Ni har egentligen redan sagt allting här. Väldigt bra skrivet, av flera av er.
Man kan tillägga att det var talande hur anklagelserna förändrades när de fattade vad domaren verkligen hade sagt. De (har lite dålig koll på om det var Webu eller Demba Ba) började med att köra 100% på "
why you say negro? Why you say negro? Why you say negro?"
Sen när han får ett svar på det (får man anta), fattar han att det inte är en anklagelse som håller. Det är först då de går över till den mycket mer tillkrånglade och alltigenom svaga anklagelsen om att han identifierade Webu som svart ("why you say the black guy? You would never say 'white guy' ", etc)
Den anklagelsen är helt bisarr. Frändén, "
ingen förtjänar att bli kallad ”den svarte” på jobbet"

Den regeln lär hon brutit mot ett antal gånger själv om hon skrivit om Obama som USAs första svarta president, eller att "svarta" spelare i Premiere League utsätts för rasism. "Svart" är fan helt neutralt som identifiering. Vi vill inte hamna i en situation där det blir tabu att identifiera någon som blond, skallig, väldigt lång eller just svart.
Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Varför är det bara på Flashback man ser folk uttrycka sig nyktert i frågan? Över allt annars verkar man bara gapa om rasism. När man läser på om vad som verkligen hände så verkar det absolut inte ha något med rasism alls att göra. Allt fjärdedomaren gjorde var att beskriva för huvuddomaren vilken av ledarna som borde visas ut. Om en av ledarna är svart, och resterande vita, vad är då det farliga i att beskriva personen i fråga som "den svarte"?
Som redan påpekats handlar det förstås om rädsla. Såg världsmästaren Franck LeBeuf på ESPN vara helt uppspelt över det, och anklaga de vita spelarna för att inte ta tillräckligt mycket ställning på en gång. De är för rädda för att ens spela djävlulens advokat i frågan:
de är så rädda att de ens inte vågar framföra motståndarnas argument, och framställa situationen som de ser den som inte såg någon rasism. Det är hur rädda de är. I nästan varje debatt jag sett utgår man från att alla redan är överens att det var helt självklart och helt rätt att tåga av.
Samtidigt är det uppenbart att de flesta ser igenom detta. Kollade på läsarkommentarer på tyska Welt och italienska Gazzetto dello sport, och där såg nästan alla saken som vi ser den. Guardian vågar inte köra med läsarkommentarer då de vet hur det kommer gå. Twitter är ett otyg.
Den enda jag såg gå emot strömmen lite var en svart kille på CBS (tror jag) platform.
Mest flagranta galenskap jag sett sen Serena Williams fick psyckutbrott på spanske domaren Carlos Ramoz, och alla tog hennes sida trots att det var helt uppenbart att hon var den ensamt skyldiga.
Fotbollen håller ärligt talat på att förstöras av detta. Tror också på ett knä ikväll, och det är ingalunda en försonlig eller ens antirasistisk gest.