se hur vi skulle kunna stoppa pandemin nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
En stor del av befolkningen har levt större delen av året som om det vore lockdown, med litet undantag i somras. Jag hade föredragit att göra som grannländerna, snabb nedstängning i våras för att sedan öppna upp.

Mina vänner i Finland och Danmark har levt som vanligt medan mina barn inte träffat mor och farföräldrar på snart ett år.

Tror Sveriges långsamma strypning jämfört med korta lockdowns är sämre för både psykisk hälsa och ekonomin. Medan danskarna gick på tivoli och legoland så var gröna lund och Liseberg stängt

Ja förvisso. Sveriges strategi har varit fullständigt katastrofal från start. Inte för att jag tror att en liten lockdown kan stoppa viruset om man inte samtidigt stänger gränserna. Men att den skulle vara så fruktansvärt hemsk som vissa här menar förstår jag inte. Det verkar som folk tror att man blir inläst på obestämd tid. Men i själva verket kanske det handlar om att stänga skolor, dagis, kollektivtrafik och vissa arbetsplatser, under en begränsad tid. Som läget är nu i Sverige borde man definitivt göra det. Vården är mer eller mindre i katastrofläge och snart kan vi ha sjuka som ligger och dör i korridorerna på sjukhusen.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
En stor del av befolkningen har levt större delen av året som om det vore lockdown, med litet undantag i somras. Jag hade föredragit att göra som grannländerna, snabb nedstängning i våras för att sedan öppna upp.

Mina vänner i Finland och Danmark har levt som vanligt medan mina barn inte träffat mor och farföräldrar på snart ett år.

Tror Sveriges långsamma strypning jämfört med korta lockdowns är sämre för både psykisk hälsa och ekonomin. Medan danskarna gick på tivoli och legoland så var gröna lund och Liseberg stängt

Jag har vänner (svenskar) som åkte till Bakken i somras, munskydd på var det som gällde i attraktionerna. De hade lika roligt för det. I Sverige har vi väl i princip avlivat våra nöjesparker eller åtminstone sargat dem svårt.
Citera
2020-12-16, 21:27
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Slutskedet på början snarare.
Det är låååångt kvar tills denna cirkus är över.

Folk som tror vaccinet kommer göra att allt återgår till det normala på 1 dag lever inte i verkligheten.
Inte normalt, men det kommer att kunna göra så att restriktionerna kan lättas upp betydligt. Jag gissar att folk kommer börja kunna gå som vanligt till sina jobb i slutet av januari.
Citera
2020-12-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Intressant.
Att de kunde bli av med det på noll tid tyder på att de har varit förberedda.
Kan lika bra vara en olyckshändelse.
Viruset verkar passa som hand i handsken i människokroppen.
Precis! De har gjort etiskt tveksam "gain of function" forskning på genmanipulerade virus i flera år delvis finansierat från USA via Echoalliance.
https://www.dailytelegraph.com.au/coronavirus/bombshell-dossier-lays-out-case-against-chinese-bat-virus-program/news-story/55add857058731c9c71c0e96ad17da60
Citera
2020-12-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag har många vänner i Spanien och de upplevde nedsatt kondition men inte alls någon paranoia. Det är väl individuellt antar jag. Jag tror dock att en lockdown hade varit effektivt för Sveriges del tidigt i pandemin samt tidigare i höstas om den hade verkställts i tid. Nu verkar det dock vara för sent för sådana åtgärder så jag är inte riktigt för LD som läget ser ut i Sverige idag. Det finns ju andra åtgärder att ta till istället för lockdown t.ex. de som föreslås i framtida pandemilagen.
Italien, Grekland, Spanien och många andra länder befann sig mitt i en ekonomisk kris som varat i elva år i rad: sedan kom covid-19 ovanpå det. Många är belånade uppöver öronen och i Sydeuropa är "tegelstenen" dvs fastigheter det som folk i allmänhet har investerat i: plötsligt störtdyker priserna, samtidigt som många blir arbetslösa. I Italien jobbar många svart, vilken innebär tji cassa integrazione (A-kassa). Sedan pandemin inleddes har fem miljoner pers helt försvunnit från italienska myndigheters radar. Ingen vet vad dessa människor gör, bara att de inte arbetar och inte söker arbete.

Att många ligger sömnlösa och blir übernojiga av att sitta i husarrest är inte svårt att förstå. Och då är ändå Italien ett rikt och lyckligt lottat land jämfört med Grekland, Bulgarien, Rumänien, ex-Jugo osv.
Citera
2020-12-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Jag tror att det är för sent att införa en total lockdown i Sverige. Det skulle i så fall ha skett i en tidigare fas av pandemin. Nu är samhällssmittan så utbredd att det blir svårt att få effekt. Skiten har redan träffat fläkten. Nu gäller det att köra på med den linje man har slagit in på. Tvätta händerna, stanna hemma om du är sjuk, håll avståndet osv.
Sverige får säkert några riktigt hemska månader, resten av denna vinter. Men, jag har svårt att se hur vi skulle kunna stoppa pandemin nu.

Som sagt en lockdown är inte möjlig i Sverige förrän det finns undantagslagar som tillåter det i fredstid.
Citera
2020-12-16, 21:33
Medlem
Ännu ingen tendens till att smittan skulle avta. R-talet tycks fixerat över 1.

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_e41c3480/?tab=ecdc_pred&country=Sweden
Citera
2020-12-16, 21:35
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja förvisso. Sveriges strategi har varit fullständigt katastrofal från start. Inte för att jag tror att en liten lockdown kan stoppa viruset om man inte samtidigt stänger gränserna. Men att den skulle vara så fruktansvärt hemsk som vissa här menar förstår jag inte. Det verkar som folk tror att man blir inläst på obestämd tid. Men i själva verket kanske det handlar om att stänga skolor, dagis, kollektivtrafik och vissa arbetsplatser, under en begränsad tid. Som läget är nu i Sverige borde man definitivt göra det. Vården är mer eller mindre i katastrofläge och snart kan vi ha sjuka som ligger och dör i korridorerna på sjukhusen.

Jo jag var två veckor i södra Europa i somras, det var fantastisk puls och det kändes tryggt med munskydd. Sedan får man förståelse för vilka svårigheter de har att hålla avstånd pga trångboddhet och hur sociala de är.
Citera
2020-12-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Inte normalt, men det kommer att kunna göra så att restriktionerna kan lättas upp betydligt. Jag gissar att folk kommer börja kunna gå som vanligt till sina jobb i slutet av januari.

Att leva normalt i slutet av januari är för optimistiskt. Det tar ett tag att vaccinera många och ett tag för att få full effekt av vaccinet (en dos + andra dos tre veckor senare).

Snarare senvår/sommar.

Och vi vet inte hur det kommer att gå i alla fall. Nu finns många virusvarianter i omlopp. Selektion av nya varianter lär snabbas på i samband med vaccineringen.
Citera
2020-12-16, 21:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin

Vi hinner inte vaccinera 50% av befolkningen på en månad, finns inte på kartan. För det första finns det inte tillräckligt med vaccin tillgängligt, sen kan man fråga sig om vårdpersonalen kommer att orka om det exploderar nu. April-maj kanske om vi beter oss som kinesiska arbetsmyror såvida vården inte brakat ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in