Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Det där är bullshit, och redan bemött tidigare i tråden av mig och andra. Ellis är grovt vilseledande i fråga om hur tilställningen den 6 januari fungerar och hur Pences roll kommer att se ut, men så jobber hon också för firma Donnie och Rudy.
Fan också, tydligen har min replik till den som tidigare drog upp Ellis' dumheter åkt ut ur tråden - jag hänvisade direkt till en amerikansk regeringssajt som förklarar hur det fungerar - men här är en annan som svarade och debunkade saken:
(FB) Valfusk under USA-valet 2020? Rapporterade incidenter.
Själv vill jag bara snabbt lägga till att Pence givetvis
inte kommer att ha den enväldiga dirigentroll som Ellis vill få oss att tro (nej, det är inte han som sitter och väljer vilka electoral slates som ska tas upp osv), samt att representanthuset och Pelosi ingalunda kommer att degraderas till legohjon under Senaten. Och att om det blir några invändningar mot någonting kring valet och elektorerna så kommer de båda kamrarna att skiljas åt och behandla dessa var för sig, enligt principen en man en röst - inte "state delegations". Varvid Pelosi och representanthuset snabbt kan stoppa eventuella dumheter. Dessutom är debatten kring sådana frågor ganska hårt tidsbegränsad.
Jag läste det hon skrev igår måndag, och översatte det idag. Jag utgår från en artikel ifrån reuters där man skriver att det finns en chans att Trump lyckas vända på det den 6:e januari, även om chansen eller risken, beroende på hur man ser på det, är liten.
With Trump’s legal challenges floundering, the president’s dim hopes of clinging to power
rest in persuading Congress not to certify the Electoral College vote in a special Jan. 6 session - an effort all but certain to fail.
Sålunda finns scenariot kvar att Trump blir omvald. Sedan vilken infallsvinkel republikanerna kommer att använda sig av för att försöka få Trump omvald kan man bara spekulera över.
Jag såg en artikel häromdagen från oktober, där Reuters tar upp om "dueling electors", vilket på sätt och viss liknar den uppkomna situationen, i och med att republikanska elektorer samlades igår i del jämna delstater, som hade utropat demokraterna som segrare.
Man tar i artikeln upp vad som händer när kongressen tar emot de olika elektorsrösterna, en från republikanerna och en från demokraterna i de jämna delstaterna. Ifall både representanthuset och senaten enas om en sidas elektorer så är fallet klart. Kommer representanthuset och seneaten fram till olika slutsatser så skriver man att läget då blir osäkert.
Man skriver att enligt "Electoral Act" så väger i detta fallet demokraternas elektorer mycket tyngre är republikanerna. Men det ska inte vara helt säket enligt en person som artikeln hänvisar till, Ned Foley, en professor i Ohio. Man tar därefter upp en del scenarior som kan inträffa.
Citat:
Both chambers of Congress could accept the same slate of electors, which would almost certainly put the matter to rest.
The chambers could also split, which is more likely if the Republicans retain control of the Senate and Democrats hold onto their House majority.
If lawmakers cannot agree on a set of electors, the country will find itself in uncharted territory.
The Electoral Count Act, often described by academics as “unintelligible,” seems to favor the slate of electors certified by the state’s governor, according to Ned Foley, a professor at Ohio State University Moritz College of Law.
But Foley notes that some scholars and an analysis by the Congressional Research Service have rejected that conclusion.
Academics have sketched out several scenarios.
Man avslutar den artikeln med att citera Foley, där han drar en parallel till det amerikanska presidentvalet 1876, där presidenten först kunde utses efter det att ett avtal hade slutits, strax innan presidenten svors in. "Han ska ungefär ha sagt att han hoppas att sannolikheten är låg, men att 1876 påminner oss om att den finns, och vi är väldigt nära att återupprepa det hela.
Citat:
“I hope it’s a very low probability event but 1876 is a reminder that it is not zero and we have come very close to falling over that cliff in our history,” Foley said.
Jag förskte hitta information om det har något med det Ellis skrev, d.v.s att i en omröstning i representanthuset så räknas inte alla medlemmarna av representanthuset, utan endast en röst per lagstiftande församling per delstat, d.v.s sammanlagt 50 röster.
Det närmaste jag var att hitta något dokument som berörde en sådan omröstning var ifall ingen av kandidaterna, Trump eller Biden, får en majoritet av elektorerna den 6:e januari när kongressen samlas. Så här skriver man på sista sidan i dokumentet här nedan.
In the event that no candidate has
received a majority of the electoral votes for President, the election is ultimately to be decided by
the House of Representatives in which the names of the three candidates receiving the most
electoral votes for President are considered by the House, with each state having one vote.
https://fas.org/sgp/crs/misc/RL32717.pdf