Citat:
Ursprungligen postat av
spindrift
Bla bla. Grundliga revisioner görs ständigt av företag, behöver inte finnas bevis för brott för att det ska ske.
Lagen föreskriver diverse åtgärder just för att man ska kunna göra revisioner. Om något är det märkligt att man inte regelbundet gör åtminstone grundliga stickprov där man granskar alla delar som tillsammans ska utgöra röstsäkerheten.
Och verkligen allt annat än märkligt om man gör en revision då det är sådant drama som det är nu, oavsett om man tror på anklagelserna eller inte.
Men som jag sagt tidigare, jag tror verkligen inte ens att debattörerna som gormar efter bevis här tror att allt har gått rätt till, utan det är någon man intalar sig. Du verkar tex kapabel till att hjälpligt uttrycka dig i skrift, och förmodar du kan läsa och förstå text. Är helt enkelt inte möjligt att annat än en komplett idiot kan tro att detta var ett säkert val. Man kan diskutera om det var omfattande eller massivt, allt annat är som att påstå att jorden är platt.
Kanske man skall se det såhär, det kan hjälpa:
1. Det har givetvis förekommit misstag och "ärliga fel" i processen. Valarbetare är människor, med fel och brister, processen är, om inte tafatt, så åtminstone sårbar för misstag. Avvikelser är att vänta, av helt legitima (men inte önskvärda) skäl.(*)
2. Valet är vad man kalla compartementalized, dvs det finns massor av distrikt, alla under ledning av olika personer och med olika valfunktionärer. Det här gör organiserat, storskaligt valfusk ganska svårt. Att fuska med skatten må vara en nationalsport i de flesta länder, att fuska i valet, litet mindre så.
3. Valobservatörer och -funktionärer hämtas också från både demokrater och republikaner så det är också där svårt att genomföra en politisk kupp.
När sedan "valfusk" utropas visar det sig att det blir svårt att visa hur det gått till. Det bästa man kan komma fram med är indicier av typen "det måste vara fusk för min/vår kandidat vann inte" och på frågan "Hur har det då gått till" blir de klagande svaret skyldiga.
Eftersom det man beskyller demokraterna (inte bara som grupp, utan i förlängningen enskilda personer) på varje rimligt sätt bör vara brottsligt gäller det ju att i vanlig ordning att först visa
att ett brott begåtts. Därefter kan man försöka reda ut vem som begått brottet.
I de hittills redovisade fallen av "valfusk" visar det ju sig att brottsligheten (manipulation av resultet, exempelvis) inte kan visas, annat än (det utgår jag från) i helt liten skala, eftersom något större varit omöjligt att missa.
I det läget, dvs att man inte kan visa att något oegentligt skett (mer än att Trump inte vann...) och att man heller inte kan visa
hur det i så fall skett så blir alla krav på att undersöka bara de stater där demokraterna vunnit litet märkliga.
---
(*) Men att slarva med granskandet av namnteckningen, att slarva med koll av bostadsort, inte kontrollera ifall folk flyttat eller skicka valsedlar till folk som hinner avlida efter att de postat sin röst och annat som skulle fångats upp i (tillexempel) vårt välordnade system, är inte självklart brottsligt eller ens valfusk.
Jag tror personligen att de oika staterna har ett j-a skitsystem för sitt röstande, bara det här med att man registrerar sig (gissa om det kan bli fel där), det är inte ensat mellan staterna, regelverken är uppenbarligen olika överallt och då kan man räkna med att tillämpningen också skiljer.