2020-12-04, 12:59
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag ringde deras engelska support, de kan inte ge något rakt svar heller rörande belåning. Verker extremt oseriöst asså.

Men jag ska ändå prova att handla med den nuvarande allokeringen på 50 000 jag har men får ändå felmeddelandet..

Du har överskridit ditt investeringsbara saldo. Nettolikviditetsvärdet är 15176.176310 och din marginal före är 15094.006500 och din marginal efter denna transaktion är 16050.841500. Om det här var en marknadsordnad kan den ha blivit blockerat på grund av scenariot i ’värsta fall’. Med en marknadsorder kan priset inte förbestämmas och därför måste vi ta i beräkning plötsliga prisförändringar mellan den tid som ordern placeras och när den utförs. Om detta verkar vara problemet, var god att minska antingen kvantiteten eller lägg en Limit-order där priset är lägre än ditt tillgängliga investeringsbara saldo.

EDIT: Börjar fatta lite hur det fungerar.
Men det finns inte någonstans där man kan beräkna de fem olika riskkategorierna, event risk etc för enskilda aktier?
Hur stort eget kapital har du och hur ser din portfölj ut? Är aktien som du vill handla Airbus?
Citera
2020-12-04, 13:00
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Kategori A aktier har en eventrisk på 62.5%. Om det skulle stämma som du säger så har kategori A-aktier belåningsvärde på omkring 37.5%.
Av erfarenhet så har en kategori A portfölj ungefär 70-75% belåningsvärde?

Pantvärdet gäller som täckning för upptagen värdepapperskredit eller för värdepapperskredit som
fortfarande ska tas upp. Pantvärdet är i de flesta fall fastställt på 70% av värdet på aktierna och
investeringsfonderna och 80% av obligationsvärdet. Denna kreditfacilitet är i överensstämmelse
med riktlinjerna såsom de är upptagna i Wft [Lagen om finansiell tillsyn].

https://www.degiro.se/data/pdf/se/Handledning_risk_investeringsportfolj.pdf

I de flesta fall, jag vet inte om man skall tolka det rakt av att det -alltid -är 70%..
Det verkar som att det räcker att man tittar på eventrisken för att få en uppfattning.

De kan inte ge svar på hur underkategorierna beräknas.
Citera
2020-12-04, 13:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Hur stort eget kapital har du och hur ser din portfölj ut? Är aktien som du vill handla Airbus?

Ja, men insåg rätt snabbt att det är kört med tanke på att det är kategori C och 99% eventrisk.
Frågan är hur man minskar ner denna eventrisk.

Köper man Airbus-aktier nu på 96€, köper ATM-puts på 96€ så BÖR det ju minska ner portföljrisken..
Men hur mycket är frågan..
Citera
2020-12-04, 13:46
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ja, men insåg rätt snabbt att det är kört med tanke på att det är kategori C och 99% eventrisk.
Frågan är hur man minskar ner denna eventrisk.

Köper man Airbus-aktier nu på 96€, köper ATM-puts på 96€ så BÖR det ju minska ner portföljrisken..
Men hur mycket är frågan..
Om du är så vansinnigt bullish i Airbus så är det ju enklare att köpa långa LEAPs som jag vet att du nämnde förr sen ställa ut covered calls mot LEAPen?
Citera
2020-12-04, 14:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Om du är så vansinnigt bullish i Airbus så är det ju enklare att köpa långa LEAPs som jag vet att du nämnde förr sen ställa ut covered calls mot LEAPen?

Jag köpte en LEAP redan i somras ja.
Du menar att jag skall ställa ut en covered call för att finansiera köpet av ytterligare LEAPS?
Citera
2020-12-04, 14:04
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Jag köpte en LEAP redan i somras ja.
Du menar att jag skall ställa ut en covered call för att finansiera köpet av ytterligare LEAPS?
Du äger en LEAP, du äger alltså syntetiskt 100 aktier värt av Airbus. Det man kan göra när man äger 100 aktier av någonting är att utfärda en Covered Call. Så om du vill frigöra kassaflöde från din LEAP kan du ställa ut kortare datum calls mot din långa datums call. Theta decayen kommer då vara mycket högre på din sålda call än vad den är på din köpta call = net profit. Pengarna som du får från att ställa CC's mot LEAPen kan du ju återinvestera i en helt ny LEAP och göra samma sak återigen.

Ökar Airbus som fan dock så kommer du ju ha capped din vinst till den utställda callen.
Citera
2020-12-04, 14:10
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Du äger en LEAP, du äger alltså syntetiskt 100 aktier värt av Airbus. Det man kan göra när man äger 100 aktier av någonting är att utfärda en Covered Call. Så om du vill frigöra kassaflöde från din LEAP kan du ställa ut kortare datum calls mot din långa datums call. Theta decayen kommer då vara mycket högre på din sålda call än vad den är på din köpta call = net profit. Pengarna som du får från att ställa CC's mot LEAPen kan du ju återinvestera i en helt ny LEAP och göra samma sak återigen.

Ökar Airbus som fan dock så kommer du ju ha capped din vinst till den utställda callen.

Jag tror det kommer bli rätt stora rörelser 10e December så det lönar sig ej för mig :/
Citera
2020-12-07, 17:30
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

Vad fan, nu köpte jag D-aktier plötsligt och har 30 000 outnyttjat som kredit?
Är det för att det är större portföljsammansättning antar jag?
Citera
2020-12-07, 21:25
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Vad fan, nu köpte jag D-aktier plötsligt och har 30 000 outnyttjat som kredit?
Är det för att det är större portföljsammansättning antar jag?
Oj oj oj, du gick på den klassiska Degirofällan!
Vet inte varför men detta upptäckte jag när jag var ny på Degiro:

Säg att du har 100.000 kronor insatt på ditt Degiro konto. Du försöker sälja optioner för 180.000 kronor, då säger Degiro "Nej för i helvete, maxbelåning är 70% = 70k".
Så du bah, aja, får väl utfärda för 150.000 då kanske? Så du gör det och får 30.000 i investeringsbart saldo. Sen går optionerna ITM och du tvingas köpa aktier för 150.000 kr, då tänker du väl att du fortfarande kommer ha 30 tusen i investeringsbart saldo? Men nej, du kommer istället få bra mycket mer i investeringsbart saldo för nu har Degiro aktier att "låna mot" och inte bara din cash balance.

Det är det som gör det tror jag. Degiro vill ha några aktier i grundportföljen som dom kan låna mot, inte bara likvida medel.
Citera
2020-12-07, 21:29
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Oj oj oj, du gick på den klassiska Degirofällan!
Vet inte varför men detta upptäckte jag när jag var ny på Degiro:

Säg att du har 100.000 kronor insatt på ditt Degiro konto. Du försöker sälja optioner för 180.000 kronor, då säger Degiro "Nej för i helvete, maxbelåning är 70% = 70k".
Så du bah, aja, får väl utfärda för 150.000 då kanske? Så du gör det och får 30.000 i investeringsbart saldo. Sen går optionerna ITM och du tvingas köpa aktier för 150.000 kr, då tänker du väl att du fortfarande kommer ha 30 tusen i investeringsbart saldo? Men nej, du kommer istället få bra mycket mer i investeringsbart saldo för nu har Degiro aktier att "låna mot" och inte bara din cash balance.

Det är det som gör det tror jag. Degiro vill ha några aktier i grundportföljen som dom kan låna mot, inte bara likvida medel.

Jag fattar inte, jag har nu två aktier i portföljen.
Kategori C och D.

I och med köpet av kategori D, så gick jag från i praktiken 0 i möjlig margin, till 30 000.
De 30 000 är ju exakta värdet på antalet aktier jag köpte för i kategori D!

De lånar mig alltså 30 000 och har kategori D-aktier som säkerhet, TROTS att kategori D är betydligt mer volatil än kategori C?

Hur fan går det ihop?

Jag ringde kundsupporten, och undrade hypotetiskt vilka aktier som säljs av vid en eventuell margin-call, och de sa att det är de mest likvida vid rådande marknadsomständigheter.. De sa inte ifall det var kategori C eller D..

Så aktier är i praktiken MER VÄRT ur ett belåningsperspektiv än PENGAR på kontot?
Hur fan det vara MER VÄRT än rena likvider, med tanke på att aktier har en inneboende risk för förlust oavsett kategori?
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2020-12-07 kl. 21:35.
Citera
2020-12-07, 21:33
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Jag fattar inte, jag har nu två aktier i portföljen.
Kategori C och D.

I och med köpet av kategori D, så gick jag från i praktiken 0 i möjlig margin, till 30 000.
De 30 000 är ju exakta värdet på antalet aktier jag köpte för i kategori D!

De lånar mig alltså 30 000 och har kategori-aktier som säkerhet, TROTS att kategori D är betydligt mer volatil än kategori C?

Hur fan går det ihop?

Jag ringde kundsupporten, och undrade hypotetiskt vilka aktier som säljs av vid en eventuell margin-call, och de sa att det är de mest likvida vid rådande marknadsomständigheter.. De sa inte ifall det var kategori C eller D..

Så aktier är i praktiken MER VÄRT ur ett belåningsperspektiv än PENGAR på kontot?
Hur fan det vara MER VÄRT än rena likvider, med tanke på att aktier har en inneboende risk för förlust oavsett kategori?
Ledningen hos Degiro var nog lite full när dom satte sina regler. Anledningen till att du fick ett större belåningsutrymme är för att du har ökat din diversifiering med hela 50%!!! Du äger två aktier istället för en, vilket är en jävla skillnad riskmässigt från Degiros sida. Vill du få ytterligare belåning så kan du köpa en till aktie, räcker nog bara med en enda aktie för att systemet ska känna av att du är mer diversifierad.
Citera
2020-12-07, 21:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ledningen hos Degiro var nog lite full när dom satte sina regler. Anledningen till att du fick ett större belåningsutrymme är för att du har ökat din diversifiering med hela 50%!!! Du äger två aktier istället för en, vilket är en jävla skillnad riskmässigt från Degiros sida. Vill du få ytterligare belåning så kan du köpa en till aktie, räcker nog bara med en enda aktie för att systemet ska känna av att du är mer diversifierad.

Ursäkta, full?
DeGiros säte är i Nederländerna.

Grabbade hade en alldeles för hård utekväll dagen innan med MDMA, ladd och en wake n' bake på morgonen

Ja, det här är ju helt sjukt.
Ska experimentera med en polares portfölj som har 7-8 aktier och se hur mycket belåning han får om han för över portföljen från Avanza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in