Citat:
Ursprungligen postat av
Schlaback
Du nämner norr och du nämnder kursgård i syd.
Utspelade sig det här på ett av ställena eller på båda?
Var befann sig sekten?
Förklara mer.
Jag mins det som att vi oftast var enbart vår familj. Vi höll oss hemma och det var vanligt med healingsessioner som min pappa höll i.
Ibland kom andra medlemmar, alltid män, och hälsade på. Då satt de oftast inne på pappas "kontor" och rökte, höll på med papper och ibland mässande på latin. Jag mins att jag fick några rejäla örfilar när de kom på mig med att tjuvlyssna en gång.
Ibland kom prästen (hur ofta vet jag inte men åtminstone så ofta att jag mins honom väl). Han utförde exorsismer på mig pga att jag var sjuk ofta (troligen pga mobbningen i skolan och konstant rädsla). Så dessa utfördes hemma.
Jag mins vagt andra rum med, men kan inte få fram om vi besökte andra medlemmar eller vad det kan ha varit.
Min pappa pratade så gott som konstant om demoner, och han reste ofta bort. Jag vet att han bland annat var i Stockholm för jag mins en historien om en demon som tog över hans ratt i bilen på e4an i Stockholm för att förhindra honom från att ta en avfart där.. och jag tror
att prästen var därifrån, eller möjligen Uppsala. Sen mins jag ett fåtal tillfällen då vi reste länge i bil till en kursgård. Där fanns det timmrade stugor i trä och kanske fyra eller fem andra familjer.
Prästen bodde inte i vår by, det hade jag kommit ihåg.
Kursgården mins jag som en positiv upplevelse, mest för att det fanns barn där som jag faktiskt kunde leka med. Kände mig alltid "normal" där och det var alltid på sommaren vi var dit. Sen kunde mässorna vara skrämmande, och de vuxna kunde vara obehagliga med sina historier och latinska böner. Men ändå mins jag kursgården som nått jag längtade till.
Jag skriver kursgård för att det troligen var det som den kallades för. Slog mig nu att det är ett konstigt namn för en mötesplats?