2020-12-07, 16:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
https://nyadagbladet.se/halsa/konsekvensen-av-coronarestriktionerna-12-miljoner-doda-barn/

Restriktioner och lockdown beräknas ha dödat 1,2 miljoner barn.

Citat:
Anna Mia Ekström, professor i global infektionsepidemiologi vid Karolinska Institutet, pekar nu på att coronarestriktionerna kan ha kostat fler liv än coronaviruset. Enligt uppskattningar på basen av John Hopkins-universitetet har över en miljon barn dött på grund av restriktionerna – på bara sju månader.

Lockdown dödar. Ni som förespråkar detta, hur kan ni se er själva i spegeln? Begriper ni inte vilken jävla skada era älskade restriktioner ställer till med?

"Det handlar om liiiiv" brukar ni sängvätare skrika i den här tråden. Exakt, det handlar om liv...om alla liv som måste offras för att du ska känna dig trygg och inte drabbas av "coronaviruset".

Ditt inlägg handlar inte om medicin, utan om ekonomiska konsekvenser av åtgärderna mot epidemin. Jag tror att den diskussionen passar bättre i politik-sektionen. Därför har jag lagt mitt svar till ditt inlägg i politik-sektionens tråd "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga". Vi kan fortsätta diskussionen där.
Citera
2020-12-07, 16:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man kan nog tycka att det är överdrivet känsligt. Ligger man på 35 så smittar man garanterat inte.
Mindre känsliga snabbtester vore bättre.

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/926410/Understanding_Cycle_Threshold__Ct__in_SARS-CoV-2_RT-PCR_.pdf

Det beror ju på när man tar det i sjukdomsfasen.
Citera
2020-12-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Enligt Britton uppnår Sverige flockimmunitet innan nästa sommar.
Han har ju haft helt fel i sina uttalanden. Jag inte förstå att någon journalist är intresserad av hans spådomar.
Citera
2020-12-07, 16:56
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag fattar inte. Vad är din poäng?

Covid-dödsfallen är redan 7000 i år. Att överdödligheten i år därmed är däromkring är förväntat.
Det är intressant att följa den totala dödligheten i riket. Några av dem som dog låg redan på sin dödsbädd. Genom att utvärdera överdödlighet tillsammans med hur stor del av befolkningen som har blivit smittad, så får vi en uppfattning av huruvida folk dog "med och inte av covid". Tanken "dog med inte av" har visat sig stämma väldigt dåligt med datan, och kan anses vara motbevisad vid det här laget.

Det jag tycker mig se i datan är att covidoffren i genomsnitt hade kanske 5 år kvar att leva. Ett litet antal av dessa, kanske några hundra, var folk som överlevde vintern 2019/2020 eftersom influensasäsongen var mild. Men den absoluta majoriteten var inte i denna grupp. Detta kan vi komma fram till med logiskt tänkande och deduktion.

Hade det enbart rört sig om folk som redan var döende, så skulle vi ju inte ha någon överdödlighet alls, utöver kanske den normala variationen.
Citera
2020-12-07, 16:56
Medlem
severustheemperors avatar
Då ivermectin visat sig sänka virusnivån till 1/5000. Varför massproducerar man ej!? och skickar ut en karta till hela befolkningen, alla knaprar samma vecka. Snack om att slå ned spridningen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166354220302011
Citera
2020-12-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vi ska alltså inte ta lärdom av våra misstag i pandemihantering här i Sverige?

Tänk dig ett scenario om 10 år när viruset SARS-CoV-3 slår till. Ett coronavirus som sprids på samma sätt som nuvarande pandemi, men som har en IFR dödlighet på 10%.

Sveriges hantering blir väl samma som 2020:
- Inga munskydd
- Håll gränserna öppna
- Räkna inte med att det kommer något vaccin, utan sträck upp händerna och kapitulera direkt. Låt smittan brinna igenom befolkningen.

Låter ju bra. Som tur är så kan ju resten av världen lära sig av våra misstag, även om vi är oförmögna att göra det själva.

Självklart har vi massor med lärdomar att dra, det utgår jag ifrån att även coronakommisionen kommer fram till. Beredskapen var ju direkt undermålig, liksom hur vi hanterade detta i början. Att vi hade det så dåligt ställt inom äldreomsorgen har vi vetat länge, ändå har det få fortgått. Jag antar att det blir den viktigaste valfrågan 2022 förutom att få igång maskineriet igen.

MEN den största konsekvensen av denna pandemi är hoppas jag att skitlandet och kommunistdiktaturen Kina bl a slutar med sin medeltida djurhållning, och öppnar upp på riktigt för insyn. Hade Kina inte lurat WHO och resten av världen där de första viktiga veckorna hade utbrottet kanske stannat i Wuhan. Det är ju inte första gången Kina sätter igång detta elände. Det är väl t ex därför Taiwan har hanterat detta riktigt bra. De är ständig i red alert och vet att dessa utbrott kommer då och då. Kina borde få betala ordentligt för detta på många sätt och vis och under lång tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Men är detta cluster-5 varianten som åsyftas?

Det står inget om cluster 5 i artikeln men man säger att analyserna är inte klara och att andelen
mink varianter kan vara högre.

”Andelen af minkrelaterede tilfælde af covid-19 er dog formentlig undervurderet i regionen, idet der er set eksempler på smitte med nye virustyper, der ikke er nært beslægtet med minkvarianten. Vi kender endnu ikke omfanget af disse typer, fordi vi på nuværende tidspunkt arbejder med at inkludere disse i vores analyser”, siger Tyra Grove Krause.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/12_fald-i-smitte-blandt-minkavlere_07122020
Citera
Medlem
arbetets avatar
Tänk om man hade följt min idé med jullov till från 1:a dec. Hela samhället alltså. Bara samhällsviktiga funktioner igång. Vi hade klarat det. Skolungdomarna har ju ofta inga slutexamen så här på vintern. Det och munskydd i offentliga miljöer inomhus. Alltså inte lock-down. Vi har tillräckligt med fritidsområden ii Sverige där folk kan ta uppfriskande och stärkande promenader och annat utan risk för någon större smittspridning. Sådana här halvmesyrer gör nog varken till eller från:
Alla grundskolor i Göteborg stänger tidigare innan jul för att minska smittspridningen. Terminen tar slut den 18 december, fyra dagar tidigare än vad som gällt om det inte rådde pandemi, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Det har trillat in fler ansökningar om ledighet för sista veckan, vilket tyder på att många väljer själva att hålla sig i karantän för att kanske kunna fira jul med sådana de inte träffar så ofta, säger Helene Odenjung (L), ordförande i grundskolenämnden, till GP.

Hon framhåller också att det är ett svårt bemanningsläge på en del skolor just nu.

– Jag tror att det kan lugna ned för dem som känt en oro inför att man ska träffa andra. Vi hoppas att många ska ta chansen att vara hemma med sina barn de dagarna, om de har möjlighet till det, så att det inte blir ett ökat tryck på fritids.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-12-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det beror ju på när man tar det i sjukdomsfasen.

Nja, virusnivån är för låg för att man skall vara smittsam. Galet låg om man skall vara exakt.

Och eftersom man skall testa sig bara om man redan har symtom så är det troligast att man redan varit sjuk.

Kan väl vara bra att veta iofs.
Citera
2020-12-07, 17:04
Medlem
destinaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Om det hjälper dig, anses de vara 96% korrekta, med falskt positivt som det vanligaste felet.

De allra flesta fel från RT-PCR är mänskliga fel, dvs. felaktig användning.
Om de används korrekt, rätt antal cykler, etc., så är de nära 100% korrekta.

Det finns knappast några test som är så exakta som RT-PCR, för att hitta spår av virus.
Det du troligen har läst på nätet är bara konspirationsteorier, som att testerna inte är bra nog etc.

Det här är tal som du enkelt kan söka efter själv, det finns ett antal studier som har kommit till samma resultat.
Om det är 4% falska positiva är ju 30% av fallen vecka 48 falska.
Citera
2020-12-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Då ivermectin visat sig sänka virusnivån till 1/5000. Varför massproducerar man ej!? och skickar ut en karta till hela befolkningen, alla knaprar samma vecka. Snack om att slå ned spridningen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166354220302011

Kolla wikipedia, ivermectin är testat och avfört som effektivt mot COVID-19.

Doserna som krävs för effekt är för höga för att det skall vara hälsosamt.
Citera
2020-12-07, 17:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
"Just 8.3% of people who had a cycle threshold between 35 and 40 had infectious virus in their sample. And 28% of people who had a cycle threshold between 30 and 35 had infectious virus."

https://www.sltrib.com/news/2020/09/30/what-science-says-about/

Sverige ligger hyfsat rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in