Citat:
Ursprungligen postat av
Luftgevar
Oj oj oj, du gick på den klassiska Degirofällan!
Vet inte varför men detta upptäckte jag när jag var ny på Degiro:
Säg att du har 100.000 kronor insatt på ditt Degiro konto. Du försöker sälja optioner för 180.000 kronor, då säger Degiro "Nej för i helvete, maxbelåning är 70% = 70k".
Så du bah, aja, får väl utfärda för 150.000 då kanske? Så du gör det och får 30.000 i investeringsbart saldo. Sen går optionerna ITM och du tvingas köpa aktier för 150.000 kr, då tänker du väl att du fortfarande kommer ha 30 tusen i investeringsbart saldo? Men nej, du kommer istället få bra mycket mer i investeringsbart saldo för nu har Degiro aktier att "låna mot" och inte bara din cash balance.
Det är det som gör det tror jag. Degiro vill ha några aktier i grundportföljen som dom kan låna mot, inte bara likvida medel.
Jag fattar inte, jag har nu två aktier i portföljen.
Kategori C och D.
I och med köpet av kategori D, så gick jag från i praktiken 0 i möjlig margin, till 30 000.
De 30 000 är ju exakta värdet på antalet aktier jag köpte för i kategori D!
De lånar mig alltså 30 000 och har kategori D-aktier som säkerhet, TROTS att kategori D är betydligt mer volatil än kategori C?
Hur fan går det ihop?
Jag ringde kundsupporten, och undrade hypotetiskt vilka aktier som säljs av vid en eventuell margin-call, och de sa att det är de mest likvida vid rådande marknadsomständigheter.. De sa inte ifall det var kategori C eller D..
Så aktier är i praktiken MER VÄRT ur ett belåningsperspektiv än PENGAR på kontot?
Hur fan det vara MER VÄRT än rena likvider, med tanke på att aktier har en inneboende risk för förlust oavsett kategori?