2020-12-08, 14:48
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad har Disney och Bermudatriangeln med jordens form att göra?

Det tror jag du kan se kopplingen till! Raketerna åker alltså en krökt bana för att senare landa i bermudatriangeln. Kolla själv filmer och jämför väderstreck plus kurva.

Disneys logga har den fallande raketbanan. Addera kopplingen till NASA chefen som hade ovanligt mkt kopplingar till disney.

Historien berättar sanningen och den går inte att sudda ut
Citera
2020-12-08, 14:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Det tror jag du kan se kopplingen till! Raketerna åker alltså en krökt bana för att senare landa i bermudatriangeln. Kolla själv filmer och jämför väderstreck plus kurva.

Disneys logga har den fallande raketbanan. Addera kopplingen till NASA chefen som hade ovanligt mkt kopplingar till disney.

Historien berättar sanningen och den går inte att sudda ut
Fast jag förstår faktiskt inte den kopplingen du uppenbarligen har.

Jag ser en logga, du ser en världsomspännande konspiration med en platt jord. Där Disney är inblandade, med Piff och Puff och Hacke Hackspett.

Kan du inte hitta något där Smurfarna är inblandade?

Se till att få fram något litet evidens istället för att göra dig löjlig.
Citera
2020-12-08, 15:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Statisk elektricitet falsifierar hela gravitationsteorin

Nej det gör det inte. Konstiga omständigheter uppstår inte bara för att en lallare påstår så.

Hur kan statisk elektricitet dra ut en stålfjäder, få vatten att rinna, hålla satelliter i omloppsbana?

Du brukar köra några dagar i den här tråden innan du tappar inspirationen och börjar skriva slappa inlägg. Det gick ännu snabbare den här gången. Dags att lämna kanske?
Citera
2020-12-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej det gör det inte. Konstiga omständigheter uppstår inte bara för att en lallare påstår så.

Hur kan statisk elektricitet dra ut en stålfjäder, få vatten att rinna, hålla satelliter i omloppsbana?

Du brukar köra några dagar i den här tråden innan du tappar inspirationen och börjar skriva slappa inlägg. Det gick ännu snabbare den här gången. Dags att lämna kanske?
Jag tycker att det är en konstig omständighet att månen " spinner med samma hastighet som den roterar rund jorden" så vi alltid kan endast se framsidan.Har du suttit och räknat ut sannolikheten i detta enligt gällande matematisk formel , inget lallande endast fakta nu.Hur stor är sannolikheten , matematiskt?
Citera
2020-12-08, 15:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeiou
Jag tycker att det är en konstig omständighet att månen " spinner med samma hastighet som den roterar rund jorden" så vi alltid kan endast se framsidan.Har du suttit och räknat ut sannolikheten i detta enligt gällande matematisk formel , inget lallande endast fakta nu.Hur stor är sannolikheten , matematiskt?
Suck. Varför försöker du inte falsifiera den vetenskapliga teori som finns, eller typ håller käften?

Liksom, vad är ditt problem? Jag fattar inte.
Citera
2020-12-08, 15:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Väldigt stor sannolikhet. Det har inte med slumpen att göra. Det förekommer på flera håll i det universum man kan observera. Det kallas tidvattenlåsning och uppstår just pga himlakropparnas gravitation.

Det förekommer även dubbel låsning, dvs att båda kropparna är låsta gentemot varandra och således vänder samma sida mot varandra.

Vilken är ’gällande matematisk formel’? Skriver du mest olika ord du kommer på nu?

Men vad har detta med jordens form att göra?
Senast redigerad av Clay Allison 2020-12-08 kl. 15:38.
Citera
2020-12-08, 15:39
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Det verkar inte som plattjordsanhängarna är riktigt på hugget här. Jag upprepar mina tre första frågor och kommenterar dem lite.

1.Jorden ser ut ungefär som en upp-och-nedvänd frisbee med den geografiska nordpolen som central mittpunkt?
(Det verkar vara den vanligaste åsikten.)

2.Jorden är kantad med höga isberg och världen bortanför denna iskant är okänd?

3.Solen, månen och övriga planeter är platta skivor som roterar runt den platta jorden?
(Den frågan verkar det finnas lite olika åsikter om. Den frågan skulle jag vilja att någon plattjordsförespråkare reder ut för mig.)

boldogg verkar basera sin åsikt på en tro. Utan att ha några argument för sin tro. Därför anser jag diskussion med denne vara värdelös.
Jag fyller på med två frågor till.
4.Vad är avståndet mellan den geografiska nordpolen och den iskant som påstås finnas runt den kända världen?
5.Hur är det med kupolen över jorden? Finns den eller finns den inte?
Citera
2020-12-08, 15:49
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det verkar inte som plattjordsanhängarna är riktigt på hugget här. Jag upprepar mina tre första frågor och kommenterar dem lite.

1.Jorden ser ut ungefär som en upp-och-nedvänd frisbee med den geografiska nordpolen som central mittpunkt?

2.Jorden är kantad med höga isberg och världen bortanför denna iskant är okänd?

3.Solen, månen och övriga planeter är platta skivor som roterar runt den platta jorden?
(Den frågan verkar det finnas lite olika åsikter om. Den frågan skulle jag vilja att någon plattjordsförespråkare reder ut för mig.)

boldogg verkar basera sin åsikt på en tro. Utan att ha några argument för sin tro. Därför anser jag diskussion med denne vara värdelös.
Jag fyller på med två frågor till.
4.Vad är avståndet mellan den geografiska nordpolen och den iskant som påstås finnas runt den kända världen?
5.Hur är det med kupolen över jorden? Finns den eller finns den inte?
Det finns många olika sorters flatearthare.
Speciellt när det gäller isväggen och beyond. Kupolen dess storlek och vad som finns ovanför den och under den platta jorden. Avstånden verkar det diskuteras en hel del om, finns ingen central huvudteori även om några försökt lägga anspråk på det.

Fråga 5. Kan man tänka sig kupolen som universums ände. En osynlig gräns, inte som en fysisk ostkupa.
Senast redigerad av Giant Squid 2020-12-08 kl. 15:53.
Citera
2020-12-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Väldigt stor sannolikhet. Det har inte med slumpen att göra. Det förekommer på flera håll i det universum man kan observera. Det kallas tidvattenlåsning och uppstår just pga himlakropparnas gravitation.

Det förekommer även dubbel låsning, dvs att båda kropparna är låsta gentemot varandra och således vänder samma sida mot varandra.

Vilken är ’gällande matematisk formel’? Skriver du mest olika ord du kommer på nu?

Men vad har detta med jordens form att göra?
Så Jorden har låst Månen i ett konstant spinnande läge med hjälp av gravitationen men Månen har inga tendenser på att börja spinna snabbare eller långsammare när den kommer ifrån Jorden från 350 000km avstånd till 400 000km avstånd varje år eller vad det nu är.
Citera
2020-12-08, 15:54
Medlem
Citat:
I din bedömning att det är en konstig omständighet bör du väga in övriga månar i solsystemet som också har bunden rotation:

Mars: Phobos, Deimos Jupiter: Metis, Adrastea, Amalthea, Thebe, Io, Europa, Ganymede, Callisto
Saturnus: Pan, Atlas, Prometheus, Pandora, Epimetheus, Janus, Mimas, Enceladus, Telesto, Tethys, Calypso, Dione, Rhea, Titan, Iapetus
Uranus: Miranda, Ariel, Umbriel, Titania, Oberon
Neptunus: Proteus, Triton
Pluto: Charon

Lägg därtill de månar man tror har bunden rotation, men ännu inte fastställt säkert:

Saturnus: Daphnis, Aegaeon, Methone, Anthe, Pallene, Helene, Polydeuces
Uranus: Cordelia, Ophelia, Bianca, Cressida, Desdemona, Juliet, Portia, Rosalind, Cupid, Belinda, Perdita, Puck, Mab
Neptunus: Naiad, Thalassa, Despina, Galatea, Larissa

Utanför solsystemet har du TRAPPIST-1 systemet där samtliga planeter tros ha bunden rotation samt dessa planeterna runt stjärnan Gliese 581 som man tror har bunden rotation:
Gliese 581c, Gliese 581g, Gliese 581b, and Gliese 581e.

Hur påverkar ovanstående din åsikt att det är en konstig omständighet att månen "spinner med samma hastighet som den roterar rund jorden"?
Citera
2020-12-08, 16:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Så Jorden har låst Månen i ett konstant spinnande läge med hjälp av gravitationen men Månen har inga tendenser på att börja spinna snabbare eller långsammare när den kommer ifrån Jorden från 350 000km avstånd till 400 000km avstånd varje år eller vad det nu är.

Va? Du trodde att det var pga slumpen som månens rotation var låst gentemot jorden. Nu fick du reda på vad det handlar om, och måste du hitta på en invändning utifrån dina infantila kunskaper? Kan du inte bara ge dig och acceptera att det finns förhållanden och omständigheter du inte fattar, och bara låta det vara så?

Samt återigen, vad har det med jordens form att göra?
Citera
2020-12-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
I din bedömning att det är en konstig omständighet bör du väga in övriga månar i solsystemet som också har bunden rotation:

Mars: Phobos, Deimos Jupiter: Metis, Adrastea, Amalthea, Thebe, Io, Europa, Ganymede, Callisto
Saturnus: Pan, Atlas, Prometheus, Pandora, Epimetheus, Janus, Mimas, Enceladus, Telesto, Tethys, Calypso, Dione, Rhea, Titan, Iapetus
Uranus: Miranda, Ariel, Umbriel, Titania, Oberon
Neptunus: Proteus, Triton
Pluto: Charon

Lägg därtill de månar man tror har bunden rotation, men ännu inte fastställt säkert:

Saturnus: Daphnis, Aegaeon, Methone, Anthe, Pallene, Helene, Polydeuces
Uranus: Cordelia, Ophelia, Bianca, Cressida, Desdemona, Juliet, Portia, Rosalind, Cupid, Belinda, Perdita, Puck, Mab
Neptunus: Naiad, Thalassa, Despina, Galatea, Larissa

Utanför solsystemet har du TRAPPIST-1 systemet där samtliga planeter tros ha bunden rotation samt dessa planeterna runt stjärnan Gliese 581 som man tror har bunden rotation:
Gliese 581c, Gliese 581g, Gliese 581b, and Gliese 581e.

Hur påverkar ovanstående din åsikt att det är en konstig omständighet att månen "spinner med samma hastighet som den roterar rund jorden"?
Inte samma hastighet men passande eller idealisk vad man ska kalla den så vi aldrig ser baksidan.När Månen närmar sig Jorden med en sjundedel från 420 000 till 350 000km , borde då inte spinnandet öka eftersom gravitationen också ökar proprtionellt och vi kunde se lite annorlunda framsida av Månen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in