Citat:
Ursprungligen postat av
anonymgolfare
Mot bakgrund av att det Republikanska partiet har - med undantag för 2004 - förlorat the popular vote varje val de senaste ~30 åren, och att de helt har övergett idén om att vara det partiet för majoriteten, får vi enbart hoppas att partiet fortsätter att decimeras tills dess att de inte längre har någon reell makt.
Det räknar jag iskallt med att det kommer att hända. Dels stoppas troligen fördelarna de haft från sin s.k gerrymandering fr.o.m nästa år, när det är dags för redistricting. Får demokraterna t.ex kontroll över senaten så får vi se ett återinförande av Voting Rights Act som kommer sätta ”P” för republikanernas försök att styra utformning av valdistrikt till sin fördel. Framför allt i Texas kommer detta få stor effekt och troligen leda till att Texas blir betydligt blåare och att staten tappar många röda senatorer till förmån för di blå.
Sedan så är det inte omöjligt att GOP splittras lite och att en del extrema republikaner går till ngt nytt parti. Samt att en del moderata republikaner tar steget över till vinnarna framöver, dvs demokraterna.
Och till sist så tror jag att vi får se förändringar i valsystemet för att underlätta för fattiga och svarta att medverka, t.ex genom att låta mail-in voting bli standard. Och att senarelägga sista registrering till valdagen i alla delstater. Och, naturligtvis, låta tidigare dömda vara med och delta i t.ex Florida.
Sammantaget blir resultatet att det blir jobbigt för republikanerna kommande 12-16 år. Jag gissar att vi får se ganska stora förändringar inom amerikansk politik kommande decennium.