Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Jag tror det ska bli rättegång också. Ted Cruz var viss på tal för att anföra Texas stämning i HD. Men exakt hur proceduren går till i sådana här unika mål har jag ingen aning om.
Jo, men jag tänker att SCOTUS måste ju hinna läsa alla staters invändningar och ta ställning till dem, eller är det bestämt att det blir rättegång redan? Jag har sett tweets med innebörden att SCOTUS ska höra fallet, men jag tror imorgon kommer någon domare att bestämma om det ska gå vidare med rättegång.
Jag har skummat några invändningar från staterna och alla verkar köra att det blir fel om man diskvalificerar röster blah blah. Alltså bestrider dom allihopa fel saker när dom hänvisar till sin egen delstatslag och att Texas skulle ha fel angående respektive stats delstatslag.
Hela grejen är ju att de stater som gjort lagändringar på delstatsnivå inför detta val har gjort dessa ändringar ickekonstitutionellt. Men dom verkar alla tycka att konstitutionen är mindre viktig än att valet skall godkännas för det vore taskigt att diskvalificera massa röster. Buuhuu.
Men som jag sa förrut, dömer SCOTUS efter konstitutionens bokstav vinner Trump.