2020-12-09, 23:30
Medlem
Timoteuss avatar
Du kanske kan skriva till Sektpodden, drivs av Rigmor Robert, läkare och en fd knutby- medlem.
R R har varit med länge och kan veta, eller iaf veta vem man ska fråga.
Citera
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Vad märkligt och intressant! Menar det inte respektlöst, förstår att detta är ett stort trauma för dig, så klart.

Jag får känslan av att du kommer att hitta rörelsen bland kristna asiater. Kristendom har spridits till Asien i många olika tider. Ibland väldigt tidigt. En del av dessa rörlser tror jag har blandats med asiatisk religion och kultur, tex meditation. Någon sådan kan sedan ha spridits tillbaka till väst, tex på 60-70 talet när det var stort intresse för österländsk visdom här.

Tror rörelsen du växte upp i har någon sådan bakgrund. Latin tyder på att det inte är en rörelse med rötter i västerländsk protestantism eftersom latin kom ur mode efter reformationen på 1500-talet. Kanske katolska rötter, ortodoxa eller ännu tidigare.
Intressant, har alltid bara sökt på kristna rörelser i Asien.. katolska eller ortodoxa låter mer logiskt. Ska se om det går att få fram nått genom att vara mer specifik..
Citera
Medlem
Kristna församlingen Kingdom center "cowboysekt"?
Citera
2020-12-09, 23:36
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fmjl86
Kristna församlingen Kingdom center "cowboysekt"?
Har inga minnen av cowboyhattar.. men av det lilla jag läste på Wikipedia så måste jag läsa på mer om dem för att veta säkert att jag kan utesluta den.. Tack för tipset!
Citera
2020-12-09, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 404error-sensum
Det här var extremt intressant, hittade en sida med olika teckningar och beskrivningar av yantra.. känns bekant, kommer ta en stund att läsa igenom allt.

https://janeadamsart.wordpress.com/tag/yantra/

Var en rätt snurrig artikel. Tänker mest på något av det här stuket. Kan förklara teckningarna på demoner med kanske. Samma med tibet.

https://m.facebook.com/PillaiCenter/posts/top-secret-yantra-technologyyantras-are-geometric-diagrams-of-a-divine-being-why/10155577152275450/

Vad som inte passar in här är Latin och Jesus.
Vi bryter ner det lite.. ceremoniella magiker använder liknande saker. Kan hitta om du googlar på Solomons Goetia ( en samling böcker) Latin används där, Stark tro på demoner. Har inte hört talas on att dom skapar sekter dock. Mer magiska ordnar. Exorcism existerar där. Finns här även en stjärna. Ett pentacle kallas det om det bärs.

Vad typ av kläder hade dom?
Citera
2020-12-09, 23:55
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Kan det ha varit ” Guds barn”?
Fanns det mycket inslag av sex under din uppväxt?
Citera
2020-12-09, 23:56
Medlem
Citat:
Har inga minnen av cowboyhattar.. men av det lilla jag läste på Wikipedia så måste jag läsa på mer om dem för att veta säkert att jag kan utesluta den.. Tack för tipset!

Även kallat
Kristet Center Syd
Citera
2020-12-09, 23:56
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Du nämner norr och du nämnder kursgård i syd.
Utspelade sig det här på ett av ställena eller på båda?
Var befann sig sekten?
Förklara mer.
Jag mins det som att vi oftast var enbart vår familj. Vi höll oss hemma och det var vanligt med healingsessioner som min pappa höll i.
Ibland kom andra medlemmar, alltid män, och hälsade på. Då satt de oftast inne på pappas "kontor" och rökte, höll på med papper och ibland mässande på latin. Jag mins att jag fick några rejäla örfilar när de kom på mig med att tjuvlyssna en gång.
Ibland kom prästen (hur ofta vet jag inte men åtminstone så ofta att jag mins honom väl). Han utförde exorsismer på mig pga att jag var sjuk ofta (troligen pga mobbningen i skolan och konstant rädsla). Så dessa utfördes hemma.
Jag mins vagt andra rum med, men kan inte få fram om vi besökte andra medlemmar eller vad det kan ha varit.
Min pappa pratade så gott som konstant om demoner, och han reste ofta bort. Jag vet att han bland annat var i Stockholm för jag mins en historien om en demon som tog över hans ratt i bilen på e4an i Stockholm för att förhindra honom från att ta en avfart där.. och jag tror
att prästen var därifrån, eller möjligen Uppsala. Sen mins jag ett fåtal tillfällen då vi reste länge i bil till en kursgård. Där fanns det timmrade stugor i trä och kanske fyra eller fem andra familjer.
Prästen bodde inte i vår by, det hade jag kommit ihåg.

Kursgården mins jag som en positiv upplevelse, mest för att det fanns barn där som jag faktiskt kunde leka med. Kände mig alltid "normal" där och det var alltid på sommaren vi var dit. Sen kunde mässorna vara skrämmande, och de vuxna kunde vara obehagliga med sina historier och latinska böner. Men ändå mins jag kursgården som nått jag längtade till.
Jag skriver kursgård för att det troligen var det som den kallades för. Slog mig nu att det är ett konstigt namn för en mötesplats?
Citera
2020-12-10, 00:02
Medlem
Citat:
Jag mins det som att vi oftast var enbart vår familj. Vi höll oss hemma och det var vanligt med healingsessioner som min pappa höll i.
Ibland kom andra medlemmar, alltid män, och hälsade på. Då satt de oftast inne på pappas "kontor" och rökte, höll på med papper och ibland mässande på latin. Jag mins att jag fick några rejäla örfilar när de kom på mig med att tjuvlyssna en gång.
Ibland kom prästen (hur ofta vet jag inte men åtminstone så ofta att jag mins honom väl). Han utförde exorsismer på mig pga att jag var sjuk ofta (troligen pga mobbningen i skolan och konstant rädsla). Så dessa utfördes hemma.
Jag mins vagt andra rum med, men kan inte få fram om vi besökte andra medlemmar eller vad det kan ha varit.
Min pappa pratade så gott som konstant om demoner, och han reste ofta bort. Jag vet att han bland annat var i Stockholm för jag mins en historien om en demon som tog över hans ratt i bilen på e4an i Stockholm för att förhindra honom från att ta en avfart där.. och jag tror
att prästen var därifrån, eller möjligen Uppsala. Sen mins jag ett fåtal tillfällen då vi reste länge i bil till en kursgård. Där fanns det timmrade stugor i trä och kanske fyra eller fem andra familjer.
Prästen bodde inte i vår by, det hade jag kommit ihåg.

Kursgården mins jag som en positiv upplevelse, mest för att det fanns barn där som jag faktiskt kunde leka med. Kände mig alltid "normal" där och det var alltid på sommaren vi var dit. Sen kunde mässorna vara skrämmande, och de vuxna kunde vara obehagliga med sina historier och latinska böner. Men ändå mins jag kursgården som nått jag längtade till.
Jag skriver kursgård för att det troligen var det som den kallades för. Slog mig nu att det är ett konstigt namn för en mötesplats?

Tack för info
Konstigt att din pappa reste bort mycket. Har du någon aning om vad han gjorde?
Hur blev kvinnorna behandlade? Som alla andra? Jobbade de? Jobbade din mamma med något?
Jobbade du med något?
Citera
2020-12-10, 00:03
Bannlyst
Dom här kanske kan passa in..

Shincheonji Church of Jesus, the Temple of the Tabernacle of the Testimony (Shincheonji)
Citera
2020-12-10, 00:04
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkar-din-hund
Var en rätt snurrig artikel. Tänker mest på något av det här stuket. Kan förklara teckningarna på demoner med kanske. Samma med tibet.

https://m.facebook.com/PillaiCenter/posts/top-secret-yantra-technologyyantras-are-geometric-diagrams-of-a-divine-being-why/10155577152275450/

Vad som inte passar in här är Latin och Jesus.
Vi bryter ner det lite.. ceremoniella magiker använder liknande saker. Kan hitta om du googlar på Solomons Goetia ( en samling böcker) Latin används där, Stark tro på demoner. Har inte hört talas on att dom skapar sekter dock. Mer magiska ordnar. Exorcism existerar där. Finns här även en stjärna. Ett pentacle kallas det om det bärs.

Vad typ av kläder hade dom?

De där bilderna påminner obehagligt mycket om bilder jag sett.
Kan min familj ha ingått i nån magisk order och inte en sekt? Då kanske det inte ens existerar ett sektnamn.. kanske är det bara nån galning som lurar i fyra-fem familjer att följa nån slags blandning av det här med nått newage skit..
Citera
2020-12-10, 00:09
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Kan det ha varit ” Guds barn”?
Fanns det mycket inslag av sex under din uppväxt?
Jag tror, och det här är helt baserat på intuition, att det fanns en del konstiga sexgrejer inblandat. Men bland de vuxna.. jag kan inte peka på ett minne eller säga vad jag baserar det på. Svårt att förklara.
Min mamma vaktade mig och min bror som en hök. Om det varit Guds Barn hade hon inte kunnat skydda oss.

"Prästen" fälldes för någon slags sexbrott.
Även min pappa fälldes något år senare för sex med mindreåring som han skyllde på demoner. (Därav tog vi alla avstånd).

Jag mins inget själv som kan tyda på att jag utsattes. Kanske för att vi var pojkar? Kanske var det inte en grej i sekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in