2020-12-11, 09:06
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
Det är en riktigt bra fråga. Hidin Biden ligger lågt i källaren för tillfället..

Vad skulle Biden tjäna på genom att delta i den här cirkusen som bara kommer sluta på ett sätt?
2020-12-11, 09:09
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det är det som är grejen, en stats representant (Demokrat) bestämde plötsligt att underskrifter inte var nödvändigt, en annan stat där massutskick av icke efterfrågade valsedlar var olagliga men som utan lagändring pötsligt skickades ut. Det är dessa förrändring som Texas + 17 stater reagerar emot. De har alltså ändrat förutsättningarna för valet för att nå en önskad utkomst. För över förfarandet till Sverige och fråga er om det skulle vara OK för Stockholms län att kanske inte distrubuera SDs valsedlar.

Värdelös jämförelse som inte överensstämmer på något sätt. Man har underlättar poströstandet pga pandemin.

Jag har jobbat med hanteringen av svenska val flera gånger och kan garantera att Sverige hade anpassat sitt val efter pandemin på samma sätt. Det viktigaste är att alla ska kunna rösta på ett säkert sätt.
2020-12-11, 09:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Varför har inte Biden deltagit på svarandens sida som Trump gjort på käranden? Vad kan vara anledningen för Biden till att delta eller inte delta?

Den enklaste anledningen är ju att han inte har förlorat.
2020-12-11, 09:14
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Vad skulle Biden tjäna på genom att delta i den här cirkusen som bara kommer sluta på ett sätt?

Jag tänker att om en svensk Flashback-skribent vet hur det här kommer sluta så hade saken varit löst för länge sen i USA. Givetvis vet inte du hur det ska sluta, precis som att ingen annan i tråden vet det. Man kan ha sina gissningar och förhoppningar, men lägg ner att du vet. Det kan bli så att du får rätt i vad du nu tror - men du vet ändå inte idag. Vad gör du ens i tråden om du redan har facit i hand? Snark.
2020-12-11, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det står på sidan fyra i länken ovan, men i korthet, guvernören utfärdade regler den 25 mars för att underlätta att man skulle kunna rösta på ett säkert sätt.

Förändringarna har också varit uppe i domstol i staten, där Trumps folk ville få bort de nya reglerna, men domstolen dömde till guvernörens fördel.

Om du läser lite längre ner, så står det också att enligt delstatens lagar har guvernören rätt att ta till åtgärder vid nödlägen och katastrofer.

Vad jag något har skrivit om de senaste två dagarna är just det att de olika staterna har sina egna konstitutioner, som kan innebära att delstatsförsamlingar i katastrofsituationer inte måste tillfrågas. Det är möjligt att det finns sådana regler i PAMIGAWI. Guvernörer och domstolar tycker ju uppenbarligen att allt har gått rätt till där också.

Det är väl också detta med vad som kan anses som ett "säkert val" som är kärnan i de tvister som nu pågår? Delstaterna har stor frihet gällande detaljer i hur val ska ske (och kanske vissa utökade befogenheter under kriser) men någonstans går gränsen för när ett val inte kan anses ha gått till på rätt sätt enligt landets konstitution. Och då drabbas inte bara den aktuella delstatens invånare utan även andra stater som måste leva med ett eventuellt felaktigt valresultat från den felande delstaten. Skulle valet skötts på rätt sätt kunde resultatet varit ett annat.

Grundläggande regler för att ett val ska kunna anses demokratiskt och fritt måste ändå vara att röster avlagts frivilligt, valhemligheten bevarats samt att rätt person röstat. Om jag förstått poströstningsreglerna i vissa stater rätt har jag oerhört svårt att se hur dessa punkter kan vara uppfyllda. Vem kan t ex garantera att inskickade röster avlagts frivilligt och med bibehållen valhemlighet om ingen valarbetare/ valobservatör fanns närvarande då rösten stoppades i ett kuvert och las i en postlåda. Redan där brister det. Sverige skulle aldrig godkänna ett sådant system. Om sådan kris råder att man inte med ordinarie organisation kan genomföra ett val får man sätta in extra resurser, inte ge avkall på grundläggande demokratiska minimikrav.

Jag vet inte om jag missförstått något i reglerna om poströstning men utan övervakning när röster stoppats i kuvert samt sedan i postlådor förstår jag inte hur man kan anse ett val som "fritt och rättvist".
2020-12-11, 09:16
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Varför har inte Biden deltagit på svarandens sida som Trump gjort på käranden? Vad kan vara anledningen för Biden till att delta eller inte delta?
Stämningarna är ju från Trumps team och diverse andra republikaner, men de är riktade mot delstaterna. Biden är inte en part i de målen. Det kan hända att han skulle ha en möjlighet att blanda sig i om han var orolig för att något av målen skulle vara till problem, men då allt blir utkastat direkt har det inte behövts hittils.
2020-12-11, 09:18
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Stämningarna är ju från Trumps team och diverse andra republikaner, men de är riktade mot delstaterna. Biden är inte en part i de målen. Det kan hända att han skulle ha en möjlighet att blanda sig i om han var orolig för att något av målen skulle vara till problem, men då allt blir utkastat direkt har det inte behövts hittils.

Precis som flera andra stater, som nu ändå valt att delta...
2020-12-11, 09:22
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jag tänker att om en svensk Flashback-skribent vet hur det här kommer sluta så hade saken varit löst för länge sen i USA. Givetvis vet inte du hur det ska sluta, precis som att ingen annan i tråden vet det. Man kan ha sina gissningar och förhoppningar, men lägg ner att du vet. Det kan bli så att du får rätt i vad du nu tror - men du vet ändå inte idag. Vad gör du ens i tråden om du redan har facit i hand? Snark.

Fast rent juridiskt är det helt obegripligt. Det är som att stämma grannen för att han släppt en vätebomb på gatan och sen sitter grannarna och funderar på ifall stämningen ska gå igenom eller inte.
2020-12-11, 09:22
Medlem
Citat:
Värdelös jämförelse som inte överensstämmer på något sätt. Man har underlättar poströstandet pga pandemin.

Jag har jobbat med hanteringen av svenska val flera gånger och kan garantera att Sverige hade anpassat sitt val efter pandemin på samma sätt. Det viktigaste är att alla ska kunna rösta på ett säkert sätt.

De får gärna anpassa sig efter pandemin men det skall följa gällande lagar. Enskilda domare har inte rätt att kringgå lagar oavsett hur mycket pandemi det är. Skulle Sverige anpassa valförfarandet till en pandemi så tar jag för givet att de följer alla lagar.

Vad som är ännu värre är att de i flera stater haft olika regler för olika countys vilket medfört att betydligt fler röster räknades som godkända i övervägande demokratiska områden.
2020-12-11, 09:24
Medlem
Citat:

Sverige har aldrig haft, och inför förhoppningsvis aldrig, ett system där man skickar sin röst per post eller sitter hemma vid datorn och röstar. Då kan vi lika gärna avskaffa val. För att ett val ska vara fritt och rättvist bör krävas att neutrala valarbetare/ valobservatörer kontrollerar att rätt person avlägger rösten samt att rösten avläggs frivilligt och på sådant sätt att valhemligheten bevaras. Den poströstning som förekommit nu i USA har jag väldigt svårt se kan leva upp till detta. Skrämmande faktiskt.
2020-12-11, 09:25
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Det är väl också detta med vad som kan anses som ett "säkert val" som är kärnan i de tvister som nu pågår? Delstaterna har stor frihet gällande detaljer i hur val ska ske (och kanske vissa utökade befogenheter under kriser) men någonstans går gränsen för när ett val inte kan anses ha gått till på rätt sätt enligt landets konstitution. Och då drabbas inte bara den aktuella delstatens invånare utan även andra stater som måste leva med ett eventuellt felaktigt valresultat från den felande delstaten. Skulle valet skötts på rätt sätt kunde resultatet varit ett annat.

Grundläggande regler för att ett val ska kunna anses demokratiskt och fritt måste ändå vara att röster avlagts frivilligt, valhemligheten bevarats samt att rätt person röstat. Om jag förstått poströstningsreglerna i vissa stater rätt har jag oerhört svårt att se hur dessa punkter kan vara uppfyllda. Vem kan t ex garantera att inskickade röster avlagts frivilligt och med bibehållen valhemlighet om ingen valarbetare/ valobservatör fanns närvarande då rösten stoppades i ett kuvert och las i en postlåda. Redan där brister det. Sverige skulle aldrig godkänna ett sådant system. Om sådan kris råder att man inte med ordinarie organisation kan genomföra ett val får man sätta in extra resurser, inte ge avkall på grundläggande demokratiska minimikrav.

Jag vet inte om jag missförstått något i reglerna om poströstning men utan övervakning när röster stoppats i kuvert samt sedan i postlådor förstår jag inte hur man kan anse ett val som "fritt och rättvist".

Frågan är då varför enbart fokusera på fyra (?) stater och inte hela landet. Borde inte grundläggande demokratiska minimikrav gälla alla
2020-12-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodballe
Man sparar det bästa till sist. Boom! Valsedlarna är försedda med Blockchain code.
Det här är FÖR bra för att vara sant. Källor? Eller är det ännu ett "Obama fängslad"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in